Verhoging van huur

MoonlandMenace
Topic Starter
Berichten: 12

Verhoging van huur

#1 , 17 mar 2008 11:23

Deze week vond ik een brief (niet aangetekend) in mijn brievenbus waarin mijn huisbaas meededeeld dat de huishuur met €30 opslaat. Dt wegens de stijgende prijzen van stookolie, water & elektriciteit.

Nu betaal ik bovenop de huur een vaste bijdrage voor water, elektriciteit en stookolie. Ik heb zelf geen thermostaat om de temperatuur te regelen, en ook geen meter voor het water- en elektriciteit. Dus ik ben eerlijk gezegd niet geneigd deze verhoging zomaar te betalen.

Mag mijn huisbaas dit zomaar doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 20 mar 2008 03:43

Huishuur die opslaat omdat de kosten van stookolie, water & elektriciteit stijgen kan natuurlijk niet. Huishuur kan enkel geindexeerd worden.

Is het bedrag van die vaste bijdrage kontraktueel bepaald ? Of is die bijdrage een soort van maandelijks voorschot met een jaarlijkse afrekening ? Staat er in het huurkontrakt dat die bijdrage aan de index gekoppeld is ? Waarschijnlijk niet. Ten andere het vaste kostenforfait mag alleen aan de index gekoppeld worden indien dit uitdrukkelijk in het kontrakt vermeld is. Een herziening van dit bedrag van de vaste kosten kan alleen mits gezamenlijk akkoord of voor de vrederechter. De verhuurder kan wel de omzetting van het stelsel van de maandelijkse voorschotten (met een jaarafrekening dus) laten omzetten naar het maandelijks forfait stelsel. Dit dient ook voor de vrederechter te gebeuren. (art. 7, 2e , wet van 13 april 1977)

Reclame

Terug naar “Huren”