Verdeling duizendsten

tom1908
Topic Starter
Berichten: 3

Verdeling duizendsten

#1 , 25 apr 2015 19:27

Hallo,

In onze residentie moeten de gemeenschappelijke warm- en koudwaterleidingen vervangen worden wegens putcorrosie.

Momenteel hebben we enkel gemeenschappelijke leidingen die gesplitst worden per appartement maar met de vernieuwing willen we voor elk appartement aparte leidingen en meters voorzien.

Is de verdeling op basis van duizendsten dan nog van toepassing, gezien de leidingen nu individueel worden geplaatst?

Alvast bedankt.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 apr 2015 19:37

Logischerwijze zou ik zeggen dat het per duizendsten moet gebeuren, gezien het de bestaande leidingen zijn die worden vervengen. Eens deze er liggen, zullen ze inde toekomst als privatief aanzien worden vanaf de meter van de nutsmaatschappij. Hoe verloopt de warmwaterproductie? Is die gemeenschappelijk?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 25 apr 2015 21:03

Indien jullie beslist hebben (met de nodige meerderheid) om op individuele meters over te schakelen dan geldt daarvoor de verdeling volgens duizendsten niet meer.
Er valt immers niets meer te verdelen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

tom1908
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 25 apr 2015 22:49

Bedankt voor jullie antwoorden maar deze zijn wel tegenstrijdig natuurlijk.

Waar kan ik zoiets 100% zeker te weten komen?

Zal de situatie nog concreter uitleggen:

Kostprijs van die leidingen is in totaliteit ongeveer 18.000 euro (zonder watermeters Pidpa en gevolgschade)

Ik heb zelf 320/1000, 6 eigenaars hebben 100/1000 en 1 heeft 80/1000

Ik heb geargumenteerd op een algemene vergadering dat de kosten recht evenredig verdeeld moesten worden omdat alle leidingen en meters individueel per appartement voorzien worden. Meerdere eigenaars hebben dit tegengesproken waarna er een stemming heeft plaatsgevonden die ik nipt heb verloren.

Heb me daar uiteindelijk dan maar bij neergelegd en de opdracht is gegeven. Maar het blijft knagen natuurlijk.

Als er geen stemming had moeten plaatsvinden omdat deze kosten individueel te beschouwen zijn, kan ik de mensen terug bij elkaar brengen. Maar dan moet ik uiteraard 100% zeker zijn.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 26 apr 2015 08:28

Het afbreken van de bestaande leidingen is in ieder geval gemeenschappelijk

naicwill
Berichten: 715

#6 , 26 apr 2015 18:03

Vermits de waterleidingen gemeenschappelijk zijn de kosten voor vervanging gemeenschappelijke
kosten en dus te verdelen volgens aandelen.
Volgende kosten zijn volgens mij gemeenschappelijk:
- afbraak van de oude buizen
- plaatsen afzonderlijke stijgleidingen naar iedere woonEenheid
-koppelen van de watermeters op deze stijgleidingen
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#7 , 26 apr 2015 21:06

Toch nog een aanvulling bij mijn voorgaande post:
Indien de nieuwe buizen en aansluitingen op de toestellen inde verschillende kavels
niet afzonderlijk gefactureerd zijn,,moet de verdeling ook gebeuren volgens aandelen.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”