huurcontract van 3 jaar opzeggen

huurderbelgie
Topic Starter
Berichten: 10

huurcontract van 3 jaar opzeggen

#1 , 30 okt 2013 21:31

Ik heb een huurcontract van 3 jaar met een opzegtermijn van 3 maanden en een schadevergoeding van 3 maanden (onafhankelijk van het jaar van de huur). Is het wettelijk toegestaan om 3 maanden schadevergoeding te vragen als ik er al meer dan 1 jaar woon?
Bovendien wil ik eigenlijk meteen vertrekken zonder een schadevergoeding te betalen omdat mijn boiler al 5 maanden niet dicht is en ik de verwarming niet kan gebruiken zonder water uit de boiler overal in de keuken te hebben. Mijn muur is vocht, er is nu schimmel. Er ontbreken een extra-ventilatie voor de badkamer en voor de boiler (CO-vergifting mogelijk!). Er zijn ook insecten die een signaal voor vocht zijn en die pas vertrekken als het droog is. De verhuurder beweerd wel dat vocht op de begane grond normaal is en dat een ventilatie niet nodig is. Ik weet dat het tegen de wet is en vraag mij dus af of ik kan vertrekken zonder op opzegtermijn en schadevergoeding te letten.

Bedankt! :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 30 okt 2013 21:55

Ja dat is wettelijk toegestaan omdat het een contract van korte duur is (en geen 3_6_9).
U kunt niet zomaar vertrekken of stoppen met huur betalen.
Indien er mankementen aan de woning zijn en de verhuurder doet niets (hem per AS in gebreke stellen) om ze op te lossen zal u naar de vrederechter moeten gaan.
Laatst gewijzigd door roharro op 30 okt 2013 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

huurderbelgie
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 30 okt 2013 22:04

Ik heb al briefen gestuurd maar de verhuurder is altijd afwezig (zonder een vervanging te regelen) en wil niks veranderen of zegt dat ik nog moet wachten. Ik heb al een onafhankelijke expert gevraagd, die bevestigd heeft dat de huisbaas iets moet doen maar mijn buren zitten al 2 jaren te wachten en ik heb gewoon geen zin om te wachten omdat het koud is en ik geen gebruik van mijn keuken kan maken (beestjes) en het ook gevaarlijk voor de gezondheid kan zijn...

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 31 okt 2013 00:44

Aangetekend schrijven en nadien vrederechter of bij dienst stedenbouw van stad een controle van de woning aanvragen. Als u daar gasgeiser zonder ventilatie en vochtige electriciteitsleidingen in keuken meldt zal een controle niet lang op zich laten wachten.

huurderbelgie
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 31 okt 2013 10:10

Ok, bedankt!
Ik zal dan wel een inspectie van de gemeente aanvragen. Ik zal wel graag weer een woning met verwarming en keuken hebben...
Ik heb alleen maar gelezen dat de verhuurder best veel tijd heeft voordat hij echt aktief moet worden. :(

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 31 okt 2013 11:22

Niet bij risico op CO vergiftiging of elektrocutie..

Franciscus
Berichten: 38739

#7 , 31 okt 2013 14:20

Kans bestaat dat het pand per onmiddellijk onbewoonbaar wordt verklaart en u buiten staat.
OCMW is wel verplicht u dan een andere woonst aan te bieden.
Ga maar eerst naar de gemeente zodat er objectieve vaststellingen kunnen gebeuren.
Het is de vrederechter die een onafhankelijke deskundige kan/zal aanstellen.

Artis
Berichten: 184

#8 , 03 nov 2013 09:20

OCMW is wel verplicht u dan een andere woonst aan te bieden.
Precies of het OCMW heeft huizen op overschot staan? Het OCMW is helemaal tot niets verplicht.
En zoja, dan zijn dat noodwoningen die niet vallen binnen de huurwetgeving en is slechts tijdelijk verblijf mogelijk (3 tot 6m bvb).

huurderbelgie
Topic Starter
Berichten: 10

#9 , 04 nov 2013 13:26

Ik heb al een verslag van een expert. Die stuur ik nu aan mijn verhuurder en dan ga ik naar de gemeente om nog een inspectie aan te vragen. Niet alleen maar voor mij maar ook voor mijn buren want hun woning is helemaal zwart van schimmel (en ze hebben kinderen). Ik hoop wel dat ze niet zeggen dat we morgen het huis uit moeten. :?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 05 nov 2013 13:46

OCMW is verplicht u een woning of noodwoning te bezorgen bij onbewoonbaar verklaring van de burgemeester.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

huurderbelgie
Topic Starter
Berichten: 10

#11 , 06 nov 2013 14:24

Nou, mijn verhuurder wil nu tenminste de boiler repareren zodat die dicht is. Zal de problemen met de CO verntilatie, de vochte muren, de schimmel, de boekluizen en de ventilatie voor de badkamer wel niet oplossen. Maar misschien is het dan warmer dan 15 graden in mijn woning. ;)

huurderbelgie
Topic Starter
Berichten: 10

#12 , 07 nov 2013 15:18

Nog een vraag: moet ik eerst een inspectie aanvragen of kan ik ook direct naar de vrederechter stappen (met een dossier van een onafhankelijke expert en al mijn aangetekende briefen)? Eigenlijk wil ik wel ontbinding vragen omdat mijn verhuurder gewoon niet vind dat vochte muren, het ontbreken van ventilaties etc een probleem zijn. Maar ik wil gewoon geen boete betalen want het is niet mijn fout maar de fout van de verhuurder.
En hoe lang duurt een verzoeningsprocedure van het moment van de aanvraag normaalgesproken en maken huurders wel kans?

Bedankt!!

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 07 nov 2013 22:16

Eerst inspectie aanvragen, dan heeft u munitie voorhanden.

Bij een verzoeningspoging kan iedere partij gewoon besluiten niet op te dagen of niet akkoord te gaan met eender welk voorstel ongeacht de redelijkheid ervan. als beide partijen geen consensus bereiken wordt dit genoteerd en is het verhaal voorbij. In een dergelijk geval is het steeds beter middels een verzoekschrift art 1344bis Ger.W. te werken. Dat kocht de dagende partij € 40 maar mocht blijken dat de tegenpartij geen onderling akkoord aanvaard wel dan zal de zaak onmiddellijk worden ingeleid op dezelfde zitting. Dat bespaart de dagende partij minstens drie weken.

huurderbelgie
Topic Starter
Berichten: 10

#14 , 07 nov 2013 22:44

Ok, bedankt! Ik zal een inspectie aanvragen want mijn verhuurder toont reactie ook niet op deadlines.
Maar hoe lang duurt het normaal van de aanvraag tot een zitting bij de vrederechter?

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 07 nov 2013 23:00

Dat hangt af van het aantal zaken op de rol. Algemeen kan je in kleine kantons stellen dat de zaak twee weken na het neerleggen van het verzoekschrift kan behandeld worden, voor grotere kantons kan deze periode echter makkelijk 3-4 weken bedragen.

Terug naar “Huren”