Gemeenschappelijke tuin

Hademo
Topic Starter
Berichten: 18

Gemeenschappelijke tuin

#1 , 03 jul 2015 19:47

Samen met mijn vriendin heb ik sedert begin deze week de sleutel gekregen van onze eerste gezamenlijke woonst, we hebben namelijk een appartement gekocht. Het appartementsgebouw is rechtgezet in 2006 en bevat 6 appartementen waarvan 4 verkocht zijn en 2 door eenzelfde eigenaar worden verhuurd.

We zijn momenteel nog druk bezig met verbouwing- en verfraaiingswerken aan ons interieur maar merken ons al een paar ergernissen op... De voornaamste hiervan is de gezamenlijke tuin. Veel tuin kun je het eigenlijk niet noemen, bij onze bezichtiging voor verkoop was het nog een braakliggend stuk grond en er werd ons wijsgemaakt (door de vastgoedmakelaar) dat er in samenspraak met alle eigenaars een gemeenschappelijke tuin zou worden aangelegd. Echter blijkt niemand hiervan op de hoogte te zijn, er is ook geen syndicus aanwezig. Inmiddels hebben enkele bewoners op eigen initiatief dan maar beslist het stuk grond om te vormen tot 'moestuin' waardoor nu overal in het wilde weg allerhande groenten geplant zijn.

Uiteraard is dit geen zicht, vermits wij een appartement hebben op het gelijkvloers met een terras en hier recht op kijken willen wij dit ook niet zo. Wij willen er graag een mooi stukje tuin van (laten) maken. Echter merken we al aan reacties van verschillende buren dat ze hier niet voor staan te springen om in te investeren.

Nu vraag ik mij af; welke stappen kan ik ondernemen, vermits er geen syndicus aanwezig is, om tot een acceptabele overeenkomst tussen alle eigenaars te komen? Tevens is dit onze eerste aankoop in vastgoed ooit en zijn we van weinig regelgeving op de hoogte, ik ben namelijk ook nog maar 22 jaar en merk dat ik ook niet echt serieus overkom op de andere bewoners waardoor ik vrees dat een gewoon schrijven naar hun gaat worden genegeerd.

Enige ideeën? Alvast bedankt :idea:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 jul 2015 20:25

Wat staat er in de basisakte over deze tuin?
Wie maakt de jaarlijkse afrekeningen van de gemeenschappelijke kosten?

Hademo
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 04 jul 2015 15:48

De tuin is gemeenschappelijk eigendom en vrij te gebruiken door alle 6 appartementen, specifieke regels zijn er niet opgesteld. We zijn in het bezit van 135/1000sten van de gemeenschappelijke delen. Er zijn voorlopig nog geen gemeenschappelijke kosten gemaakt, er dienen ook geen vaste gemeenschappelijke kosten betaald te worden.

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jul 2015 09:13

Kleine niet juridische bedenking: het gebouw staat al 9 jaar en u laat u door de makelaar wijsmaken dat er nog een tuin gaat worden aangelegd?

Hademo
Topic Starter
Berichten: 18

#5 , 07 jul 2015 14:48

Lanox, inderdaad, want de voortuin kwamen ze ook nog in orde maken en dit is inmiddels wel gebeurd (maar is voor elke deur afzonderlijk en dus niet gemeenschappelijk). Bovendien maakt het mij niet uit al zouden we zelf de kosten moeten dragen hiervoor, maar de buren willen gewoon niet wijken van de methode zoals ze nu handelen in de tuin...

Hademo
Topic Starter
Berichten: 18

#6 , 02 aug 2015 16:03

Niemand een idee?

Mariette
Berichten: 2507

#7 , 02 aug 2015 16:52

Tuin opdelen in 6 gelijke delen, waarbij jullie dan het gedeelte voor jullie terras kunnen aanleggen naar eigen keuze?

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 02 aug 2015 17:23

Aangezien deze gemeenschappelijk is dient er een gezamenlijke beslissing genomen te worden. Is de meerderheid van de eigenaars voor een moes- of siertuin? Dat lijkt me de eerste stap.

Daarnaast een gebouw met amper 5 eigenaars en al zoveel discussie over enkel de bestemming van de gemeenschappelijke tuin... Lijkt me aangewezen een syndicus in de arm te nemen.
Is er een blokpolis gebouw afgesloten? Wie betaald dan deze als er geen gemeenscappelijke onkosten zijn?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 02 aug 2015 20:36

Aangezien deze gemeenschappelijk is dient er een gezamenlijke beslissing genomen te worden. Is de meerderheid van de eigenaars voor een moes- of siertuin? Dat lijkt me de eerste stap.

Daarnaast een gebouw met amper 5 eigenaars en al zoveel discussie over enkel de bestemming van de gemeenschappelijke tuin... Lijkt me aangewezen een syndicus in de arm te nemen.
Is er een blokpolis gebouw afgesloten? Wie betaald dan deze als er geen gemeenscappelijke onkosten zijn?
Je zou soms verschieten van de constructies die opgezet worden bij beheer van een appartementsblok. Tegenover mijn huis is er een blok met 4 appartementen en 4 mede-eigenaars. Geen syndicus, en blijkbaar niemand van de mede-eigenaars die er zich wil mee bemoeien. Hoe lossen ze dat dan op? Iedere eigenaar voert de werken uit die hem aanbelangen. Zo werd vorig jaar de trapzaal geschilderd; iedere eigenaar zijn deel: gevolg: 4 verschillende kleuren.
Iedere bewoner kuist voor eigen deur, en zijn eigen trap. De gemeenschappelijke trapverlichting werd al enige jaren geleden uitgeschakeld, nadat de nutsmaatschappij de meter afsloot wegens wanbetaling. Gelukkig heeft ieder zijn eigen CV installatie en zijn de water, gas en elektriciteitsmeters per appartement.
Er is geen AV en als er eens iets dient beslist te worden, overlegd men met de anderen in de trapzaal.
Nu is er echter betonrot vastgesteld aan de balkons en moet er een nieuwe dakbedekking komen. Zoals je nu wel kan raden willen die eigenaars die geen betonrot hebben, niet tussenkomen in de kosten, en is er ook een probleem met de verdeling van de kosten van het dak. Ze hadden nu een systeem uitgewerkt waarbij de verschillende eigenaars een verschillende bedrag zouden betalen, naar gelang de verdieping die ze bewoonden. De mede-eigenaar die onder het dak woonde zou bijna de helft van het dak moeten betalen en die op het gelijkvloers amper 10 %.
Omdat ik één van de eigenaars goed ken (juist diegene die bovenaan woont) kwam hij even raad vragen. Heb hem aangeraden zijn 3 mede-eigenaars voor de vrederechter te dagen indien ze niet vrijwillig een syndicus willen aanstellen
Kan je het nog zotter vinden in deze tijd?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 02 aug 2015 20:52

95 percent van de mede-eigenaars die ik op AV's bezig zie en hoor hebben niet het minste benul van de vigerende wetgeving op de gedwongen mede-eigendom en vinden zelf ter plaatse de meest fantasierijke voorstellen uit.
Zelfs het elementaire onderscheid tussen private en gemene delen is voor de meesten zo abstract dat het hun denkvermogen te boven gaat.

Tot het uur van de waarheid aanklopt en ze ineens 40 000 EUR per appartement mogen ophoesten voor een renovatie (recent voorval waarbij ik ben betrokken).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

naicwill
Berichten: 715

#11 , 09 aug 2015 09:22

Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#12 , 09 aug 2015 11:22

Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”