rustig genot

aristoteles
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

rustig genot

#1 , 28 apr 2016 11:42

Dag iedereen,

Ik zit een beetje met de handen in het haar, en hoop dat hier enkele mensen een suggestie kunnen doen om volgend probleem op te lossen:

Ik ben huurder van een appartement (geregistreerd als handelspand, dus ik ben hier niet gedomicilieerd). Ik woon hier op zich heel graag en zou hier het liefst ook gewoon mijn huurcontract uitdoen. In het gebouw is nog 1 ander appartement. Daarnaast zijn er nog delen van het gebouw die gebruikt worden als garage/werkplaats/opslagplaats van mijn huisbaas. Deze laatste is nogal een handige harry, en is nu stelselmatig deze delen aan het afbreken en ombouwen tot nieuwe appartementen. Er is dus meer dan regelmatig geluidsoverlast.

Het grootste probleem is dat ik voor mijn job geregeld 's nachts werk (en dat is dan meestal een hele week, dus even een dag niet slapen is niet echt een optie). Bij aanvang van het huurcontract is dit gemeld aan de huisbaas, die mij toen vertelde dat dat geen probleem was en hij hiermee zeker rekening zou houden. (de omvang van zijn plannen was mij toen ook nog niet duidelijk) Echter elke keer heb ik weer prijs dat er een dak wordt gelegd, een half huis wordt afgebroken, .... tijdens mijn nachtweek. Het argument van de huisbaas is dat hij moet wachten tot de werkmannen beschikbaar zijn, en hij daar dus ook geen zicht op heeft wanneer ze komen (ook al verwittig ik hem meestal op voorhand wanneer het toch liefst wat stiller zou moeten zijn).

Juridisch gezien kan je weinig doen aan geluidsoverlast overdag. Diegene die overdag moet slapen is de pineut voor de wet. Maar ik vroeg me af of ik, aangezien mijn huisbaas de 'oorzaak' is van het lawaai, op een of andere manier toch mijn 'rustig genot' kan afdwingen ?

Alvast bedankt voor alle suggesties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 28 apr 2016 12:03

Welk huurcontract heb je, handelshuur, 2de verblijf of hoofdbewoning. wat staat daar allemaal in.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 28 apr 2016 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 apr 2016 12:25

heb je er al uw verhuurder-lawaaimaker al over aangesproken? Hij weet mischien niet dat jij s'nachts werkt

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 28 apr 2016 13:43

Kan iedereen zich beperken tot ter zake doende opmerkingen?

chantika
Berichten: 961

#5 , 28 apr 2016 14:01

[quote="aristoteles"
Ik ben huurder van een appartement (geregistreerd als handelspand, dus ik ben hier niet gedomicilieerd). I
. Daarnaast zijn er nog delen van het gebouw die gebruikt worden als garage/werkplaats/opslagplaats van mijn huisbaas. Deze laatste is nogal een handige harry, en is nu stelselmatig deze delen aan het afbreken en ombouwen tot nieuwe appartementen. Er is dus meer dan regelmatig geluidsoverlast.

.[/quote]


Deze persoon huurt wel een ruimte in een bedrijfsgebouw. Dit is onder gemeen recht. Kan je in dit geval eisen dat Harry zijn werkzaamheden stopt tijdens het middagdutje van TS?

Ts mag gerust een huisje huren onder de startbaan van de grootste luchthaven van het land. Maar of ze daar rekening gaan houden met zijn uren is maar de vraag.

Ts moet er enkel voor zorgen dat hij ingeschreven is op de plaats waar hij woont.


Nog een tip dien een klacht in bij de politie. Ze zullen de overlast en eventuele bouwmisdrijven komen vaststellen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 28 apr 2016 19:00

Ts heeft nog nergens vermeld welk huurcontract hij heeft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

aristoteles
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 apr 2016 20:20

Welk huurcontract heb je, handelshuur, 2de verblijf of hoofdbewoning. wat staat daar allemaal in.
Het is een contract voor een 2e verblijf. Wat moet je nog weten ? Dan zoek ik het op.


heb je er al uw verhuurder-lawaaimaker al over aangesproken? Hij weet mischien niet dat jij s'nachts werkt
Het grootste probleem is dat ik voor mijn job geregeld 's nachts werk (en dat is dan meestal een hele week, dus even een dag niet slapen is niet echt een optie). Bij aanvang van het huurcontract is dit gemeld aan de huisbaas, die mij toen vertelde dat dat geen probleem was en hij hiermee zeker rekening zou houden..
Daarnaast laat ik hem meestal elke keer op voorhand ook nog iets weten.

Deze persoon huurt wel een ruimte in een bedrijfsgebouw. Dit is onder gemeen recht. Kan je in dit geval eisen dat Harry zijn werkzaamheden stopt tijdens het middagdutje van TS?


Nog een tip dien een klacht in bij de politie. Ze zullen de overlast en eventuele bouwmisdrijven komen vaststellen.
Het is niet omdat mijn huisbaas als hobby een garage vol oud ijzer en half kapotte auto's heeft staan, dat ik in een bedrijfsgebouw werk, toch ? De huisbaas is leerkracht, en hier lopen alvast geen leerlingen rond.

Zou een klacht bij de politie iets uitmaken ? Voor zover ik heb opgezocht en rondgevraagd, kan je weinig beginnen tegen geluidsoverlast overdag ...


Alvast bedankt aan de mensen die een serieuze poging willen doen om deze vraag te beantwoorden.

chantika
Berichten: 961

#8 , 29 apr 2016 08:53

Waarom willen we weten welke overeenkomst je hebt.

De huurwet is alleen van toepassing op de huurovereenkomsten
betreffende een woning die de
huurder tot zijn verblijfplaats bestemt.
De wet is dus niet van toepassing op:
• handelshuurovereenkomsten;
• pachtcontracten;
• huurcontracten die betrekking hebben op kantoren,
tweede verblijfplaatsen, garages.

Bron http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

U tweede verblijfplaats valt dus onder gemeen recht. Natuurlijk heb je ook recht op rustig genot. En verder tellen alle schriftelijke overeenkomsten.

Je bent minder beschermd in die woning dan in je hoofdverblijfplaats.

Klacht neerleggen voor geluidsoverlast zal inderdaad niet veel uithalen.

Een bedrijfspand onderverdelen in meerdere kavels om die afzonderlijk te verhuren mag zonder vergunning, op voorwaarde dat er niets aan de buitengevels gebeurd. Natuurlijk moeten die kavels ook voldoen aan de geldende regels. Een epc is enkel verplicht voor residentiële gedeelte dus niet voor het ganse bedrijfspand. Keuring van de nutsvoorzieningen.

Een klacht daarvoor indienden zou meer kunnen opleveren. Een functiewijziging van een gebouw moet wel aangevraagd worden.

Zie link.
https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/B ... ewijziging

Terug naar “Huren”