Beschikbaarheid appartement

Ragnarok
Topic Starter
Berichten: 54

Beschikbaarheid appartement

#1 , 16 sep 2014 11:07

Dag iedereen,hopelijk kunnen jullie ons helpen met de volgende vraag:
Sedert december 2011 huurden wij een appartement,contract van 3 jaar.wij hebben ondertussen een huis verbouwd en hebben onze opzeg gegeven op 16 juni 2014.op 20 juni kregen we telefoon van het immokantoor met de vraag of we akkoord waren het appartement beschikbaar te stellen tegen 1 september,daar onze opzeg liep tot 16 september en dat dit mogelijk moeilijk ging zijn om een nieuwe huurder voor een halve maand te vinden.

Zo gezegd,zo gedaan...we verlieten het appartement eind augustus en overhandigden onze sleutels aan het immokantoor zodat mijn hoogzwangere vrouw en ik niet naar het appartement diende te gaan voor de rondleidingen.

Gisteren belde de huisbaas echter met de vraag om ook nog de huur voor september te betalen want blijkbaar is er nog geen huurder.wij hebben echter sinds augustus niet meer verbleven in het appartement.volgens de verhuurder was hij niet op de hoogte dat het immokantoor ons vroeg om weg te gaan voor 1 september en is hij hier ook niet mee akkoord.

Moet ik dan de huurvoorwaarde deze maand nog betalen,wetende dat de beschikbaarheid van het pand ook op hun site vermeld dat het vrij is vanaf 31/08/2014?

Ik hoop dat mijn uitleg compleet is maar alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 16 sep 2014 11:42

Een huurcontract korte duur 3jaar, is niet opzegbaar zonder wederzijdse toestemming, of speciale clausule in contract. Hebt u schriftelijk bewijs dat u mocht verhuizen voor einde huurcontract 31/12/2014.
Indien je dit niet hebt zou ik voorzichtig zijn en akkoord gaan met die maand extra huur. Normaal begint een opzeg de eerste dag van de maand om te eindigen op de laatste dag van de maand.
Je zegt op 16 juni het huurcontract op, dan begint deze maar op 1 juli.
Was er geen plaatsbeschrijving.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86
Berichten: 2663

#3 , 16 sep 2014 19:49

Als er geen procedure is beschreven in het contract voor vroegtijdige beëindiging, heb je geen poot om op te staan en kan je best zo snel als mogelijk een minnelijke ontbinding van het contract onderhandelen met de eigenaar.

Reclame

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 sep 2014 20:41

wetende dat de beschikbaarheid van het pand ook op hun site vermeld dat het vrij is vanaf 31/08/2014?
Ziedaar uw poot om op te staan. Zorg dat u dit opslaat als bewijs.

KJ86
Berichten: 2663

#5 , 16 sep 2014 20:56

Een advertentie over de beschikbaarheid is geen bewijs dat de huurder mag stoppen met betalen, er kan even goed afgesproken zijn dat de huurder blijft doorbetalen tot dat een nieuwe huurder gevonden is. Het is ontzettend belangrijk om dit soort afspraken op papier te zetten.
Laatst gewijzigd door KJ86 op 16 sep 2014 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 16 sep 2014 22:04

De huurwet zegt duidelijk, huurcontract korte duur max 3 jaar is niet opzegbaar. Enkel met wederzijdse toestemming.
Is in belang van TS dat ze over een schriftelijke minnelijke schikking beschikt, in veel gevallen is hier minstens een schadevergoeding van 3 maand huur aan verbonden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 16 sep 2014 22:45

Heeft u de vraag van het immokantoor op mail? Schriftelijk? Een of andere vorm van bevestiging?

Heeft u een afdruk van de advertentie van de makelaar?

Indien u over deze middelen beschikt is dit een discussie tussen makelaar en verhuurder.

Ragnarok
Topic Starter
Berichten: 54

#8 , 17 sep 2014 06:14

De vraag van het immokantoor staat niet op mail,spijtig genoeg...
Ik heb wel een afdruk van de advertentie genomen.

Het contract is wel opzegbaar mits vergoeding van 1 maand huur,dacht ik.

goldfinger
Berichten: 76

#9 , 17 sep 2014 23:44

Juridisch zal het niet 100 procent kloppen, maar zou een vrederechter niet akkoord gaan met de stelling dat er toch sprake is van een wederzijdse opzegging?

Er zal toch een uittredende plaatsbeschrijving zijn opgemaakt en een bewijs zijn van de teruggave van de sleutels.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 18 sep 2014 09:01

Juridisch zal het niet 100 procent kloppen, maar zou een vrederechter niet akkoord gaan met de stelling dat er toch sprake is van een wederzijdse opzegging?

Er zal toch een uittredende plaatsbeschrijving zijn opgemaakt en een bewijs zijn van de teruggave van de sleutels.
Zou er toch mee oppassen, is niet omdat de sleutels aanvaard worden en er een plaatsbeschrijving opgemaakt is, dat verhuurder geen schadevergoeding kan eisen door verbreking van het huurcontract. De beste oplossing is om een wederzijdse overeenkomst.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Ragnarok
Topic Starter
Berichten: 54

#11 , 18 sep 2014 16:06

Juridisch zal het niet 100 procent kloppen, maar zou een vrederechter niet akkoord gaan met de stelling dat er toch sprake is van een wederzijdse opzegging?

Er zal toch een uittredende plaatsbeschrijving zijn opgemaakt en een bewijs zijn van de teruggave van de sleutels.
Zou er toch mee oppassen, is niet omdat de sleutels aanvaard worden en er een plaatsbeschrijving opgemaakt is, dat verhuurder geen schadevergoeding kan eisen door verbreking van het huurcontract. De beste oplossing is om een wederzijdse overeenkomst.
Het probleem is dat de verhuurder enkel denkt aan zijn geld en dat er dus geen enkele gulden middenweg (waar ik nochtans voor zou opteren) is...
En zolang die laatste maand (september) huur niet betaal is, kan ik onze huurwaarborg niet afhalen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 18 sep 2014 17:18

Je bent al in overtreding met u opzeg, omdat de huurwet stelt dat een huurcontract korte duur niet opzegbaar is. Als u of verhuurder naar de vrederechter stapt zal het u waarschijnlijk meer kosten dan 1 maand huur.
Wat is u gulden middenweg, stel dit voor aan de verhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Fore
Berichten: 1298

#13 , 18 sep 2014 17:27

Je bent al in overtreding met u opzeg, omdat de huurwet stelt dat een huurcontract korte duur niet opzegbaar is. Als u of verhuurder naar de vrederechter stapt zal het u waarschijnlijk meer kosten dan 1 maand huur.
Wat is u gulden middenweg, stel dit voor aan de verhuurder.
Dit is niet volledig correct, indien het contract vermelding maakt, om het contract vroegtijdig kunnen op te zeggen, is dit perfect mogelijk.

Verder kan het overhandigen van de sleutels gezien worden als het beëindigen van het contract
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 18 sep 2014 17:34

Verder kan het overhandigen van de sleutels gezien worden als het beëindigen van het contract
Maar dit neemt ook niet weg dat verhuurder alsnog schadevergoeding kan eisen. Als u op 16 juni opzegt, eindigt deze op 30 september. Verhuurder vraagt maar om te betalen tot eind september en geen schadevergoeding, denk dat daar iedere vrederechter mee akkoord zal gaan.
Daarom dat we er steeds op aandringen nooit tevreden zijn met mondelinge overeenkomsten altijd schriftelijk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”