Is dit laster?

Mimo
Topic Starter
Berichten: 26

Is dit laster?

#1 , 28 feb 2015 12:22

Vorig jaar kloeg een buurman (terecht) over geluidshinder van mijn kant.
Sindsdien neem ik elke dag maatregelen die de geluidshinder sterk reduceren. Hij bevestigde dat hij met die maatregelen geen overlast meer had.
Een paar maanden later begon hij weer te klagen. Er was echter niets veranderd. Ik bleef elke dag die maatregelen nemen.
Intussen heeft hij een petitie onder de buurtbewoners verspreid over die geluidshinder waarin hij ermee dreigt naar de vrederechter te stappen.
In die petitie wordt de geluidshinder sterk overdreven (wordt bv. omschreven als terreur).
Er staat ook in dat dat ik geen maatregelen neem om de geluidshinder te beperken. Dit is een bewuste leugen, hij heeft dit gezien en gehoord. Ik kan bewijzen aan de hand van geluidsopnames en getuigen dat ik die maatregelen neem en dat ze effectief zijn.
Valt zijn petitie onder laster?
De geluidshinder zal overigens binnenkort volledig verdwijnen wat ik hem enkele maanden geleden heb gezegd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 28 feb 2015 12:34

En waaruit bestaat die geluidshinder en welke maatregelen heb je destijds genomen om hieraan te verhelpen.
Als die geluidshinder er effectief nog is, en buurman start een petitie hiertegen op, is dit geen laster als de feiten juist worden weergegeven.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 28 feb 2015 12:53

Een petitie is geen synoniem voor laster.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 28 feb 2015 14:14

Eens lezen ... en dan ook graag antwoord op vraag mava105.

moet ik het niet schrijven
http://www.elfri.be/laster-en-eerroof" onclick="window.open(this.href);return false;

Mimo
Topic Starter
Berichten: 26

#5 , 28 feb 2015 23:00

Het hele verhaal:
Het gaat om de hond van een vriend waar ik tijdelijk de zorg voor heb genomen.
Die vriend moest van zijn bedrijf een project opstarten in China en kon zijn hond niet meenemen.
Net zoals bij mijn vriend zit de hond buiten in een afgesloten deel van de tuin (met zijn hondehok).
Het probleem is dat de hond begint te blaffen als iemand in de buurt van zijn territorium komt. Bv. als de buurman in de tuin zit te werken, als er andere honden voorbijkomen, enz.
Dat blaffen duurt een paar minuten en dat gebeurde zo'n 5-10x per dag. Een tijd geleden waren de buren hun huis aan het renoveren en toen blafte hij vaker en langer. Dat duurde ongeveer een week.
Het grootste probleem was dat hij ook begon te blaffen als de krant werd geleverd, tussen 4u30 en 6u 's morgens.

De maatregelen die ik heb getroffen:
Ik zet de hond iedere avond in de garage en zet hem 's morgens tussen 9 en 11u weer in de tuin. Nu blaft hij niet meer als de krant wordt geleverd. Wel als de buurman (van de andere kant) naar zijn werk vertrekt wat meestal rond 7u30 is.
Het geblaf is dan ook wel hoorbaar tot buiten maar zeker niet zo luid als vanuit de tuin.

Ik heb ook een deel van de hondenren afgeschermd zodat hij de buren niet meer kan zien.

Het gevolg is dat de hond nu ongeveer 4-5x per dag blaft (nooit langer dan 5 minuten) en ten vroegste om 7u30 vanuit de garage en om 9u vanuit de tuin.

Dit staat er oa. te lezen in de petitie:
- hond terroriseert de buurt
Terorriseren is toch wel iets helemaal anders dan geluidshinder veroorzaken.
- de hele buurt wordt 's morgens uit hun slaap gewekt
Dat was zo in de eerste weken dat ik de hond had maar de laatste 8 maanden niet meer.
- de hond blaft de hele dag door
klopt niet, het is een paar keer per dag voor enkele minuten
- er staat dat ik geen maatregelen heb genomen om het geblaf 's morgens te doen stoppen
Heb ik dus wel gedaan door de hond iedere avond binnen te zetten

De feiten in de petitie worden dus niet juist weergegeven.
Ik heb er geen enkel probleem mee dat hij een petitie verspreid, wel dat ze vol met foutieve informatie staat.

Bestaan er eigenlijk regels over wanneer, hoe vaak en hoe lang een hond mag blaffen voor het als overlast wordt beschouwd?

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 01 mar 2015 21:07

Regel: elke vorm van overlast zowel overdacht of 's nachts ..blijft hetzelfde.
En overlast kan gestraft worden vanaf de eerste vaststelling door een bevoegde ambtenaar.

Qua petitie deze hebben voor de strafbare kant geen enkele waarde.

Wat gaat uw buur doen met de petitie? Afgeven aan burgemeester?
bij politie of naar vrederechter?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”