Verhuurder verhoogt huurprijs enorm

Wiviana
Topic Starter
Berichten: 5

Verhuurder verhoogt huurprijs enorm

#1 , 13 okt 2014 13:55

Hallo,

Ik huur een stuk weiland met schuur en nu wil de verhuurder ineens de huurprijs met bijna 250% verhgen. A is dit mogelijk en heb ik recht om hier tegen in te gaan.

We hebben een huurcontract opgesteld en betalen de huur per kwartaal. Wanneer kan dan de huur ook worden opgezegd omdat ik heb aangegeven dat ik de huur te veel vind trekt hij de conclussie dat de huur overeenkomst eindigt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 13 okt 2014 14:06

Wat staat er in dat huurcontract over opzeg en huurverhoging.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 13 okt 2014 14:46

Valt onder gemeen recht. Behoudens speciale voorwaarde in contract kunt u mits één maand vooropzeg een einde maken aan het huurcontract. Lees eerst contract
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Wiviana
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 13 okt 2014 15:10

Over de huurverhoging staat dat het jaarlijks verhoogd mag worden volgens de huurprijzen index. Verder zit er een opzegtermijn van minimaal 3 maanden in het contract.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 13 okt 2014 15:14

Over de huurverhoging staat dat het jaarlijks verhoogd mag worden volgens de huurprijzen index. Verder zit er een opzegtermijn van minimaal 3 maanden in het contract.
Dan zal verhuurder hem hier moeten aan houden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Wiviana
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 13 okt 2014 15:21

Dus de enorme verhoging is niet rechtsgeldig???

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 13 okt 2014 15:27

Neen;of de verhuurder zou enorme renovatiewerken moeten hebben uitgevoerd - overal driedubbel glas, zonnepanelen - alles driedubbel geïsoleerd enz...
maar dat zie ik op een weiland niet zo direct gebeuren.

Wiviana
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 13 okt 2014 15:36

Nee de ware reden is dat een ander dit geld wil betalen dus moeten wij wijken vind hij maar goed ik ga mijn rechtsbijstand er nog wel op zetten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 13 okt 2014 15:42

Nee de ware reden is dat een ander dit geld wil betalen dus moeten wij wijken vind hij maar goed ik ga mijn rechtsbijstand er nog wel op zetten.
Verhuurder kan op elk ogenblik wettelijk opzeggen met een opzeg van 3 maand. Zou zorgen dat ik bewijs heb van die enorme huurverhoging.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 13 okt 2014 15:53

Maar, hij moet wel opzeggen op de bij wet/contract bepaalde wijze.... en dan kan u uiteraard nog niet akkoord gaan en naar de vrederechter stappen.
dubbel
viewtopic.php?f=63&t=59161
Laatst gewijzigd door Franciscus op 13 okt 2014 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

KJ86
Berichten: 2662

#11 , 13 okt 2014 20:27

Je hebt rechtsbijstand helemaal niet nodig. Het is heel simpel.
Je betaalt de hogere huurprijs en mag blijven.
Je betaalt de hogere huurprijs niet en je mag nog 3 maanden blijven volgens de opzegtermijn van het huurcontract (voorwaarde is wel dat de verhuurder de opzeg geeft). De verhuurder heeft nu gevraagd aan u of dat u de hogere huurprijs wilt betalen.
Gezien het negatief antwoord, zal je voor de volgende stap een opzegbrief mogen ontvangen.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 13 okt 2014 21:07

Alles wat op dat weiland staat en van u is OP TIJD verwijderen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 13 okt 2014 23:14

Nee de ware reden is dat een ander dit geld wil betalen dus moeten wij wijken vind hij maar goed ik ga mijn rechtsbijstand er nog wel op zetten.
In vele rechtsbijstand verzekeringen zij er geen huurgeschillen inbegrepen, goed u polis raadplegen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”