Geen uittredende plaatsbeschrijving en inkorting huuropzeg

Lori
Topic Starter
Berichten: 221

Geen uittredende plaatsbeschrijving en inkorting huuropzeg

#1 , 08 sep 2016 10:38

Ik heb mijn huuropzeg gedaan in het 2de jaar ,einde huuropzeg eind september .
Als ik nieuwe huurders vond , wilde de eigenaar die 2 maanden huurvergoeding laten vallen , heeft hij mij laten weten via email .
Ik vind nieuwe huurders die vanaf 1 oktober de huur starten .
Nu gisteren telefoon van de nieuwe huurders of zij eventueel eerder in het pand mogen ,gezien wij verhuisd zijn en zij werken kunnen aanvangen . Ze geeft zelf aan om de 2 weken huur aan ons terug te betalen . Ik richt mijn vraag aan de eigenaar of hij akkoord is met inkorting huuropzeg en hij maakt geen bezwaar . Ik stel beide een datum voor in september om alles af te ronden en sleutel overdracht/uittredende plaatsbeschrijving/vrijgave huurwaarborg /overname energie te doen .
Krijg van de eigenaar email terug dat de datum overdracht hem past maar dat er geen uittredende plaatsbeschrijving zal gebeuren . Ik ben verwonderd gezien er wel een intredende is opgemaakt . Stel hem de vraag waarom geen uittredende plaatsbeschrijving opmaken maar krijg geen respons terug . Ik vraag hem dan mij een schrijven op te maken ter plaatse dat het pand in orde is bij einde contract .
Kan hij mij iets maken nadien als hij geen uittredende plaatsbeschrijving wenst te doen ?

Nu verwittig ik de nieuwe huurder wanneer overdracht zal gebeuren en vraag hen ook mij de helft van de maand september huur terug te betalen ,gezien de eigenaar daar niet in wil tussenkomen . Krijg dus net telefoon terug van de nieuwe huurders of ik die 2 weken huur niet wil laten vallen want ik heb toch al mooi verdient aan hun doordat ik nu die wederverhuringvergoeding niet hoef te betalen en gezien het leeg staat ,ik er toch niets mee ben .
Ik ben niet akkoord en geef hem ook aan dat ik geen vragende party ben om de huur vroeger over te dragen en dat het toch gebruikelijk is als je de huur eerder overneemt ,dan ook die huur betaald . Hij is niet akkoord want hij heeft heel wat kosten in en rond het huis (hetgeen natuurlijk niet mijn zaken zijn ) .Maar ben ik nu moeilijk ,mij is een halve maand huur 500€ ook veel waard . Ik heb hem dan maar voorgesteld om de huuropzeg terug eind september te doen .Hij ging erover nadenken maar ik neem aan dat zijn vraag toch wat ongebruikelijk is ,niet ? Pand vroeger krijgen en geen huur betalen .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3796

#2 , 08 sep 2016 13:14

Als ik alles goed begrijp, is het enige dat je op papier hebt staan, dat je geen wederverhuringsvergoeding dient te betalen als je nieuwe huurders vindt (die je gevonden hebt, en die al een contract hebben ondertussen)?
Dat is alvast goed (dat je dit schriftelijk hebt), kan er geen discussie over zijn later.

Je verhuurder wilt geen uittredende PB doen.
Ook dit is goed voor jou: hij heeft dan geen staat van de pand bij uittrede, en kan dus niet vergelijken met intrede om een schadebestek op te maken.
Schade aantonen wordt immens moeilijk voor de eigenaar.

2 weken huur: hier zal jij aan het kortste touw trekken.
Tenzij je kan bewijzen dat de nieuwe huurders gezegd hebben dat ze 2 weken huur willen betalen aan je hiervoor, ga je hier geen recht op hebben.
Let wel: als je dit niet kan bewijzen, zul je ook geen bewijs hebben dat de nieuwe huurders er 2 weken eerder in gaan.
Je kan het dus ook 'grof' spelen, ze toch weigeren, en je uittrede tot de laatste september uitstellen.
Je kan het ze ook voorleggen: betalen, en 2 weken eerder toegang, of niet betalen, en wachten tot 1 oktober. Zorg ook dat je dit schriftelijk hebt dan.

Lori
Topic Starter
Berichten: 221

#3 , 08 sep 2016 13:16

Ben ik eigenlijk verantwoordelijk voor het huurhuis tijdens de inkorting huuropzeg ? Want de eigenaar wil bij deze ook dat ik de brandverzekering behoud tot eind september .

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3796

#4 , 08 sep 2016 13:19

Ben ik eigenlijk verantwoordelijk voor het huurhuis tijdens de inkorting huuropzeg ? Want de eigenaar wil bij deze ook dat ik de brandverzekering behoud tot eind september .
De dag dat je de sleutel afgegeven hebt (niet voor het binnenlaten van kandidaten), en de uittrede voltooid hebt, vanaf dan ben je niet meer verantwoordelijk.
Brandverzekering kun je dus ook laten stopzetten vanaf dan.
Werkt je verzekering niet met een verhuisclausule, waarbij je polis op beide adressen blijft doorlopen?
En daarnaast heeft een eigenaar toch niet veel aan de brandverzekering van de huurder? Je verzekert enkel je eigen spullen, dus in geval van brand komt de verzekering niet tussen voor de eigenaar. Daarvoor moet deze z'n eigen verzekering hebben.

Lori
Topic Starter
Berichten: 221

#5 , 08 sep 2016 13:27


2 weken huur: hier zal jij aan het kortste touw trekken.
Tenzij je kan bewijzen dat de nieuwe huurders gezegd hebben dat ze 2 weken huur willen betalen aan je hiervoor, ga je hier geen recht op hebben.
Let wel: als je dit niet kan bewijzen, zul je ook geen bewijs hebben dat de nieuwe huurders er 2 weken eerder in gaan.
Je kan het dus ook 'grof' spelen, ze toch weigeren, en je uittrede tot de laatste september uitstellen.
Je kan het ze ook voorleggen: betalen, en 2 weken eerder toegang, of niet betalen, en wachten tot 1 oktober. Zorg ook dat je dit schriftelijk hebt dan.

De eigenaar is op de hoogte gesteld via email dat de nieuwe huurders vroeger wilde intrekken en of hij hiermee akkoord zou gaan ,uiteindelijk kon ik moeilijk op mijn eentje die beslissing maken . Ik heb toen ook aangegeven dat mevr. mij die weken wilde vergoeden .
Het contact met de nieuwe huurders zelf was via telefoon en van hen heb ik niets op papier .
Ik ben nu eerder geneigd om te weigeren , ik was in deze uiteindelijk geen vragende partij .

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 08 sep 2016 13:48

Ben ik eigenlijk verantwoordelijk voor het huurhuis tijdens de inkorting huuropzeg ? Want de eigenaar wil bij deze ook dat ik de brandverzekering behoud tot eind september .
Zou dit niet doen je gaat u in de nesten werken, als er schade veroorzaakt word zal u moeten betalen, of verhuurder moet de sleutel overdacht tekenen.

Het huurcontract loopt tot 30 september 2016.

Neem u ingaande plaatsbeschrijving bij de hand en maak overal gedateerde foto's van.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lori
Topic Starter
Berichten: 221

#7 , 08 sep 2016 14:42

Ben ik eigenlijk verantwoordelijk voor het huurhuis tijdens de inkorting huuropzeg ? Want de eigenaar wil bij deze ook dat ik de brandverzekering behoud tot eind september .
Zou dit niet doen je gaat u in de nesten werken, als er schade veroorzaakt word zal u moeten betalen, of verhuurder moet de sleutel overdacht tekenen.

Het huurcontract loopt tot 30 september 2016.

Neem u ingaande plaatsbeschrijving bij de hand en maak overal gedateerde foto's van.
Die foto's maken was ik zo al van plan . Ik denk dat het beste is dat ik hen meedeel dat ik mijn huuropzeg gewoon uitdoe .
Bedankt !

Terug naar “Huren”