Boom te dicht bij scheidingslijn

bartp
Topic Starter
Berichten: 2

Boom te dicht bij scheidingslijn

#1 , 07 okt 2015 09:42

4 jaar geleden hebben wij een huis gekocht, gebouwd in 1997. Bij de bouw van het huis is een boom geplaatst die te dicht bij de scheidingslijn tussen onze grond en die van de buren ligt (schatting +- 50cm).

Sinds deze week klaagt de buur over de wortels van deze boom in zijn tuin. Ze willen hun tuin heraanleggen en hebben ons laten weten dat ze de wortels van de boom die in hun tuin liggen zullen afkappen. Er is grote kans dat hierdoor de boom ofwel zal afsterven ofwel instabiel zal worden. Ze hebben mij aangeraden de boom te laten verwijderen.

Volgens mij hebben ze het recht om de wortels te kappen. Wat online zoekwerk zegt me dat ze dit wel niet mogen doen op een manier dat de boom zelf er schade van ondervindt, maar tegelijkertijd staat de boom natuurlijk te dicht tegen hun grond. Ik heb bij de gemeente nagevraagd of we de boom uberhaupt mogen wegdoen en dat zou op zich geen probleem zijn.

Ik weet niet goed wat ik moet doen. De boom is best mooi en zorgt voor minder inkijk in onze kamer. Tegelijkertijd heb ik natuurlijk schrik dat de boom na afhakken van de wortels gaat omvallen en schade berokkenen waarvoor ik dan waarschijnlijk moet opdraaien.

Heeft er iemand advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 07 okt 2015 09:49

De buur heeft wel degelijk het recht om de wortels af te kappen. Tegelijk mag hij inderdaad uw boom geen schade toebrengen... Maar hoe ga jij onomstotelijk bewijzen dat de schade van de boom het rechtstreeks gevolg is van het wegkappen van de wortels? In de praktijk is dit heel moeilijk...

feit is: uw boom staat verkeerd en kan op ieder moment op vraag van de buur gerooid worden...
Daarbij zullen de wortels teruggroeien en eventueel de buur hun tuin beschadigen, die u dan zal moeten vergoeden...

Mijn advies: verwijder de boom en plant een nieuwe boom op de correcte afstand.
Zal voor beide partijen de weg van minste miserie zijn.

bartp
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 07 okt 2015 11:41

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik denk dat je gelijk hebt en dat was ook mijn initiële uitgangspunt. Ik vind het jammer een perfecte boom zomaar te verwijderen maar ze zijn in hun recht en ik zou nog graag overeenkomen met mijn buren.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 07 okt 2015 11:44

Hoelang staat de boom er al?
Maar dan nog persoonlijk beter zorgen voor geen verdere kopzorgen.
Op onze buiten hebben we twee maal een zeer zware storm gehad met meer dan 10 bomen die zijn omgevallen of afgeknakt.
Hebben direct en buren ook de bomen die op -15 meter stonden ofwel afgetopt (waren al afgeknakt) ofwel (laten) uitdoen.
En die in onze tuin in de stad ineens ook.
Ik dacht dat in de tuin de prijs ongeveer €450 was en werd op zeer professionele wijze '(neer gezaagd)
Goede les grote bosbomen horen niet thuis in een stadstuintje.

mjers
Berichten: 1788

#5 , 07 okt 2015 12:14

Hoelang staat de boom er al?
Maar dan nog persoonlijk beter zorgen voor geen verdere kopzorgen.
Op onze buiten hebben we twee maal een zeer zware storm gehad met meer dan 10 bomen die zijn omgevallen of afgeknakt.
Hebben direct en buren ook de bomen die op -15 meter stonden ofwel afgetopt (waren al afgeknakt) ofwel (laten) uitdoen.
En die in onze tuin in de stad ineens ook.
Ik dacht dat in de tuin de prijs ongeveer €450 was en werd op zeer professionele wijze '(neer gezaagd)
Goede les grote bosbomen horen niet thuis in een stadstuintje.
Zie originele vraag van TS, sinds 1997, verjaring dus niet van toepassing.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 07 okt 2015 16:59

Overgelezen en kan niet meer tellen :?
Maar effectief geen verjaring van toepassing.

In onze zaken was het zo wie zo verjaard maar hebben net als de buren en overburen toen alles laten opruimen en uitdoen wat een gevaar was.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”