#5 , 03 feb 2015 22:29
Ik woon er intussen. Je moet dus echt een heel traject langs keuken, ijskast, berging,....afleggen vooraleer je naar je privé kan. Er is ook maar één appartement boven. Waarschijnlijk woonden de eigenaars hier vroeger zelf want het lijkt heus niet gemaakt om "apart" te verhuren.
Het contract is geregistreerd bij de gemeente. Er zijn bv. ook geen aparte tellers waardoor alles in de prijs is inbegrepen. Wel gebeurt het dat je onder de douche staat en ineens koud water hebt omdat ze beneden net warm water aan het gebruiken zijn.
Van de ijskast mag ik als huurder geen gebruik maken. In principe zou ik aan alles aan kunnen wanneer het restaurant is gesloten, maar de eigenaar zei me vriendelijk: het is een kwestie van vertrouwen. Hier hangen wel camera's, maar de bedoeling is uiteraard dat ja van alles afblijft.
Ook geen plaatsbeschrijving geweest, maar de eigenaar vond het meer dan ok dat ik van alles foto's nam. De waarborg is cash betaald, maar dat staat op papier ( ok, ook wel een discussiepunt, maar goed)
Doordat water en electriciteit zijn inbegrepen, is het totaalpakket net goedkoper dan andere woningen in de buurt.
Ik weet dat het wel allemaal niet wettelijk zal zijn, maar welke voorzorgen kan ik nemen voor mochten ze ooit moeilijk doen of mocht er ooit iets gebeuren?
De eigenaars zijn allochtonen met restaurant ( wel ingeburgerd en al jaren hier wonend). Ik merk ook wel dat ze enorm veel moeite doen om een familiegevoel te creëren. Zo van: laat maar weten wanneer je naar de winkel moet, dan rij ik wel met je. Neem maar groenten uit onze tuin. Kap je vuilnis maar in de container. Komt er familie, stellen ze zich uitgebreid voor. Je weet werkelijk alles al van hen. Je mag hen dag en nacht bellen en effectief wanneer er een probleem is: ze staan er meteen. Een vrij zuiderse mentaliteit, maar dat neemt niet weg dat ik natuurlijk ook de andere kant van de zaak eens wil bekijken.