omheining

playmaker
Topic Starter
Berichten: 14
Contacteer: Website

omheining

#1 , 06 jun 2006 11:23

In de loop van volgende week is onze voorlopige oplevering gepland.

Nu hadden wij graag daarna onze tuin afgewerkt. Onze toekomstige buren zijn nog volop bezig aan hun bouw, maar dat gaat volgens mij nog wel even duren.

Het beste is dat we dat samen overleggen maar denk dat dat moeilijk gaat zijn. Het eerste contact is niet zo vlot verlopen.

Als ik zelf een omheining zet, moet ik dan een afstand van de perceelsgrens blijven of mag ik mijn omheining op de grens zetten?
Het is maar om achteraf geen problemen te hebben.

alvast bedankt voor de reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 06 jun 2006 12:56

Art.646. Iedere eigenaar kan zijn nabuur verplichten tot het afpalen van hun aan elkaar grenzende eigendommen.De afpaling geschiedt op gemene kosten.(Burgerlijk Wetboek).

U zal toch moeten overleggen met uw gebuur!

playmaker
Topic Starter
Berichten: 14
Contacteer: Website

#3 , 06 jun 2006 14:12

Dan moet ik mijn buur wel kunnen bereiken. Het probleem is dat het nieuwe wijk is en hij daar nog niet woont. Ze zijn al wel bezig aan de bouw, maar de eigenaar kan ik moeilijk bereiken. Ik heb een brief tussen de deur gestopt. Die was de dag daarop wel weg maar heb nog niets van hem gehoord.

Wat moet ik doen als hij niet reageert?

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 06 jun 2006 14:25

Dan moet ik mijn buur wel kunnen bereiken.
Wat moet ik doen als hij niet reageert?
U kan zich wenden tot het KADASTER, de adresgegevens van uw buur opvragen, en deze in een 'aangetekend schrijven' vragen naar zijn (vrijwillige) medewerking.

educ8m
Berichten: 1

#5 , 20 jun 2006 12:57

Wij zitten in een gelijkaardige situatie.

De buurman zijn huis is ondertussen winddicht en wij zijn nog bezig met de voorontwerpen. Nu hebben wij vernomen dat hij ons wil contacteren over het plaatsen van een gemeenschappelijke omheining. Dit heeft voor ons absoluut nog geen prioriteit, aangezien we nog niet een weten hoe ons huis eruit gaat zien, laat staan onze tuin. Maar na het lezen van een aantal draadjes op dit forum en op bouwinfo.be lijkt het ons toch beter op de uitnodiging van buren in te gaan. Je kan beter je buur te vriend houden.

De vraag is nu hoe pak je dit aan. Zet je je afspraken op best papier? hoogte, lengte, soort omheining (houten panelen, plantensoort, ...) prijs, onderhoud(skosten), herstellingskosten.

Nu vrees ik een beetje, als ik het huis van mijn buur bekijk, dat die man over een groter budget beschikt dan wij. Stel dat hij kiest voor een dure omheining mogen bij onze inbreng dan beperken tot minder dan 50%, of is het sowiezo ieder 50%
hier staat geen onzin!

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 20 jun 2006 13:41

de kosten voor de gemeenschappelijke omheinig moeten inderdaad berekend worden 50/50. Het is evenwel mogelijk om van deze regel af te stappen in onderling overleg.

En je kan inderdaad alles het beste op papier zetten. Maar je kan ook zelf al eens gaan rond kijken hoeveel welke omheining kost. Dit om tegen voorstellen te kunnen doen aan je buurman.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#7 , 23 jun 2006 00:56

... de kosten voor de gemeenschappelijke omheinig moeten inderdaad berekend worden 50/50 ...

Dit is uiteraard NIET waar.

AFPALEN is niet hetzelfde als AFSLUITEN/OMHEINEN.

Artikel 647 van het Burgerlijk Wetboek stelt dat :
Ieder eigenaar MAG zijn erf afsluiten ...

Bijgevolg staat het u VOLLEDIG VRIJ al dan niet bij te dragen in de onkosten voor de gemeenschappelijke afsluiting.

sperwer
Berichten: 1155

#8 , 23 jun 2006 08:28

klop Anke,


Wettelijk is zelfs niemand verplicht zijn eigendom te omheinen.

Maar wettelijk is je buurman ook niet verplicht met jou rekening te houden over welke omheining hij zet.

Vandaar dat de ongeschreven regel 50/50 gebruikt word. dit om conflicten te vermijden. En word er verder overeengekomen wat kan en wat niet. En wie wat betaald en hoeveel.

Men zet immers geen nieuw bouw om voor de oplevering reeds ruzie met de buren te hebben.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#9 , 23 jun 2006 09:24

klop Anke,


Wettelijk is zelfs niemand verplicht zijn eigendom te omheinen.

Maar wettelijk is je buurman ook niet verplicht met jou rekening te houden over welke omheining hij zet.

Vandaar dat de ongeschreven regel 50/50 gebruikt word. dit om conflicten te vermijden. En word er verder overeengekomen wat kan en wat niet. En wie wat betaald en hoeveel.

Men zet immers geen nieuw bouw om voor de oplevering reeds ruzie met de buren te hebben.

Zoveel bleek NIET uit uw vorige interventies.

U bent opeens 180? gedraaid !

sperwer
Berichten: 1155

#10 , 23 jun 2006 09:47

Sorry,

had bouw aanbevelingen voor mij liggen. Wat natuurlijk GEEN wet is.

Vandaar de fout.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#11 , 23 jun 2006 11:20

Sorry,

had bouw aanbevelingen voor mij liggen. Wat natuurlijk GEEN wet is.

Vandaar de fout.

Kan de beste overkomen !

chrichri
Berichten: 1

#12 , 20 jul 2006 14:19

wat als men niet akkoord is met het te betalen bedrag.

indien buurman zelf op eigen initiatief afscheiding heeft geplaatst en nu factuur in bus steekt. Mag hij dan tevreden zijn met het feit dat wij een deel betalen en niet het volledige bedrag.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#13 , 24 jul 2006 23:11

wat als men niet akkoord is met het te betalen bedrag.

indien buurman zelf op eigen initiatief afscheiding heeft geplaatst en nu factuur in bus steekt. Mag hij dan tevreden zijn met het feit dat wij een deel betalen en niet het volledige bedrag.
INDIEN er geen overleg was met uw buurman aangaande de kosten, dan MAG hij tevreden zijn met hij krijgt!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”