ingang appartement via keuken - brandveiligheid

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

ingang appartement via keuken - brandveiligheid

#1 , 06 jan 2015 23:50

Ik zou een appartement gaan horen boven een restaurant en om daar "binnen" te gaan, zou ik dus eerst door de keuken van het restaurant moeten om aan de ingangsdeur van mijn privévertrek te geraken. Geen probleem dacht ik, maar nu zegt iemand me dat dit niet mag omwille van de brandveiligheid, zeker omdat er van boven geen brandtrap is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 06 jan 2015 23:52

Lijkt me logisch.

Franciscus
Berichten: 38643

#3 , 06 jan 2015 23:55

Eens gaan horen bij de brandweer die dat restaurant heeft gecontroleerd of er wel een woning is die afzonderlijk van restaurant mag verhuurd worden.
Daarna ook bij de gemeente ...
Ik vrees er ook voor.
PS mag u ook gebruik maken van de ijskast en zo van het restaurant?

Reclame

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#4 , 07 jan 2015 08:08

Van die ijskast deed ik nog geen navraag. Zouden ze me dit moeten toestaan als die ingang eveneens tot de privé behoort?
Is maar één vertrek net boven het restaurant en bv. water en elektriciteit zijn in de prijs inbegrepen. Er is maar één teller in het gebouw.
Welke vragen stel ik best naar de eigenaar toe?

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#5 , 03 feb 2015 22:29

Ik woon er intussen. Je moet dus echt een heel traject langs keuken, ijskast, berging,....afleggen vooraleer je naar je privé kan. Er is ook maar één appartement boven. Waarschijnlijk woonden de eigenaars hier vroeger zelf want het lijkt heus niet gemaakt om "apart" te verhuren.
Het contract is geregistreerd bij de gemeente. Er zijn bv. ook geen aparte tellers waardoor alles in de prijs is inbegrepen. Wel gebeurt het dat je onder de douche staat en ineens koud water hebt omdat ze beneden net warm water aan het gebruiken zijn.

Van de ijskast mag ik als huurder geen gebruik maken. In principe zou ik aan alles aan kunnen wanneer het restaurant is gesloten, maar de eigenaar zei me vriendelijk: het is een kwestie van vertrouwen. Hier hangen wel camera's, maar de bedoeling is uiteraard dat ja van alles afblijft.

Ook geen plaatsbeschrijving geweest, maar de eigenaar vond het meer dan ok dat ik van alles foto's nam. De waarborg is cash betaald, maar dat staat op papier ( ok, ook wel een discussiepunt, maar goed)
Doordat water en electriciteit zijn inbegrepen, is het totaalpakket net goedkoper dan andere woningen in de buurt.

Ik weet dat het wel allemaal niet wettelijk zal zijn, maar welke voorzorgen kan ik nemen voor mochten ze ooit moeilijk doen of mocht er ooit iets gebeuren?


De eigenaars zijn allochtonen met restaurant ( wel ingeburgerd en al jaren hier wonend). Ik merk ook wel dat ze enorm veel moeite doen om een familiegevoel te creëren. Zo van: laat maar weten wanneer je naar de winkel moet, dan rij ik wel met je. Neem maar groenten uit onze tuin. Kap je vuilnis maar in de container. Komt er familie, stellen ze zich uitgebreid voor. Je weet werkelijk alles al van hen. Je mag hen dag en nacht bellen en effectief wanneer er een probleem is: ze staan er meteen. Een vrij zuiderse mentaliteit, maar dat neemt niet weg dat ik natuurlijk ook de andere kant van de zaak eens wil bekijken.

mava105
Berichten: 22301
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 04 feb 2015 09:17

Indien het handelsfonds in orde is met de brandvoorschriften zou er een brandwerende zoldering moet zijn tussen gelijkvloers en verdieping en zou er een brandvertragende deur moeten staan onderaan de trap (Rf30')
Keukens van restaurants zijn nl dikwijls eens de oorzaak van een begin van brand. Kwestie van gerust te slapen.

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#7 , 04 feb 2015 12:06

is hier allemaal primitief en totaal niet zoals je daar beschrijft, is een doolhof en je moet volgens een soort doolhof je weg banen

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#8 , 10 jun 2015 16:58

Om hier nog even op terug te komen. Hier is zo'n zolder met uittrekbare trap waar wat spullen van de horeca staan. Ik kom daar nooit.
Na is het de laatste tijd dagelijks meerdere keren geklop op de deur: we moeten iets van op onze zolder hebben ( bbq materiaal ed). Een paar uur later opnieuw geklop: we komen het terugzetten.
Het is duidelijk dat de oorspronkelijke eigenaars boven de zaak woonden en dat de woning eigenlijk naar verhuur toe niet is ingericht, maar de huidige eigenaars dachten wschl: tja, anders staat het daar leeg.

De zolder is enkel vanuit mijn living bereikbaar, dus ze moeten gedurig door mijn privé om hun eigen spullen te komen halen.

eylis
Berichten: 8847

#9 , 10 jun 2015 17:07

tja kwispel, wat had je gedacht: je bent nu deel van een heel gezellige famillie: je mag in hun tuin zelfs groenten gaan oogsten, je mag meerijden om boodschappen te doen enzoverder. Dan had je toch moeten beseffen dat ze in ruil daarvoor iets zullen vragen, zoals al eens door je living moeten om naar de zolder te gaan, je krijgt nooit iets voor niets héé...:-)

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#10 , 10 jun 2015 17:44

Wat de tuin betreft: daar zitten de klanten nu. Heb me er eens in gezet als huurder en men vroeg wat ik bestelde en er werd toen vriendelijk gevraagd of ik wou vertrekken.
Wat de gezellige familie betreft, ze vroegen me onlangs om een mooie, waardevolle sportjas te lenen. Ik heb ze na twee maanden nog niet terug en de moeder van de baas zei doodleuk: oh maar hij heeft ze verkocht.
Die leuke gezellige familie heeft ook een massa aan auto's. Ik denk dat ze paar outfit ook een andere wagen hebben. Dit weekend stond hier een wagen zonder nummerplaat en reed één van hen ermee weg.

Ik vond het ook al apart dat het huurcontract een jaarcontract is geen 3-6-9. Aan de post die hier nog aankomt ( zag er al 5 verschillende namen tussen) die niet voor mij is bestemd, kan ik wel vermoeden dat er een groot verloop was aan huurders.

Het is trouwens een restaurant dat zich als nouvelle cuisine voorstelt ( met peperdure prijzen, kleine porties), maar alles komt uit den aldi.

Goed, dit even ter inlichting.
Maar er mag ook juridisch eens worden opgetreden met raad.

giserke
Berichten: 2434

#11 , 10 jun 2015 17:52

En hebben ze nog niet gevraagd of je een handje zou helpen in de keuken om af te wassen?
Gratis natuurlijk, want ze voeren je rond om boodschappen te doen.

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#12 , 10 jun 2015 17:59

Ik zat toen in een situatie waar ik weinig andere keuze had.
Moest snel verhuizen en had geen vast werk, dan is de rekening snel gemaakt.

Ja, ze hebben me al gevraagd om te helpen afwassen. Ze zouden dan wel eens betalen in het zwart, maar dan kan je uiteraard fluiten naar je geld.

eylis
Berichten: 8847

#13 , 10 jun 2015 18:34

kwispel: dàt pak je zo aan: je stemt toe om af te wassen, maar je eist dat het afgesproken bedrag in een potje op de tafel wordt geplaatst. Zodra de afwas afgwerkt is, neem je het geld er uit. Merk je dat je géén geld krijgt: nies je heel hard en verstuif je zo het zakje natriumbicarbonaat dat je in he handen hield over de afwas. Je laat je voortdurend bedotten en ze hebben door dat dat met jou kan. Juridisch advies kunnen we niet echt geven, vrees ik. Je zit een beetje vast in een situatie waar je bij aanvang mee akkoord was...

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#14 , 10 jun 2015 19:11

Ik heb nog geen enkele keer afgewassen en meteen duidelijk gemaakt van: in het zwart werken? Dat mag toch niet.
In het huurcontract staat bv. niets vermeld van de doorgang en zolder,...Als je er dan iets op zegt, geven ze eens een gratis drankje mee. Ze weten dus goed genoeg waarmee ze bezig zijn.

Een ander voorbeeld: ik kan dus constant in hun keuken, ijskast,....Mag ik bv. ongestraft een fles water meenemen of hun stofzuiger gebruiken?

eylis
Berichten: 8847

#15 , 10 jun 2015 20:06

zwart werk mag niet,
en een fles water nemen zonder te betalen heet stelen hé....

Terug naar “Huren”