Appartementen bewoond door "poolse" werknemers

nick 48
Topic Starter
Berichten: 54
Juridisch actief: Nee

Appartementen bewoond door "poolse" werknemers

#1 , 23 aug 2023 08:42

Beste,

We zitten als vme een beetje met de handen in het haar. In een blok van 50 appartementen zijn er ondertussen 6 verkocht aan een firma dat die verhuurt aan bedrijven die er dan op hun beurt poolse werknemers in steken wat betekent alle 3 maanden andere bewoners.
Dit is een ramp naar het afvalbeheer wat sowieso al lastig is bij ons maar ook naar lawaai, respecteren van materiaal en dergelijke meer..
Dat begint rond 05.00h smorgens dat die gasten in de gang liggen te roepen naar diegene die nog in het appartement zitten, deuren die dicht gestampt worden ip dicht egdaan, inkomdeuren van het gebouw waar we aan de lopende band sloten aan het vervangen zijn, afval op de terassen en dergelijke meer..
In het weekend is het een hele nacht door komen en gaan in die appartementen, de deuren slaan, liften die over en weer liggen gaan enz..
Mensen slapen gewoon niet meer, de rust is volledig weg behalve overdag wanneer ze gaan werken zijn...

We spreken de eigenaar aan maar tja, die verhuurt er 100den dus ligt daar zelf niet van wakker...

Medeeigenaars die wat terughoudend zijn om politie te bellen want die niet wille lastig vallen...

We hebben nu onze syndicus al is wat vragen gesteld maar zijjn er eigenlijk mogelijkheden voor ons om dit te stoppen , aan te pakken...
Zijn er nog mensen die dit al meegemaakt hebben en hebben ze dit kunnen aanpakken...
Wij zijn een gebouw met wooneenheden, geen hotel waar er alle zoveel weken iemand anders verblijft...


Nick

LennieK
Berichten: 1875
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 aug 2023 15:20

Sommige gemeentes gaan hier actief mee aan de slag (in kader van gemeentelijke inventarissen zoals kamerwonen, seizoenswonen, leegstand of in kader van bijvoorbeeld woningkwaliteit). Ik zou u aanraden om de betreffende gemeente eens te contacteren

Franciscus
Berichten: 38712

#3 , 24 aug 2023 19:24

Steeds politie bellen maar ga eerst een praten met de teammanager een commissaris dan kan er een actieplan worden uitgewerkt.
In een appartementsgebouw dat ik goed ken had de politie zelfs de code van de garages en de sleutel van de voordeur ter beschikking.

Reclame

nick 48
Topic Starter
Berichten: 54
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 aug 2023 11:02

Hallo,

dank u wel voor deze tips, ik ga is informeren bij de gemeente.

nick

Lanox
Berichten: 3536
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 aug 2023 11:21

Zelf meegemaakt met onze "buren". Een eengezinswoning die bewoond werd door telkens een tiental wisselende personen. We hebben het ongeveer een jaar ondergaan en geprobeerd via dialoog op te lossen. Daarna juridisch proberen op te lossen, maar kregen overal te horen dat er niet tegen de woonsituatie kon ingegrepen worden. Uiteindelijk samen met de politie overgeschakeld naar een pestbeleid door bij elke vorm van overlast, hoe minimaal ook, melding te maken en politie laten langs komen. Na een dik half jaar zijn ze vertrokken. Geen idee of dit was door ons toedoen of vanwege andere redenen. (Achteraf gehoord dat ze ook bij de politie gekend waren voor druggerelateerde feiten.)

Veel sterkte want er bestaat helaas geen wonderoplossing voor.

Arbitter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 aug 2023 10:33

Polen zijn Europeanen en mogen hier werken en verblijven. De oorsprong van de bewoners is dus irrelevant.
Ook mag een bedrijf woningen huren om medewerkers in te huisvesten, ook daar kan je niks mee aanvangen.

Overlast is iets wat wel kan aangepakt worden en daar heb je enkele opties:
1. bemiddeling. Sommige gemeenten hebben bemiddeling via de preventieambtenaar of vrijwilligers, in andere gemeenten neemt de wijkagent dit op. Dialoog is de beste optie. Hierbij kunnen de verhuurder, het hurende bedrijf en ook de bewoners aangesproken worden op hun gedrag. Soms zijn technische ingrepen mogelijk zoals deurpompen en dempers om het slaan met deuren te verminderen. Signalisatie in de gangen die oproepen tot stilte kunnen ook werken.
2. Klacht. Systematisch klagen bij overlast. Geluid, afval, intimidatie,... Allemaal zaken die je systematisch zou moeten melden, al is het maar om een spoor van meldingen op te bouwen voor latere discussies.
3. De vrederechter. Er is sprake van burenhinder, de vrederechter is bevoegd. Als vrees ik ervoor dat gezien de snelle wissel van bewoners er niet veel opgelost zal geraken bij de vrederechter.

Waarschijnlijk zijn er nog andere creatieve oplossingen. Ik wens je alvast succes.

nick 48
Topic Starter
Berichten: 54
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 aug 2023 21:51

Beste, de gemeente kan me alvast niet helpen...probleem is dat die bedrijven er soms mensen voor enkele dagen in steken en dat die dan weer weg zijn, die hebben lak aan de medebewoners, stampen deuren open, liggen te roepen en tieren id gangen ..we hebben een centraal afvalbeheer in het gebouw, dat wordt niet gerespecteerd... ondertussen weet ik wel dat we via het Rio mss het een en ander kunnen doen...ik denk hier bv dat een verhuurder aan de syndicus moet meedelen wie de bewoner is van een appartement, wie bv de verantwoordelijke is als die persoon in kwestie daar niet gedomineerd is enz.. we zouden via het Rio ook kunnen eisen dat elke nieuwe bewoner voordat hij zijn intrek neemt het Rio ondertekend aan de syndicus moet bezorgen, dat het de eigenaar is dat het Rio dient te vertalen in de bewoner zijn taal enz.. Ik vraag me af of we als vme bij het niet naleven van dergelijke dingen we een restributie kunnen vragen van de eigenaar...
Vakantieverhuur kunnen we weigeren door ons Rio aan te passen, kunnen we dergelijke toestanden dus ook niet in ons Rio opnemen.

Dit is voor de bewoners een echte hel aan het worden..mensen die er +40j wonen die gewoon niet meer slapen door al dat lawaai ...

Nick

Meeboohh
Berichten: 50

#8 , 30 aug 2023 08:45

zijn er al vaststelling gedaan door de politie?

Zoals franciscus aanhaalt, bij elke vorm van overlast de politie laten vaststellingen doen dat je een dossier opbouwt

lukasi
Berichten: 1164

#9 , 30 aug 2023 21:51

Waarom pak je het bedrijf niet aan die de appartementen aankoopt en verder verhuurt?

nick 48
Topic Starter
Berichten: 54
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 sep 2023 10:17

Beste

Ja er zijn al vaststelling gedaan via de politie en ik ga er naartoe gaan na mijn vakantie om te zien of zij ons verder kunnen helpen...schade die berokkent wordt is helaas lastig toe te wijzen..we gaan als rme pushen om een camerabewaking te installeren.
We zijn ik gesprek met de eigenaars en die zeggen wel dat ze melden aan de bedrijven die het huren dat er problemen zijn maar tja...wat doe je als er daar elke week andere mensen in zitten die de geplogenheden niet kennen, die hebben ook geen affiniteit met de medebewoners en dus ook geen respect..

Nog eentje dat ik.me afvraag en de zeker nog aan een advocaat gaan vragen, die eigenaars passen de woonkamer vd 2 slaapkamerappartmenten aan naar 2 of 3 extra slaapkamers maar bv water, kosten algemene delen worden afgerekend op quotiteit die ooit is bepaald op het aantal slaapkamers.... zouden we mist een meerderheid die quotiteit voor die appartementen kunnen optrekken zodat die meer vaste kosten hebben en.zo dus meer bijdragen..sowieso hebben ze max 10% vd stemmen volgens onze basisakte dus daar kunnen ze ons geen pijn doen.


Nick

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”