Opzeg 3-6-9 door verhuurder

Saar_
Topic Starter
Berichten: 67

Opzeg 3-6-9 door verhuurder

#1 , 12 dec 2013 14:13

Beste,


Na herhaaldelijke problemen in het appartement die niet of nauwelijks werden aangepakt, vond onze verhuurster dat ik teveel kloeg (enkele malen per jaar contact via mail, zelfs nooit telefonisch) :lol:

Ik heb dus een 3-6-9 contract waarvan de eerste driejaarlijkse periode verloopt op 31/03/2014. De opzeg heb ik ontvangen eind november. Is deze opzeg wel rechtsgeldig, aangezien ik dacht dat een opzeg door verhuurder steeds minimum 6 maand op voorhand moest gegeven worden. Het betreft ook een opzeg zonder reden, dus niet voor eigen bewoning of renovatiewerken.

Voor mij zou het uiteraard makkelijker zijn om iets nieuws te zoeken zonder deadline. Alvast bedankt voor de info.


Mvg,


Saar

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore
Berichten: 1298

#2 , 12 dec 2013 14:16

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
3. Ontbinding zonder motief, mits schadevergoeding
Op het einde van de eerste of de tweede driejarige
periode mag de verhuurder de overeenkomst
zonder motief beëindigen op voorwaarde een
opzegging van zes maand te betekenen aan de
huurder
en een vergoeding te betalen aan de
huurder.

De vergoeding bedraagt:
•negen maand huur, indien de opzegging bete kend werd op het einde van de eerste driejarige
periode;

•zes maand huur, indien de opzegging betekend werd op het einde van de tweede driejarige periode

De opzeg is dus niet geldig (nietig).
Deel dit mee aan de verhuurder.
Laatst gewijzigd door Fore op 12 dec 2013 14:22, 2 keer totaal gewijzigd.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Saar_
Topic Starter
Berichten: 67

#3 , 12 dec 2013 14:21

Dus concreet is de opzeg sowieso ongeldig omdat deze 6 maanden op voorhand had moeten gebeuren en ten tweede zou er een vergoeding verschuldigd zijn van 9 maanden huur?

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 14 dec 2013 08:08

“Art.3.§ 4...Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, zonder motivering, maar met betaling van een vergoeding...Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht..”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

‘...waarvan de eerste driejaarlijkse periode verloopt op 31/03/2014. De opzeg heb ik ontvangen eind november.’

Die opzegging is - als zodanig - nietig.

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend. Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Art.1134 B.W. laat dus toe de huurovereenkomst te herroepen mits u de verhuurder aangetekend meedeelt dat u zijn opzegging aanvaardt . In dat geval is voornoemd art.3,§4 niet meer van toepassing.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 14 dec 2013 09:55

Je moet de verhuurster wel in gebreke stellen via een AS dat de opzeg nietig is door het feit dat ze niet de wettelijke opzeg van 6 maand respecteerd, als je dit niet doet ga je mondelings akkoord. Jij kan na 3 jaar steeds opzeggen zonder motief of schadevergoeding met een opzeg van 3 maand, indien het huurcontract geregistreed is.
Is het niet geregistreerd kan je op elk ogenblik opzeggen zonder opzeg termijn en zonder schadevergoeding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 14 dec 2013 10:09

Dus concreet is de opzeg sowieso ongeldig omdat deze 6 maanden op voorhand had moeten gebeuren en ten tweede zou er een vergoeding verschuldigd zijn van 9 maanden huur?
Opzeg is enkel ongeldig omdat deze minstens 6 maanden op voorhand aan u had meegedeeld moeten worden. Schadevergoeding staat hier los van, en kan u (bij weigering) achteraf via de rechtbank opeisen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 14 dec 2013 10:30

Opzeg had moeten gebeuren voor 1 september 2013 om geldig te zijn. In de periode van u 2de termijn van 3 jaar kan er enkel een opzeg gegeven worden voor eigen bewoning of renovatie met voorwaarden, buiten dit kan er maar een opzeg gegeven worden voor 1 september 2016 en eindigen op 31/3/2017 met een schadevergoeding van 3 maanden huur.
Als er gebreken zijn aan het pand zeker de verhuurster via een AS in gebreke stellen om u rechten te behouden.

Voor mij zou het uiteraard makkelijker zijn om iets nieuws te zoeken zonder deadline. enkel als het huurcontract niet geregistreerd is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”