vraag stilzwijgende verlening kort contract 1 jaar

baldwyn
Topic Starter
Berichten: 158

Re: vraag stilzwijgende verlening kort contract 1 jaar

#16 , 28 aug 2017 12:08

Hier ook eens lezen:
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf
Had de huurwet al gelezen vroeger, maar bij kortlopende contracten (ook in deze PDF) hebben zij het bij contracten bij 3 jaar. Bij een contract van 1 jaar dat dan in een 9-jarig omging met een expliciete geschreven clausule dat ik moet akkoord zijn dat de huur ineens de hoogte in gaat, was het minder duidelijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#17 , 28 aug 2017 12:46

Of u huurcontract 1, 2 of 3 jaar is dat zijn kortlopende huurcontracten met dezelfde wetgeving.
Een clausule in huurcontract dat de huur verhoogt buiten de index is nietig en moet beschouwd worden als niet geschreven.

Herziening van de basishuurprijs (woninghuur).
Er zijn drie mogelijke vormen van herziening : ofwel een herziening overeengekomen tussen de partijen (A) ofwel een herziening die opgelegd wordt door de rechter (B) ofwel een verhoging van de huurprijs op verzoek van de verhuurder (C).

A. Herziening van de huurprijs door een akkoord tussen huurder en verhuurder.


De huurder en de verhuurder kunnen tussen de negende en de zesde maand voorafgaand aan het verstrijken van elke driejarige periode overeenkomen dat de huurprijs wordt herzien.

B. Herziening van de huurprijs door een beslissing van de rechter.

Indien de huurder en de verhuurder niet binnen de opgelegde termijn (zie hierboven) akkoord geraken over de herziening van de huurprijs, kan de rechter een herziening van de huurprijs toestaan als de normale huurwaarde van het gehuurde goed ten gevolge van nieuwe omstandigheden minstens 20 % hoger of lager is dan huurprijs op het ogenblik van indiening de vordering. De rechtsvordering tot herziening moet ingesteld worden tussen de zesde en de derde maand voor het verstrijken van de lopende driejarige huurperiode.

Normale huurwaarde = de huurprijs die de gemiddelde Belg zou betalen voor de woning.

Nieuwe omstandigheden = omstandigheden die niet bestonden op het ogenblik dat de huurprijs werd vastgesteld en die niet wijten zijn aan het persoonlijk toedoen van de (ver)huurder.

De (nieuwe) omstandigheden moeten de huurprijs gedurende drie volle jaren beïnvloeden. Twee voorbeelden kunnen dit verduidelijken:

Voorbeeld 1: Uw straat wordt gedurende twee maanden opgebroken. Als huurder kan u geen verlaging van de huurprijs vragen omdat de minderwaarde maar twee maanden ( en geen drie volle jaren) zal duren.
Voorbeeld 2: Uw straat is onlangs prachtig vernieuwd. De verhuurder kan dan wél de huurprijs verhogen omdat deze waardevermeerdering (van de huurwoning) drie volle jaar zal blijven bestaan.
Huurprijs bij de indiening van de vordering = de huurprijs die eisbaar is op het tijdstip van de indiening van het verzoek rechtsvordering tot herziening van de huurprijs.

C. Verhoging van de huurprijs op vraag van de verhuurder.

De rechter toestaan dat de verhuurder de huurprijs verhoogt als hij werken in de huurwoning heeft gedaan. De verhuurder moet dan wel bewijzen dat de normale huurwaarde van de woning met tien procent is gestegen door de werken.

De werken die nodig zijn om ervoor te zorgen dat de woning voldoet aan de “vereisten van gezondheid, bewoonbaarheid en veiligheid” kunnen echter niet leiden tot een verhoging van de huurprijs.

De verhuurder moet de rechtsvordering tot verhoging van de huurprijs instellen tussen de zesde en de derde maand voor het verstrijken van de lopende driejarige huurperiode.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

baldwyn
Topic Starter
Berichten: 158

#18 , 28 aug 2017 12:59

Ok, dat is dus goed om te weten. Ik heb mijn contract er bijgenomen met die clausules en ook de plaatsbeschrijving: Deze zou op moment ondertekenen op CD-rom er bij steken maar was niet zo dus tekende ik niet; Op een email heb ik 3-4 weken nadat ik er introk dat die zou gebrand worden en in mijn bus gestoken. Heb toen gezegd dat ik eigenlijk niets had dat nog een CD kon lezen, ging het op USB-stick gebeuren de plaatsbeschrijving. Voor zover ik me herinner nooit gezien en nooit getekend.

Goed, ik ga eens opzoeken of contract en plaatsbeschrijving geregistreerd zijn. Een contract met een onwettige clausule is al twijfelachtig; Een USB-stick deponeren of CD zonder handtekeningen lijkt me ridicuul.

Bedankt voor alle moeite; Ik ga morgen eens langs bij de huurdersbond ook

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6861

#19 , 28 aug 2017 13:12

Ik weet het eerlijk gezegd ook niet meer hoor.

Volgens mij is hier geen sprake meer van een herziening van de huur, maar van gewone toepassing van de huurprijs, zoals hij in het contract is overeengekomen.

Wie o wie kan hier zijn licht laten schijnen.

baldwyn
Topic Starter
Berichten: 158

#20 , 28 aug 2017 13:26

Volgens mij is hier geen sprake meer van een herziening van de huur, maar van gewone toepassing van de huurprijs, zoals hij in het contract is overeengekomen.
Als dat zou kloppen, en ik geef mijn akkoord voor een contract van 1 jaar pakweg in Oktober voor een contract dat begint op 01 Maart van het komende jaar voor 500 euro en reken al die tijd in omdat er duidelijk nog eerst werken zijn, en ga dan uiteindelijk pakweg in Januari jaar er op compromise ondertekenen, kan een verhuurder dus zeggen 'Ok voor eerste jaar aan 500 euro, maar gezien ons werk wordt het het 2e jaar wel 600 euro, en het 3e jaar maken we er 750 euro van'?

Het is niet dat je op dat moment nog veel speling hebt om te weigeren, niet? Het was met zowat alles akkoord gaan, of op straat staan binnen X aantal weken, en dus snel moeten nog jagen naar een, waarschijnlijk slecht, alternatief.

baldwyn
Topic Starter
Berichten: 158

#21 , 29 aug 2017 11:45

@Sloeberken: De huurdersbond spreekt u tegen. Als je die clausules aanvaardt ben je er aan gebonden.

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#22 , 29 aug 2017 12:13

: De huurdersbond spreekt u tegen.
Dat is nu juist geen referentie wegens veelvuldige fout

baldwyn
Topic Starter
Berichten: 158

#23 , 29 aug 2017 12:55

Dat is nu juist geen referentie wegens veelvuldige fout
Leek me al zo eigenaardig, man zei dat ongeacht de woningwet als jij je akkoord verklaart met clausules die dan geldig zijn, in het algemeen.

Moeilijk eensluidend antwoord te krijgen zo te zien :)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#24 , 29 aug 2017 13:18

De huurwet is van dwingend recht, onwettige clausules in het huurcontract zijn nietig.

Als u akkoord bent met die huurverhoging is dit ok, betwist je deze huurverhoging dan zal de vrederechter deze ongedaan maken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

baldwyn
Topic Starter
Berichten: 158

#25 , 29 aug 2017 13:24

Dat is dus het omgekeerde wat ze bij huurdersbond zeggen - Als je akkoord bent gegaan en zeker 1 keer je die som begon te storten, kan je ze niet meer betwisten. Had ook gezien dat dat haaks op de wet stond.

Hoop dat die mensen niet aansprakelijk zijn voor foutieve informatie recht tegen de wet in te geven, en iemand er eens door serieus in problemen komt dan.

Terug naar “Huren”