Studentenstudio

_Ine_
Topic Starter
Berichten: 2

Studentenstudio

#1 , 17 apr 2008 13:32

Ik wil volgend jaar samen met mijn vriend een studentenstudio huren.
Mijn vriend werkt echter al (ik studeer nog).
Kan dit problemen opleveren en zouden wij eventueel geweigerd kunnen worden omdat mijn vriend al werkt? Of meer huur moeten betalen?

Is het dan misschien beter dat ik de studio alleen huur zodat de huisbaas dus niet weet dat we er eigenlijk met twee wonen of kan dit ons juist nog meer in de problemen brengen?
En als we het zo doen moet ik natuurlijk duidelijke afspraken maken met mijn vriend over de huishuur ed, hoe doen we dit best? Gewoon zelf schriftelijk wat afspraken maken of.. ?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 17 apr 2008 14:12

U bent een vrij mens in een vrij land. indien u het contract enkel op uw naam neemt en het contract nergens stipuleert dat de studio enkel bewoond mag worden door 1 persoon kan uw huisbaas u in principe niets maken.

Evenwel, indien uw vriend nergens anders ingeschreven staat zal dit wel in de gemeente waar de studio gelegen is moeten gebeuren.

Casalangdre
Berichten: 105

#3 , 18 apr 2008 10:43

Waarom zou je een studentenstudio samen met je vriend huren? Hoewel je in principe inderdaad vrij bent om samen te wonen, houd dit toch wel een aantal nadelen en risico's in. Als je een studentenstudio huurt kan je al je domicilie niet op dat adres plaatsen, dus ook je vriend niet, zelfs indien hij werkt. Je moet ook in het achterhoofd houden dat een studio - en dus zeker een studentenstudio eigenlijk bedoeld is voor één persoon. Een studio bestaat namelijk uit één ruimte (anders is het geen studio). In een huurcontract moet niet expliciet vermeld staan dat er maar één persoon mag wonen. Indien een woning niet voldoet aan vb. de Vlaamse Wooncode (in dit geval heeft dit betrekking op de oppervlakte) kan de huiseigenaar in ieder geval eisen dat U daar alleen woont. Hij zal dan wel moeten laten vaststellen door een deurwaarder dat U samenwoont. In de wetgeving is er de mogelijkheid voorzien om een contract te verbreken, indien er meer personen woonachtig zijn, dan de hoeveelheid waarvoor de wooneenheid voorzien is. Indien het contract hierdoor verbroken wordt (voor de vrederechter) kan U dit veel geld kosten. Er moet dan ook rekening gehouden worden dat een studentenstudio meestal in een gebouw ligt dat enkel bewoont wordt door studenten, wat nogal eens wrijvingen kan veroorzaken indien er iemand woont die niet (meer) studeert.

Ik zou U eerder aanraden om gewoon een appartement te huren, indien U wil gaan samenwonen. Dit is niet alleen veel comfortabeler, maar ook juridische gezien veel veiliger.

Reclame

Terug naar “Huren”