domicili?ring bij huren

Bro
Topic Starter
Berichten: 2

domicili?ring bij huren

#1 , 15 nov 2005 14:33

Op 1/12 verhuis naar een appartement in 1020 Brussel. Ik wil echter graag nog een of meerdere jaartjes mijn domicilie-adres behouden in Oost-Vlaanderen op het adres van mijn ouders. Volgens de man van het immo-kantoor ben ik verplicht me te domicili?ren in Brussel. Is dat zo? Ik huur namelijk al 10 jaar in Brussel en nog nooit werd me hier op gewezen. En indien ik hiertoe verplicht ben, en ik doe het niet, wat kunnen de gevolgen zijn voor mijzelf en eventueel de eigenaar?
Alvast bedankt voor een atwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 15 nov 2005 18:08

Art.5.De verandering van hoofdverblijf...worden vastgesteld door een
aangifte die is gedaan in de vorm en binnen de termijnen voorgeschreven door de Koning,en overeenkomstig de gemeentelijke verordeningen die terzake zijn vastgesteld.Art.7.De overtreding van de voorgaande artikelen,van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met (wanbedrijf).Wet Bevolkingsregister 19 juli 1991.

Art.7.?1.Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil overbrengen...moet dit
aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt
vestigen...?4.De aangifte bedoeld in ?1 moet binnen acht werkdagen
gebeuren...Art.8...Als het onmogelijk blijkt de nieuwe hoofdverblijfplaats
op te sporen,gelast het college...de afvoering van ambtswege uit de
registers.(K.B. Bevolkingsregister 16 juli 1992).

Gast

#3 , 15 nov 2005 18:56

dikwijls staat er een stipulatie in het huurcontract omtrent deze kwestie, iets in de aard van een verplichting om uw hoofdverblijfplaats aldaar te vestigen
indien dit stukje er niet inkomt, is er geen probleem
zo ja, en je tekent, dan ben je verplicht dit te doen, lees dus grondig het contract

Reclame

bruwaenzin
Berichten: 28
Locatie: Antwerpen

#4 , 15 nov 2005 18:58

sorry gast= ikke dus

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 15 nov 2005 19:54

[quote="Anonymous"]dikwijls staat er een stipulatie in het huurcontract omtrent deze kwestie, iets in de aard van een verplichting om uw hoofdverblijfplaats aldaar te vestigen
indien dit stukje er niet inkomt, is er geen probleem
zo ja, en je tekent, dan ben je verplicht dit te doen, lees dus grondig het contract[/quote]

Art. 16. ? 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een feitelijke situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.
Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat na zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.
K.B. Bevolkingsregister 16 juli 1992).

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 15 nov 2005 20:01

Die knop Quote werkt precies nie goe?

bruwaenzin
Berichten: 28
Locatie: Antwerpen

#7 , 16 nov 2005 01:09

"draaischijf van zijn belangen dus", maar theorie is niet gelijk aan praktijk

mij lijkt het perfect mogelijk zich te vestigen in een bepaalde gemeente en zich toch te domicilieren op het oude adres?

Bro
Topic Starter
Berichten: 2

#8 , 25 nov 2005 10:35

Art. 16. ? 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een feitelijke situatie, [/quote]

Ik heb ondertussen dit gevonden op een notarissite:

Het verhuurde goed of een gedeelte ervan moet een woning zijn die bestemd is tot hoofdverblijfplaats van de huurder.
Deze voorwaarde wordt vervuld wanneer de huurder effectief en voornamelijk in de gehuurde woning woont.
Het gaat dus om een feitelijke toestand, los van het naleven van administratieve formaliteiten, welke zij ook moge wezen.Aldus is het niet nodig dat de huurder woonachtig is op het adres van het verhuurde onroerend goed, noch dat hij op dit adres ingeschreven is in het bevolkings- of vreemdelingenregister opdat men het als een hoofdverblijfplaats beschouwt.Zo volstaat het ook niet dat de huurder woonachtig is op het adres van het onroerend goed of dat hij op dit adres ingeschreven is in het bevolkings- of vreemdelingenregister, opdat men er ipso facto zou kunnen uit besluiten dat hij dit onroerend goed tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt.
Maar dat zijn wel te verstaan belangrijke elementen die kunnen toelaten vast te stellen dat het gehuurd onroerend goed wel bestemd is tot hoofdverblijfplaats van de huurder.
Andere elementen zoals brieven, getuigenissen, facturen, ... kunnen tevens ingeroepen worden.


Mijn probleem is dus opgelost. Bedankt !

Terug naar “Huren”