huishuur niet kunnen betalen, ocmw doet niets

sabrinad
Topic Starter

huishuur niet kunnen betalen, ocmw doet niets

#1 , 04 mar 2014 18:13

Ik had het al een tijdje erg moeilijk om mijn huishuur te betalen. Ik heb niets van spaargeld of reserves en deze maand zal het gewoon niet meer lukken. Ik heb mijn electriciteit al twee maanden niet betaald en facturen blijven liggen. Ik ben al naar het OCMW gestapt en die kunnen bijna NIETS doen. Voor sociaal wonen kom ik niet in aanmerking omdat ik drie jaar terug nog boven de grens verdiende. Het enige wat ze evt. kunnen doen, zijn dingen zoals mutualiteitsbijdragen spreiden en dan moet ik dat toch nog terugbetalen.

Kortweg: ik ben ontslagen, vind door mijn leeftijd geen werk meer.
Ik betaal ook een wagen af en die kan ik moeilijk verkopen, want die is al zoveel in waarde gezakt, dus zou ik sowieso nog meer moeten afbetalen dan een eventuele verkoopprijs, dus daar zit ik vast.

Ik heb niemand waar ik financieel op kan steunen.

Wat is er nog mogelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 04 mar 2014 18:41

U zou zich kunnen inschrijven bij de PWA. U kan dan legaal kleine klusjes bij particulieren scholen of verenigingen uitvoeren.

http://www.werkwinkel.be/content/_master/site/9

sabrinad
Topic Starter

#3 , 04 mar 2014 18:56

Is al gebeurd en nog niets van gehoord. Het probleem is dat als ik de basisrekeningen maak, ik ruim 500 euro per maand te kort kom en dan nog niet heb gegeten.
Het gaat me over: wat doe je als je basisuitgaven gewoon te hoog zijn voor wat je verdient?
Ik kan de huur opzeggen, maar gaat het OCMW of huisvestigingsmaatschappijen en in actie schieten en binnen drie maanden op zoek gaan naar een woning? Of kan ik echt op straat belanden?
Voor het OCMW ben ik vooral de slechte omdat ik een auto heb, maar zoals beschreven, zit ik daar blok.

Reclame

Jef 007

#4 , 04 mar 2014 19:26

het hebben van een auto is een voordeel als u werk zoekt

bambipower

#5 , 04 mar 2014 19:50

een wagen kost veel geld, en stopt niet met die afbetaling. Er is ook nog wegentaks, verzekering, benzine, onderhoud etc...
Mijn advies is : verkopen, en koop u een fiets. U kan dan toch weer enkele maanden verder... en hopelijk heb je dan werk gevonden.
U kan (zelf) een goedkopere huurwoning zoeken. Met de opbrengst van je auto, kan je dan borg betalen, en schulden afbetalen.

Af en toe afstand nemen van luxe, is geen schande :wink: Als je de auto niet verkoopt, kan hij in beslag genomen worden. Dan ben je nog verder van huis

sabrinad
Topic Starter

#6 , 04 mar 2014 20:13

Ik denk dat je het niet begrijpt, bambipower. De auto kostte 10000 euro waarvan ik nog bijna 9000 moet afbetalen. Als ik hem zou verkopen, is hij nog maximum 5000 euro waard. Dan betaal je nog altijd 9000 euro af voor niets. Dat is toch makkelijk te begrijpen dat je hem dan gewoon niet kan verkopen of je bent dan pas verder van huis. Ik rijd amper. Dus veel benzine verspil ik niet.

Een goedkopere huurwoning vind je amper. Tenzij je wil verhuizen voor 50 euro minder En dan is er nog de verhuis? Wie gaat dat betalen? Dat duurt eeuwen eer je er het verschil hebt uitgehaald. Heeft hier echt niets met luxe te maken.

Jef 007

#7 , 04 mar 2014 20:40

misschien naar interimkantoor gaan achter werk, dienstencheque kantoren enz... zodat je geld verdient om uw kosten af te bouwen

bambipower

#8 , 04 mar 2014 20:53

dan houd je je wagen bij, waar je amper mee rijdt. Betaal je wegenbelasting, verzekering voor piet-snot :-) en verminderd de wagen nog meer in waarde.

Dusja... dan kan je enkel maar in spoed werk vinden, zoals jef007 aangeeft.
Vraag me dan ook af, waar wij u mee kunnen helpen?

sabrinad
Topic Starter

#9 , 04 mar 2014 22:28

Als je iets voor 5000 euro verkoopt, maar nog bijna dubbel zoveel schulden hebt aan die auto, dan is het toch belachelijk om te redeneren in termen van: wegenbelasting, verzekeringen,.....Het is toch logisch dat je dan afbetaalt voor niets? Je verkoopt hem voor 5000 maar moet nog 5000 afbetalen. Dat is toch te belachelijk voor woorden.
Nu zonder die auto zou ik nog steeds totaal niet rondkomen.

Ik vroeg me gewoon af wat er je kan overkomen als je gewoon iets niet meer kan betalen, dat je huishuur, electriciteit, water,....niet meer betaald worden. Welke procedures men je kan aandoen en wat voor gevolgen dat kan hebben?
Uiteraard zoek ik werk en hoe sneller hoe liever, maar ik probeer ook in worst case scenarios te denken.

sloeberken

#10 , 04 mar 2014 22:37

Als je geen uitweg ziet zul je in schuldbemiddeling moeten gaan, als je altijd gewerkt hebt geniet je toch een werloosheids uitkering.
Gouden raad steeds u huur blijven betalen boven alles, want als je geen woning meer hebt, heb je niets meer.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bambipower

#11 , 05 mar 2014 10:36

Als je geen uitweg ziet zul je in schuldbemiddeling moeten gaan, als je altijd gewerkt hebt geniet je toch een werloosheids uitkering.
Gouden raad steeds u huur blijven betalen boven alles, want als je geen woning meer hebt, heb je niets meer.
Inderdaad, prioriteiten stellen moet je op de juiste manier doen. En dan ben ik er van overtuigd, dat je beter je auto niet betaald, dan je woning.

Mariette

#12 , 05 mar 2014 14:24

Inderdaad, prioriteiten stellen moet je op de juiste manier doen. En dan ben ik er van overtuigd, dat je beter je auto niet betaald, dan je woning.
bij een auto op afbetaling waar je niet voldoende kan terugkrijgen, blijf je ook gewoon afbetalen zonder auto natuurlijk.
Heb je dan een auto nodig voor sollicitaties (en geen familie/kennissen die je een auto willen/kunnen lenen) dan verlies je veel kansen op nieuw werk.

Het is dom van het OCMW geen tijdelijke ondersteuning te willen verlenen omdat TS een auto of afbetaling heeft gekocht in betere tijden. Het is op die manier dan men van de regen in de drop geraakt. Zonder auto geen werk, zonder werk zakt de dop, met lagere dop geen huishuur. En dan krijg je vast wèl een woning én een OCMW uitkering. is dat niet leuk?

Oude Belg

#13 , 05 mar 2014 14:55

Het is dom van het OCMW geen tijdelijke ondersteuning te willen verlenen omdat TS een auto of afbetaling heeft gekocht in betere tijden.
Misschien vindt het OCMW het niet kunnen dat de belastingbetaler ervoor moet opdraaien dat iemand zijn auto niet kan afbetalen?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

sabrinad
Topic Starter

#14 , 05 mar 2014 22:25

Dus iedere werkende mens die een auto koopt, moet het bekopen als die ooit zijn werk verliest. Iedereen kan zijn zekerheden verliezen van vandaag op morgen. Ik vind de gedachtengang van het OCMW dan ook fout. Mariette heeft gelijk.

AUDAX

#15 , 05 mar 2014 23:05

Het OCMW moet zorgen voor een maatschappelijke integratie en de toekenning van een leefloon bij ontoereikende bestaansmiddelen. Een auto is een kost en zorgt op zich niet voor inkomsten en bij verkoop voor een restschuld van 5000 euro. Ook dit is niet bevorderlijk voor de maatschapp integratie.

Indien je inkomen lager is dan 817 euro/maand zou het OCMW dit moeten bijpassen. Het is dus NIET werkloosheidsuitkering + 817euro leefloon.

Ga nog eens naar je OCMW en vraag uitdrukk om je inkomen bij te passen tot het min leefloon 817euro. Meer is evenwel niet mogelijk Met die 817 ga je toch moeten zien rond te komen tot je nieuw werk hebt.

Tegen beslissing OCMW is beroep mogelijk bij de arbeidsrechtbank.

Terug naar “Huren”