Gemene Muur

Geert61
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gemene Muur

#1 , 29 apr 2016 11:13

We hebben een bouwgrond gekocht en willen gaan bouwen HOB.
Bestaande woning staat er al en heeft een dubbele muur geplaatst op zijn eigendom.

Wat kunnen wij het beste doen?

1) één muur plaatsen met isolatie tegen zijn gevel. Hierdoor moeten we de muur + deel grond van de buren overkopen. Wat indien woning van buren ooit wordt afgebroken of ... ?


2) Twee muren bouwen tegen de gevel. hierdoor geen overname van de buur zijn muur?


Verder willen we een kelder storten. De buren hebben ook een kelder. Indien we dan een dubbele muur 40 cm storten tegen de wand van de buren?
Mag dit of zitten we dan weer met de gemeenmaking van de muur. Gebruiken eigenlijk hun keldermuur als steun tijdens het storten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika
Berichten: 961

#2 , 29 apr 2016 11:38

Op dit forum was de vraag reeds gesteld. Zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=44149


Voor die keldermuur stort best niet tegen de muur, je plaatst er enkele cm goedkope isolatie tegen. Maar de architect zal dit wel op zijn plan tekenen of de aannemer weet dit.

Geert61
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 apr 2016 23:15

Bedankt voor de reactie.
Op de eerder gestelde vraag zie ik enkel maar info over mijn optie 1: muur gemeen maken van de buren en nieuwe muur er tegen zetten.
Wat als ik zelf een muur maak van 30 cm? Dan hoef ik geen gemeenmaking te betalen? Waar moet ik dan opletten dat de buur niet kan afkomen dat ik dat moet?

Reclame

chantika
Berichten: 961

#4 , 30 apr 2016 07:47

Als je wil voorkomen dat de buur je tot een overname verplicht dan gebruik je zijn muur niet. Dat wil zeggen bouw je eigen fundering, keldermuur, bouw een dragende muur met daaraan bevestigd de geluidsisolatie. Je laat een opening van 3 cm tussen je isolatie en de muur van de gebuur. Bouw je hoger of dieper dan je buur dan noemt die geluidsisolatie daar plots thermische isolatie. Om dat stuk te beschermen tegen de elementen werk je dit af met een watervaste bekleding zoals hout, leien, pleister, kunststof platen.

Bouw je dieper dan je buur laat hem dan mee beslissen welke afwerking voor de muur. Waarschijnlijk zal hij wel de meerkost van een stenen muur willen betalen. Die muur zal hij dan ook kunnen gebruiken. Zeker alle afspraken op papier en laten registreren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”