Huurproblemen

Lori
Topic Starter
Berichten: 221

Re: Huurproblemen

#31 , 16 jun 2015 08:08

Mail terug gekregen dat hij geen kopies kan geven van de vorige huurder ,hij heeft geen gegevens van hem ontvangen ivm onderhoudsbeurten gasketel en warmwatertoestel .
Nu mag ik plots wel nazicht laten doen en zorgen dat er attesten afgeleverd worden .Waarom kan zoiets niet van hun eigen uitgaan. Ze zijn hier in godsnaam al 3 keer geweest voor chauffageproblemen .
Ook beschikt hij niet over een kopie van lediging beerput,ik had dan ook niet anders verwacht .Bij problemen mag ik die laten komen .Betekend dus wel dat die niet geruimd zijn .
Huis zou volgens de buren op zijn minst een half jaar leeg gestaan ,zij zaken die hij als hij van goede wil was ,allang had kunnnen gedaan worden want volgens zijn huurcontract dienen die jaarlijks te gebeuren en daar heeft hij ons bij tekenen contract attent opgemaakt .Zelfs niet nadat hier om de haverklap problemen opduiken aan de chauffage ,maakt hij dat niet in orde ,moet er eerst zelf navraag naardoen en dan maar laten vallen dat het wat centjes al heeft gekost !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lori
Topic Starter
Berichten: 221

#32 , 16 jun 2015 08:14

Verder vraagt hij mij een samenvatting van de plaatsbeschrijving en wil hij dus wel zijn foto's inbrengen als bewijs.Kan ik bij tekenen van zijn foto's ,want hij zal daar uiteraard op staan ,die foto's die niets aantonen omdat ze verder weggenomen zijn of een vertekend beeld geven (foto's van fatsoenlijke plekken tuin terwijl andere delen overwoekerd waren met braamstruiken en niet op te zien zijn) kan ik die foto's die niets aantonen bijschrijven dat ik die als bewijs weiger .Dat ik bv.wel foto nr ... en nr... zoveel aanvaard omdat die dan weer wel aantonen van enige schade ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#33 , 16 jun 2015 08:33

als de foto's niet getrukeerd zijn, geven ze een correcte vaststelling op datum van trekken van de foto's voor zover deze effectief op de foto te zien zijn. Gedetailleerde foto's die jij getrokken hebt of andere foto's kunnen dat verhaal van die ene foto onderuit halen. Het is dus niet omdat de verhuurder 200 foto's trekt van de mooie kanten van de tuin, dat 10 foto's van slechte kanten van de tuin geweigerd moeten worden. De datum van de foto's is natuurlijk ook van belang en kan je aanvoeren bvb bij verschil tussen de staat van de tuin bij jouw foto's en bij andere foto's.

Verder, zie vorige mensen hier (behalve KJ86)

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#34 , 16 jun 2015 09:00

Als je foto's neemt zet je die best op een drager (cdrom of usb stick) en stuur je deze aangetekend naar uzelf, en bewaar deze ongeopend.
Je kan ook eisen dat de PB opgemaakt word door een onafhankelijke expert, of er zelf een aanstellen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lori
Topic Starter
Berichten: 221

#35 , 16 jun 2015 09:23

Op geen een van de foto's staan de datums genoteerd , niet die van mij of die van hem .Ik betwist niet dat ze niet toen getrokken zijn he .De foto's die ik op de stick heb doorgezonden zal je wel via eigenschappen de datum van aanmaak terug kunnenvinden .
Maar zijn foto's die ik toen heb aangekregen via email ,email uiteraard gedateerd , krijg ik geen datum te zien ,ook niet als ik op eigenschappen druk want dat geeft dat vandaag de datum weer .Mar nogmaals ik betwist ze niet he ,ze geven alleen gewoon geen gedetailleerd beeld mee.
Dus ik mag aannemen als ik zijn foto's aanvaard en voor teken ,dat de foto's die ik heb genomen de zijne weerleggen of beter gezegd meer gedetailleerd beeld weergeven ,zij zijn iets later genomen en de email die ik heb verstuurd aan hem waarin ik dit dan ook aangaf dat ik weinig op zijn foto's zie van schade ed. zal eventueel als bewijs kunnen dienen .
Ik heb ook de werken in de tuin waarin we remorken vol braamstruiken verwijderd hebben,ook tijdens die tuinwerken steeds foto's genomen om het verschil van ervoor en erna op foto te hebben ,zij staan niet op die sticks maar op de pc omdat die werken pas verricht zijn na maken van de plaatsbeschrijving .Je hebt uiteraard ook de seizoenen die momenten kunnen weergeven .
Ok,dat stelt men gerust .
Moest ik het terug over kunnen doen ,dan zou ik nu zeker een professioneel de plaatsbeschrijving laten opmaken .Maar bon, je leert uit zo'n zaken he

Lori
Topic Starter
Berichten: 221

#36 , 16 jun 2015 09:23

Als je foto's neemt zet je die best op een drager (cdrom of usb stick) en stuur je deze aangetekend naar uzelf, en bewaar deze ongeopend.
Je kan ook eisen dat de PB opgemaakt word door een onafhankelijke expert, of er zelf een aanstellen.
Kan ik dat nu nog met al die foto's die ik heb gemaakt ?

KJ86
Berichten: 2663

#37 , 16 jun 2015 16:14

Voor alle duidelijkheid, verhuurders zijn geen slechteriken, die van u ook niet.
Onderhoud is voor de huurder, uw voorganger heeft dat naar alle waarschijnlijkheid niet gedaan, maar dat wil niet zeggen dat jij daarom als nieuwe huurder vrijgesteld bent. Je moet als huurder het pand gebruiken als een goed huisvader, dat wil dus zeggen de beerput controleren en indien nodig onderhoud uitvoeren. Het maakt niet uit of dat je er 6 maanden woont of 6 jaar, als een onderhoud zich voordoet moet daar gevolg aan gegeven worden. Uw verhuurder heeft dus gelijk over de beerput. Dit principe is van toepassing op alle onderhoud waar de huurder verantwoordelijk voor is. Voorbeeld van de tuin. Als je een aangelegde tuin huurt moet je de gazon maaien, verticuteren, de hagen scheren, struiken en bomen snoeien, onkruid uitdoen, terras ontmossen enz... Als je een wildernis huurt zoals bij u het geval is, moet je enkel voorkomen dat het onkruid zich kan uitzaaien (af en toe met de bosmaaier doorlopen). Je kan dus niets verkeerd doen en ik snap daarom ook niet waar die angst voor problemen bij de huurafhandeling vandaan komt!

Niet letten op hetgeen dat JPV schrijft. We zijn het vaak oneens (komen uit verschillende werelden) en heeft door de anonimiteit van het internet geen schrik om mij te viseren.
Het klopt echt, als de verhuurder geen omstandige plaatsbeschrijving maakt (zoals hier het geval is door enkele foto's te trekken) dan kan hij geen schade verhalen op de huurder. Je kan zoiets met een gerust hart tekenen. Je mag als huurder uiteraard de plaatsbeschrijving omstandig maken door ze aan te vullen of zoals je zelf aangeeft een professioneel de plaatsbeschrijving laten opmaken.
Keuzes zat, het kan allemaal!
Je kan als huurder maar twee fouten maken
1) de vraag om een plaatsbeschrijving te tekenen negeren of
2) een omstandige plaatsbeschrijving met foutieve vaststellingen tekenen.

fieke0509
Berichten: 188

#38 , 16 jun 2015 16:17

Voor alle duidelijkheid, verhuurders zijn geen slechteriken, die van u ook niet.
Onderhoud is voor de huurder, uw voorganger heeft dat naar alle waarschijnlijkheid niet gedaan, maar dat wil niet zeggen dat jij daarom als nieuwe huurder vrijgesteld bent. Je moet als huurder het pand gebruiken als een goed huisvader, dat wil dus zeggen de beerput controleren en indien nodig onderhoud uitvoeren. Het maakt niet uit of dat je er 6 maanden woont of 6 jaar, als een onderhoud zich voordoet moet daar gevolg aan gegeven worden. Uw verhuurder heeft dus gelijk over de beerput. Dit principe is van toepassing op alle onderhoud waar de huurder verantwoordelijk voor is. Voorbeeld van de tuin. Als je een aangelegde tuin huurt moet je de gazon maaien, verticuteren, de hagen scheren, struiken en bomen snoeien, onkruid uitdoen, terras ontmossen enz... Als je een wildernis huurt zoals bij u het geval is, moet je enkel voorkomen dat het onkruid zich kan uitzaaien (af en toe met de bosmaaier doorlopen). Je kan dus niets verkeerd doen en ik snap daarom ook niet waar die angst voor problemen bij de huurafhandeling vandaan komt!

Niet letten op hetgeen dat JPV schrijft. We zijn het vaak oneens (komen uit verschillende werelden) en heeft door de anonimiteit van het internet geen schrik om mij te viseren.
Het klopt echt, als de verhuurder geen omstandige plaatsbeschrijving maakt (zoals hier het geval is door enkele foto's te trekken) dan kan hij geen schade verhalen op de huurder. Je kan zoiets met een gerust hart tekenen. Je mag als huurder uiteraard de plaatsbeschrijving omstandig maken door ze aan te vullen of zoals je zelf aangeeft een professioneel de plaatsbeschrijving laten opmaken.
Keuzes zat, het kan allemaal!
Je kan als huurder maar twee fouten maken
1) de vraag om een plaatsbeschrijving te tekenen negeren of
2) een omstandige plaatsbeschrijving met foutieve vaststellingen tekenen.
Wie viseert wie eigenlijk?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#39 , 16 jun 2015 17:39

Voor alle duidelijkheid, verhuurders zijn geen slechteriken, die van u ook niet.
Onderhoud is voor de huurder, uw voorganger heeft dat naar alle waarschijnlijkheid niet gedaan, maar dat wil niet zeggen dat jij daarom als nieuwe huurder vrijgesteld bent. Je moet als huurder het pand gebruiken als een goed huisvader, dat wil dus zeggen de beerput controleren en indien nodig onderhoud uitvoeren. Het maakt niet uit of dat je er 6 maanden woont of 6 jaar, als een onderhoud zich voordoet moet daar gevolg aan gegeven worden. Uw verhuurder heeft dus gelijk over de beerput. Dit principe is van toepassing op alle onderhoud waar de huurder verantwoordelijk voor is. Voorbeeld van de tuin. Als je een aangelegde tuin huurt moet je de gazon maaien, verticuteren, de hagen scheren, struiken en bomen snoeien, onkruid uitdoen, terras ontmossen enz... Als je een wildernis huurt zoals bij u het geval is, moet je enkel voorkomen dat het onkruid zich kan uitzaaien (af en toe met de bosmaaier doorlopen). Je kan dus niets verkeerd doen en ik snap daarom ook niet waar die angst voor problemen bij de huurafhandeling vandaan komt!

Niet letten op hetgeen dat JPV schrijft. We zijn het vaak oneens (komen uit verschillende werelden) en heeft door de anonimiteit van het internet geen schrik om mij te viseren.
Het klopt echt, als de verhuurder geen omstandige plaatsbeschrijving maakt (zoals hier het geval is door enkele foto's te trekken) dan kan hij geen schade verhalen op de huurder. Je kan zoiets met een gerust hart tekenen. Je mag als huurder uiteraard de plaatsbeschrijving omstandig maken door ze aan te vullen of zoals je zelf aangeeft een professioneel de plaatsbeschrijving laten opmaken.
Keuzes zat, het kan allemaal!
Je kan als huurder maar twee fouten maken
1) de vraag om een plaatsbeschrijving te tekenen negeren of
2) een omstandige plaatsbeschrijving met foutieve vaststellingen tekenen.
Is niet omdat een vorige huurder het pand afgebroken heeft dat verhuurder het recht geeft dit zo te verhuren. Als iedereen de wet volgt zijn het allemaal goede mensen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lori
Topic Starter
Berichten: 221

#40 , 16 jun 2015 22:19

Als je een wildernis huurt zoals bij u het geval is
.
Ik heb nooit enige opmerking gemaakt dat ik een wildernis huur .So funny ....
Ik heb gezegd dat een deel van de tuin overwoekerd was met braamstruiken en ik hoef van u geen les in onderhoud van tuinen etc ...
Wij wisten vanaf het begin dat dit aanwezig was en hebben daar geen enkel probleem van gemaakt om dit niet te huren .Het heeft ons 5 weekends gekost om dit te verwijderen en zelfs nu zijn we dus nog bezig om de nieuwgroei te beperken met sproeien van herbicide die niet bepaald goedkoop in aankoop is.Laat dit maar eens door een tuinman doen ,he aan 50€ per uur ,hij zou niet weten wat rekening hij hiervoor krijgt en nu is het gratis en voor niets gedaan . Nogmaals was dit een bewuste keuze van ons om dit huis te huren met die braamstruiken duidelijk in zicht en ik heb hiervoor hier niet geklaagd ,ik heb alleen dit aangehaald als voorbeeld dat wij voor en na foto's maken .
Net zo min als de povere keuken die hier in de "villa" aanwezig is ,ook wisten we met die keuken waaraan we toe waren.Ze is namelijk gemaakt van vezelplaten ,geschilderd maar ondertussen al afgeblakerd hier en daar .Ook hier heb ik geen problemen mee ! Waar ik wel problemen mee heb is dat je verwacht dat alle voorzieningen waarvoor je betaald ook werken !
Verhuurder had graag gezien dat de keukenkasten herschilderd werden ,nu pech voor hem...ik ga geen uren spenderen in werk waarvan hij zelf de tijd had gehad om dit terug op te maken .Net zo min als men hier een inbouwkoelkast plaats en hiervoor mdf platen gebruikt om twee nieuwe deurtjes te maken ,die hadden voor € 1000 huurgeld wel ineens geschilderd mogen worden .Ik krijg dit huis zoals het nu is en ik ga geen verbeteringen treffen die zijn huis opwaarderen en dit terwijl ik hier de volle pot mag betalen .
Wij zullen de tuin onderhouden ,zonder meer maar hagen die tot 3 meter breedte zijn uitgegroeid omdat niemand ze ooit insnoeide , wel dan blijven ze ook die breedte behouden , we zullen alleen de nieuwgroei inkorten .
Iemand heeft onder die brede hagen vanalles gedumpt ,een stortplaats van gemaakt , zien we ook nu pas nadat we ingetrokken zijn.O de verhuurder leuk weg ,doe dat maar naar stort ...wij zijn niet zijn goedkope werkkrachten he ,als hij dat weg wil ...wel als hem zelf de handen uit zijn mouwen steekt !En zo kan ik verder gaan ...
De trap naar de zolder ,zo uittrekbare is gesplits halverwege en daar moesten we maar een koord rondbinden .Zelfs de dakwerker vond het gevaarlijk om deze nog te gebruiken maar ja ,als je boven wil komen ,dan kan je niet anders dan erop gaan .Wie is hier nu nalatig in herstellen van zaken ,hij toch he ...de zo aardige verhuurder (want laten we eerlijk wezen,ik heb nooit gezegd dat hij slecht was ...integendeel zou ik zeggen ...de aardige verhuurder
Hij zal deze woning net zo terugkrijgen als ik hierin gekomen ben en niet meer en niet minder !

Lori
Topic Starter
Berichten: 221

#41 , 16 jun 2015 22:44

. Je kan dus niets verkeerd doen en ik snap daarom ook niet waar die angst voor problemen bij de huurafhandeling vandaan komt!

My gut feeling en dat heeft me tot hiertoe nog nooit in de steek gelaten .Gezien de staat van het huis en tuin wil ik zeker zijn dat ik mijn eigen goed indek zodat ik later niet moet zeggen ...wat voor domme gans ik wel geweest ben !

KJ86
Berichten: 2663

#42 , 16 jun 2015 23:45

Je mag u zeker goed indekken maar huren en verhuren is voor een groot stuk op vertrouwen gebaseerd. De verhuurder heeft in mijn ogen veel vertrouwen door zo'n summiere plaatsbeschrijving te maken. Als verhuurder moet je echt goed voorbereid zijn om schade te kunnen verhalen dwz een gedetailleerde beschrijving die geen vorm van twijfel mogelijk maakt. Als er geen duidelijke foto's zijn, zal de rechter altijd in het voordeel van de huurder vonnissen.

Ik vind het de normaalste zaak dat je als huurder niet verplicht bent om verbeteringen in de huurwoning aan te brengen, net zo min als dat het de taak is van de verhuurder om verbeteringen aan te brengen. Het is zijn goed recht om te herstellen in plaats van te vervangen. Hij mag de cv-ketel bij wijze van spreken blijven herstellen al valt die nog tien keer in panne. Ik denk dat daar het schoentje knelt. Jij zou graag hebben dat de verhuurder investeert in degelijke oplossingen (zoals de ketel vervangen). In zo'n zaken heb je als huurder geen inspraak, hetgeen eigenlijk een beetje logisch is, het zou straf zijn als iemand ander kon beslissen over hoe dat iemand zijn geld moet spenderen. Als de verhuurder van mening is dat bepaalde zaken hersteld kunnen worden ipv vervangen, kan je als huurder alleen maar volgen.
Dat wil echter niet zeggen dat de verhuurder van slechte wil is. Er zijn al een heleboel herstellingen uitgevoerd, voor het dak is al iemand aangesteld en nu moet enkel nog het alarmsysteem en de zoldertrap hersteld worden. Laat weten dat dit zaken zijn die je dringend in orde wilt hebben en daar zal dan wel gevolg aan gegeven worden.

Ik wil u zeker geen lessen geven in tuinieren. Het was maar een voorbeeld dat ik aanhaalde, heb zelf zo'n energie en geldverslindende tuin. Ik merk wel dat je gesnapt heb wat ik bedoel. Het is niet uw taak om de haag in te korten maar enkel de nieuwe scheuten bij te knippen. Je mag echter niet verwachten dat de verhuurder die haag komt inkorten want die is daar ook niet verantwoordelijk voor.

Het komt er eigenlijk een beetje op neer dat de verhuurder een verouderde villa heeft verhuurd en die woning zal door zijn ouderdom blijven herstellingen nodig hebben. Dit komt door het type van woning en is ook één van de redenen waarom veel oudere mensen (generatie die dit soort van woningen gebouwd heeft) op een nieuwbouwappartement gaan wonen.

Lori
Topic Starter
Berichten: 221

#43 , 17 jun 2015 08:30

Ik denk dat daar het schoentje knelt. Jij zou graag hebben dat de verhuurder investeert in degelijke oplossingen (zoals de ketel vervangen).
*zucht*

Je kunt er nu eens niet meer naast zitten dan wat jij hier nu denkt te weten !
Ik wil helemaal geen nieuwe gasketel hebben .Integendeel zelfs want dan kan ik weer eens ter beschikking moeten staan om al die werklui hier binnen te laten .Hetgeen niet evident is want ik heb hier wel iemand in huis die een stuk van de dag moeten kunnen slapen en met werklui in huis gaat dat niet en al helemaal niet als men boven op zolder moet zijn want hij slaapt er net onder .
Maar en ik zeg het nog maar eens ....als ge €1000 betaald dan moet die verhuurder er maar op toezien dat zijn huis ook die prijs waard is.

Lori
Topic Starter
Berichten: 221

#44 , 17 jun 2015 08:39

Ik heb zelf een huis gehad van 1918 dus heel wat jaren ouder dan dit huis dat van 1975 is en ik denk dat ik de laatste 10 jaar nog niet eens zoveel mankementen heb gehad ,dan dat ik hier in die 2 maanden heb meegemaakt .En waarom is dat ...omdat ons huis onderhouden werd en daar draait het allemaal rond ...onderhouden .

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#45 , 17 jun 2015 09:38

Je hebt recht op een goede en veilige woning, is dit niet zo dan stel je voor te beginnen verhuurder in gebreke met een aangetekend schrijven.
Reageert verhuurder niet dan kan alleen de vrederechter de verhuurder verplichten en heb je 2 mogelijkheden.

Om het verhuren van krotten te vermijden wordt in de woninghuurwet bepaald dat het gehuurde goed
moet beantwoorden aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid (art. 2,§1 WHW).
Deze eis is afdwingbaar gesteld. Wanneer het verhuurde goed niet voldoet aan de minimale voorwaarden die bij koninklijk besluit van 8 juli 1997 (B.S. 21 augustus
1997) vastgelegd zijn, heeft de huurder een dubbele keuze (art.2, §1; lid 4 en 5 WHW):
ofwel eist hij de uitvoering van de werken die noodzakelijk zijn om de gehuurde woning in orde te brengen
ofwel vordert hij de ontbinding van de huur met schadevergoeding (art. 2, §1, lid 6 WHW).
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”