huurder weigert het pand te verlaten

Steamy
Topic Starter
Berichten: 1

huurder weigert het pand te verlaten

#1 , 03 jan 2006 10:34

Beste,

Ik ben student vastgoedmakelaar en dien een eindwerk te maken. Ik koos om het onderwerp 'huurder weigert het pand (appartement) te verlaten' juridisch toe te lichten.

Even een korte siuatieschets:
- betreft woninghuur (contract 3-6-9)

PROBLEEMSTELLING 1
- appartement staat te koop bij makelaar maar huurder weigert bezichtigingen ondanks dit in het huurcontract geregeld staat (2 dagen in de week, tussen 10u en 19u, na afspraak met huurder)
--> via welke weg kan het appartement toch bezichtigd worden? (vrederechter, deurwaarder, politie...) maw wat is de te volgen procedure?

PROBLEEMSTELLING 2
- er is een koper gevonden voor het (nog steeds) verhuurde appartement. De koopakte wordt verleden voor de notaris en de nieuwe koper zegt de huidige huurder rechtmatig op (voor eigen bewoning). Doch de huurder weigert het pand te verlaten. Ook hier had ik graag wat meer juridische informatie over gekregen omtrent de te volgen procedure, verzoekschriften, aangetekend zenden enz.

Ik hoop dat iemand mij hieromtrent wat informatie kan bezorgen. Je mag me ook steeds rechtstreeks mailen via timmy.theys@pandora.be.
Vergeet ook zeker je gegevens niet te vermelden als je in mijn bibliografie wil opgenomen worden :D :D

Alvast bedankt en de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Met vriendelijke groet,

Timmy Theys

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 03 jan 2006 14:13

Ik ken geen wettelijke bepaling die de verkoper verplicht zijn huurder in kennis te stellen van het te koop aanbieden van de verhuurde woning,noch van het recht van de verkoper om het te koop gestelde pand te laten bezichtigen door kandidaat-kopers.

Art.1134...Zij(=de overeenkomsten) moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.(Burgerlijk Wetboek).
Die bepaling houdt mijns inziens in dat de huurder de verkoper,binnen de grenzen van het redelijke,niet mag hinderen om zijn goed te verkopen.

Art. 591....De vrederechter neemt kennis; 1? van geschillen betreffende de verhuring van onroerende goederen, ... onverschillig of die vorderingen al dan niet volgen uit een overeenkomst;(Gerechtelijk Wetboek)

Wie precair een huis bewoont 'zonder recht of titel' kan er te allen tijde uitgezet worden door de eigenaar. Procedure: zie art. 591 Ger. W.

Reclame

Terug naar “Huren”