aanpalende woning bouwovertreding - onze bouw moet nog start

JP's
Topic Starter
Berichten: 8

aanpalende woning bouwovertreding - onze bouw moet nog start

#1 , 01 apr 2015 15:32

Beste kenners,

Mijn vriendin haar ouders hebben een bouwgrond dewelke mijn vriendin en ik misschien overkopen/erven.
Nu is er een probleem met de buren.
Toevallig gingen wij onlangs eens kijken en zijn de twee naastliggende gronden bebouwd. Geen probleem, mijn schoonvader wist dat. Maar iemand dat er voorbij wandelde en enkele huizen verder woonde vertelde ons volgende:
Blijkt dat de linkse buur + 1,4 meter hoger ligt dan onze bouwgrond. De buur rechts slechts een 20cm. Dat kunnen we ook vaststellen met blote oog. 20 cm kan ik me inbeelden dat het kan want iedereen bouwt daar wat verhoogd.
De rechtse buur heeft ruzie met de linkse buur zodat de linkse buur niet verder is geraakt dan ee ruwbouw die winddicht staat. Dat zou gaan over het feit dat er zo’n hoogteverschil tussen zit + het feit dat hij zijn voortuin niet groen genoeg heeft gelaten volgens de voorschriften.
Die voortuin is hersteld en terug groener (lees de parking is terug verwijderd).
Maar wat mij het meeste “bang” maakt. Dat hoogteverschil. Wie gaat dat opvangen… wij toch niet?
Het feit dat het stil ligt links, wil waarschijnlijk wel iets zeggen.
Hoewel twee huizen naar links, dat ligt ook 1,30m hoger.
Concrete vraag:
1) Hoe kan ik te weten komen, zonder te moeten gaan aanbellen en vermoedelijk op onvriendelijke mensen te stuiten, welke bouwmisdrijven aangekaart zijn?
2) Hoe kan ik te weten komen hoever dat staat? Bij ruimtelijke ordening willen ze niets aan ons of schoonvader kwijt.
3) Hoe kan dat worden opgelost met het huis links? Dat kan toch niet afgebroken worden?

thx you all

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00
Berichten: 929

#2 , 01 apr 2015 16:08

Ik dacht dat men een stedenbouwkundige vergunning nodig had om zijn perceel hoger dan 0,50 m. te mogen verhogen...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 01 apr 2015 18:32

Misschien is dat daar een natuurlijk hoogteverschil.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 01 apr 2015 19:47

Een foto van de diverse voorgevels zou veel verduidelijken. Uitleg is nogal verwarrend

JP's
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 01 apr 2015 21:03

Het is in een doodlopende straatje met 7 woningen en daar nu foto's gaan trekken... het viel al op toen we er in fietsten. En we willen niet direct een discussie gaan starten daar zodat er al direct "wordt geklapt" over ons.
street view lukt ook niet want die woningen staan er nog niet op :-)


buurman nummer1: huis links naast onze grond zit 1,40 hoger dan onze grond
buurman nummer2 : 2huizen naar links naast onze grond (dus naast buurman1 en niet aanpalend aan ons) zit 1,30hoger dan onze grond, dus 10cm minder dan buurman1
buurman nummer3: huis rechts naast onze grond, zit 20 cm hoger dan onze grond
tussen buurman1 en 3 zit dus 1,20m en dat probleem is vermoedelijk aangekaart door buurman 3.

Maar als wij tussen buurman 1 en 3 dan willen bouwen, zitten wij vermoedelijk ook met een probleem. Want wie gaat zo'n groot verschil opvangen? En moeten wij dat wel opvangen want misschien heeft buurman 1 zijn bouwvoorschriften overtreden of anders heeft buurman 3 te laag gebouwd.
Dat buurman 3 te laag zou bouwen zou mij verbazen want al de woningen langs rechts staan even hoog.

hopelijk brengt dit beetje duidelijkheid.

à roharro: een natuurlijk hoogteverschil is het niet want de tuinen liggen overal lager, de gebouwen worden allemaal ietsje hoger geplaatst (achteraan de tuin is het immers watergevoelig gebied)

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 01 apr 2015 21:57

Ga eens langs op de stedebouwkundige dienst van de gemeente met uw vraag. Zij zullen je alvast kunnen vertellen wat mocht en niet mocht. Als hij mocht zal uw architect wel een oplossing uit zn mouw schudden.

Buurman die 1m40 hoger ligt: is ook de tuin opgehoogd en zo ja heeft hij dan een keermuur opgetrokken (op de scheiding)? Als hijndat niet mocht zal je herstelling in originele staat moeten procederen...

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 02 apr 2015 00:23

Is dan bouwovertreding en dan kan bouwpolitie ook een PV opstellen.
Is mogelijk al gebeurd gezien de bouwwerken blijkbaar stil liggen.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 apr 2015 20:00

Als de woning er nog niet op staat, dan kan streetview alvast een beeld geven van hoeveel ze alles hebben opgehoogd. In de verkavelingsplannen kan je inkijken hoeveel er eventueel opgehoogd mocht worden en hieruit je conclusies trekken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”