Opzegging huur

LegalLimbo
Topic Starter

Opzegging huur

#1 , 06 aug 2013 16:10

Beste,

In geval van een huurcontract op meerdere namen, kan één huurder opzeggen en eruittrekken zonder akkoord van de huisbaas (met akkoord medehuurder) of moeten beide huurders dit samen doen? Ik verneem reeds dat een hoofdelijke aansprakelijkheidsclausule hier iets mee te maken heeft...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 06 aug 2013 17:26

Beiden dienen dit samen te doen.

De hoofdelijke aansprakelijkheidsclausule houdt kort gezegd in dat de verhuurder de aan hem bij vonnis toegekende schadevergoedingen of achterstallige huurgelden in zijn totaliteit bij één van de huurders kan opeisen, innen of op voldoende goederen beslag kan laten leggen. Het is dan aan de huurders onderling om maar uit te maken wie wat aan wie moet betalen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 aug 2013 17:28

Gezien er drie partijen een contract hebben ondertekend zullen er ook drie partijen akkoord moeten gaan om dat te ontbinden of te wijzigen.
(met uitzondering van overlijden van een van de huurders ...maar dan treden vb de erfgenamen in rechte)

Reclame

j.demoor

#4 , 08 aug 2013 08:28

“Art.577-2...§ 6. Andere daden van beheer alsmede daden van beschikking moeten, om geldig te zijn, met medewerking van alle medeëigenaars geschieden...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘kan één huurder opzeggen en eruittrekken’

‘Een opzegging dient te worden beschouwd als een daad van beschikking over het onverdeelde huurrecht,zodat,voor de geldigheid ervan,krachtens art.577-2,§6 B.W.,hiertoe de medewerking van alle medehuurders vereist is‘[Rb.Gent 7 januari 2005(de H./Van B.),R.W.2006-07,1163-1166].
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

LegalLimbo
Topic Starter

#5 , 08 aug 2013 12:36

Ik vraag het omdat ik in een echtscheiding zit, er is nog geen procedure EOT noch EOO opgestart. Is er in een echtscheidingsprocedure EOO de mogelijkheid aan een rechter (vrederechter, kortgedingrechter?) te vragen om het contract te wijzigen zodat ik kan verhuizen? Ik had zoiets opgevangen.

Mijn vrouw wil er niet uit maar ik kan dat niet blijven betalen na scheiding en zij al zeker niet zonder inkomen.

Vandebos

#6 , 08 aug 2013 14:13

U kan dat tijdens de procedure vragen om te beslissen middels een tussenvonnis.

LegalLimbo
Topic Starter

#7 , 08 aug 2013 15:25

Dank wat dit zal de enige mogelijkheid zijn denk ik.

LegalLimbo
Topic Starter

#8 , 27 aug 2013 21:57

Stel echter, ik vraag en bekom dit. Wat dan? Mijn vrouw wil er echt niet uit hoewel ik het nu al amper kan blijven betalen (900€ per maand, ze zou zogezegd gaan werken maar er is nooit een tweede inkomen gekomen), laat staan als ik onderhoudsgeld moet gaan betalen.

Mijn oorspronkelijk plan was proberen zo lang mogelijk samen te wonen en pas naar twee woningen over te gaan na ongeveer zes maanden na de vordering (dus na ongeveer drie maanden opzeg doen), omdat ik denk/dacht dat ik aansprakelijk kan gesteld worden om haar huur eveneens te betalen als zij dit niet kan. Nu is zij er achter gekomen dat als zij stelt niet te willen scheiden (terwijl dit eerst haar idee was), dat de procedure EOO dan één jaar loopt in plaats van ongeveer zes maanden.

Nu lees/interpreteer ik (verkeerdelijk?) recent dat artikel 1278 van het gerechtelijk wetboek stelt dat vermogensrechtelijk, éénmaal de scheiding uitgesproken is, deze beschouwd wordt als ingaande op de dag van de vordering.

Kort gesteld is mijn vraag: wat is voor mij de beste/goedkoopste oplossing indien ik onder het huurcontract uit kan?

1. Zal ik één jaar weinig plezant moeten blijven samen wonen uit financiële noodzaak?
2. Kan ik er al onmiddellijk uit en is zij dan volgens artikel 1278 uiteindelijk verantwoordelijk voor de huur? Wat als zij niet kan en/of wil betalen, komt men naar mij in de tussentijd?
3. ???

Franciscus

#9 , 27 aug 2013 22:12

En wie is eigenaar van de goederen als u samenwoont?

LegalLimbo
Topic Starter

#10 , 27 aug 2013 22:15

Ik begrijp de vraag niet goed, waarop probeert u te wijzen? Veel concrete goederen hebben wij niet te verdelen bij scheiding.

Franciscus

#11 , 27 aug 2013 22:27

Alles wat daar staat - ik weet niet wat het huwelijksstelsel is en wie de rekeningen beheerd/op zijn naam heeft staan.
Maar gehuwd met gemeenschap van goederen zal zo wie zo al problemen geven. vb

Vrederechter kan voorlopige maatregelen opleggen waaronder eigen woonplaats.
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 203421.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elfri.be/dringende-en-voorlo ... menwonende" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”