Beplanting van mij tot in de tuin van de buren

tommybolin
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Beplanting van mij tot in de tuin van de buren

#1 , 28 aug 2016 11:15

Een vraag van mijn buurvrouw die een discussie heeft met de andere buren.
13 jaar geleden heb ik het huis gekocht. Op dat moment stond er reeds enige jaren bamboe aan de rand van de tuin. Er zijn tijdens de jaren dat ik hier woon nooit klachten geweest dat de bamboe ook in de tuin van de buren groeide (door ondergrondse scheuten afkomstig van onze planten).
Begin dit jaar is het huis van de buren verkocht.
De nieuwe eigenaar wil zijn tuin heraanleggen (met terras) en vraagt nu dat alle bamboe inclusief ondergrondse scheuten), zowel in hun tuin als in mijn tuin, verwijderd wordt op mijn kosten. Als ik dat niet doe, dreigen ze om bij schade aan hun tuin/terras door de bamboe juridische stappen te ondernemen.

Mijn vraag: ben ik aansprakelijk bij schade bij de buren, ondanks dat ik niet zelf de bamboe heb gepland en die daar reeds meer dan 15 jaar staat? Is er geen sprake van verjaring omdat de vorige buren nooit geklaagd hebben over die bamboe en ze het zelf hebben laten groeien in hun tuin?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 28 aug 2016 12:01

U bent inderdaad verantwoordelijk voor schade dat u bamboe veroorzaakt bij de buren. Hun vraag is volkomen wettelijk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 aug 2016 12:14

Er zijn hier op dit forum al hele discuties over geweest.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... oe#p432798

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 28 aug 2016 12:16

ben ik aansprakelijk bij schade bij de buren, ondanks dat ik niet zelf de bamboe heb gepland en die daar reeds meer dan 15 jaar staat? Is er geen sprake van verjaring omdat de vorige buren nooit geklaagd hebben over die bamboe en ze het zelf hebben laten groeien in hun tuin?

U bent daarvoor verantwoordelijk zoals sloeberken schrijft.
U zou in principe kunnen aanvoeren dat de vordering om na al die jaren de bamboescheuten te verwijderen rechtsmisbruik uitmaakt door aan te tonen dat de eis van uw buren in wanverhouding staat tot het voor u te verwachten nadeel bij het verwijderen van de bamboescheuten.
Maar ik zie niet in hoe je dat gaat kunnen aantonen.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mjers
Berichten: 1788

#5 , 30 aug 2016 16:14

U bent niet verplicht om de bamboe in uw eigen tuin te verwijderen. Wel is het uw verantwoordelijk dat de bamboe niet verder groeit in de tuin van de buren.

Logisch gezien zal u inderdaad alle bamboescheuten moeten verwijderen wilt u dit onder controle houden.

De eis van de buren is zoals reeds gezegd dus volkomen wettelijk. Ook kunnen de buren de eventuele latere schade op u verhalen.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 30 aug 2016 22:29

U bent al 13 jaar de volstrekte en enige eigenaar dus ook de verantwoordelijke voor eventuele schade.
Het is niet dat de vorige eigenaar die geplaatst heeft ...u had al 13 jaar tijd om de nodige maatregelen te treffen.

mbbs1024
Berichten: 474

#7 , 31 aug 2016 18:43

Bamboe is op het vlak van scheuten een echte pest.
De scheuten in de tuin van Uw buur zullen volledig moeten verwijderd worden, en langs Uw kant zullen ze moeten afgeschermd worden, zodat ze niet meer naar de buren kunnen verdergroeien.
Lijkt me een kostelijke zaak.

tommybolin
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 sep 2016 20:31

Tijdens de aankoop van het huis hebben de nieuwe buren toch gezien dat er bamboe groeit in hun tuin.
Hebben ze dan die toestand niet aanvaard door het ondertekenen van het contract?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 01 sep 2016 20:34

Tijdens de aankoop van het huis hebben de nieuwe buren toch gezien dat er bamboe groeit in hun tuin.
Hebben ze dan die toestand niet aanvaard door het ondertekenen van het contract?
Hebben ze met u een contract afgesloten???? :roll: :roll: :roll: :roll:
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mjers
Berichten: 1788

#10 , 01 sep 2016 21:22

Tijdens de aankoop van het huis hebben de nieuwe buren toch gezien dat er bamboe groeit in hun tuin.
Hebben ze dan die toestand niet aanvaard door het ondertekenen van het contract?
Wat een redenering is dit nu?
Dat geeft u geen recht om een onwettige situatie te creëren en te behouden. Noch is dit een verplichting voor uw buren om dit te blijven verdragen.
Ik snap wel vanwaar dit komt. Zij kopen hun goed in de staat waarin het zich bevindt. Maar deze regel is enkel voor hun eigendom. Die bamboe is niet hun eigendom maar uw eigendom.

Veel mensen gaan licht over dergelijke problemen omdat het maar beplanting is. Maar dit is nog altijd een overtreding. En een overtreding waar de rechtbank niet ligt over gaat. Herinner u het verhaal van vorig jaar waar een man 60.000 euro moet betalen voor een verkeerd geplaatste haag. En deze bedragen moeten wel degelijk betaald worden als men de regels aan de laars blijft lappen. Dit is een wrange manier om de komende 10 jaar financiële problemen te hebben.

Verwijder nu maar gewoon die bamboe en geloof ons als we zeggen dat u juridisch geen kans maakt als de buren hiermee verder gaan.

Om uw vraag nog eens duidelijk te beantwoorden:

U bent verantwoordelijk voor die bamboe en alle schade en overlast die hieruit voortvloeit.
En dit op basis van artikel 1382 BW.

Elke daad van de mens waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht diegene door wiens schuld de schade is ontstaan deze te vergoeden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”