schimmel

els1
Topic Starter
Berichten: 2

schimmel

#1 , 02 nov 2012 04:17

Hallo,

Ik woon met mijn echtgenoot (op invaliditeit) en onze zoon van 6 jaar in een huurhuis. Onze situatie is als volgt: Wij hebben de verhuurders in october per aangetekend schrijven verwittigd van de nodige reparatiewerken die dringend moeten gebeuren. Geen reactie. Daarna een tweede aangetend schrijven om hen in gebreke te stellen. Wij betalen nu 8procent van de huur zolang de nodige reparaties niet zijn uitgevoerd. Ondertussen hebben we een brief van hun advocaat ontvangen met de mededeling dat als wij akkoord gaan om in november te verhuizen dit goed is voor de verhuurders mits zij de huurwaarborg mogen houden. Anders gaan ze naar het vredegerecht om een uitzetting te bekomen. Deze brief hebben wij ontvangen op 30 october!
Volgende week heb ik een afspraak met de burgemeester om naar onze woning te komen kijken, daar wij nu al geruime tijd met 3 op de zetel moeten slapen. Dit omdat er in de slaapkamer veel schimmel op de muren staat en op onze matrassen(en dat weten de verhuurder!!)
Het is buitengewoon schandalig.

Nu is mijn vraag hoe lang het duurt voor een vrederechter een uitspraak doet en hoeveel tijd we daarna nog hebben?

Els

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mblb1
Berichten: 184
Locatie: Antwerpen - Gent

#2 , 02 nov 2012 10:51

Dat is moeilijk te voorspellen...
Afhankelijk wanneer de zaak voorkomt en ik dacht dat er minstens nog 1 maand moet worden gegeven na de betekening van het vonnis.

In uw situatie zou ik een brief terugschrijven naar die advocaat en stellen dat er sprake is van genotsderving (en desgevallend een tegenvordering zal instellen).
In afwachting hiervan raad ik u zeker aan om foto's te nemen van de schimmel.

VDG2
Berichten: 785

#3 , 02 nov 2012 11:27

Plaats het deel van het huurgeld die u niet stort aan de huisbaas ook op een afzonderlijke rekening!

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 02 nov 2012 11:40

Volgende week heb ik een afspraak met de burgemeester om naar onze woning te komen kijken, daar wij nu al geruime tijd met 3 op de zetel moeten slapen. Dit omdat er in de slaapkamer veel schimmel op de muren staat en op onze matrassen(en dat weten de verhuurder!!)
Het is buitengewoon schandalig.

Els
het feit dat er schimmel is in de slaapkamer wil daarom nog niet zeggen dat de woning onbewoonbaar is!

billie3
Berichten: 88

#5 , 03 nov 2012 13:10

je mag nooit op eigen initiatief een deel van het huurgeld niet betalen, niemand mag zichzelf "rechten", enkel de vrederechter kan U toestaan een deel van het huurgeld niet te moeten betalen.

freelance
Berichten: 2615

#6 , 03 nov 2012 15:03

billie3 heeft volkomen gelijk .
De huurprijs dient ten allen tijde integraal betaald te worden . Indien daaraan niet voldaan kan de verhuurder volgende maatregelen nemen :
Art. 1762 bis B.W. "De verhuurder kan de huurder die zijn huurprijs of
lasten niet betaalt niet eenzijdig uit de woning
zetten, zelfs niet indien het contract in deze
sanctie uitdrukkelijk voorziet ".
Art.1244 B.W. " Nadat hij de huurder heeft aangemaand te betalen
binnen de termijn die hij heeft vastgesteld (per
aangetekend schrijven), kan de verhuurder hem
voor de vrederechter dagvaarden of laten oproepen
met een verzoekschrift en de betaling eisen:
• van achterstallige huur en of lasten;
• en eventueel de ontbinding van de huurovereenkomst
eisen, ten nadele van de huurder,
en daarenboven, in beide gevallen, schadevergoeding
en interesten eisen.
De rechter kan, rekening houdend met bepaalde
omstandigheden, een uitstel van betaling verlenen
aan de huurder."


Uit het laatste artikel volgt dat verhuurder de huurder per aangetekend schrijven een ( of meerdere) aanmaningen tot betaling dient te sturen . Is dit hier gebeurt ?

De reden waarom u een brief van een advocaat krijgt is wellicht omdat u de huur niet op een wettige manier betaald ( achterhouden van huurgelden ) .
U hoeft niet akkoord te gaan met het voorstel van verhuurder , maar dient wel onverwijld de achterstallige huurbedragen te betalen .
In dit geval zult u al veel sterker in de schoenen staan .
Op dit ogenblik ( brief advocaat ) is er dus nog geen procedure bij de vrederechter gestart .

"Als de rechter de uithuiszetting uitspreekt heeft de huurder exact een maand de tijd om de woning te verlaten. De termijn van een maand gaat in vanaf de betekening (officiële bekendmaking) van het vonnis door de gerechtsdeurwaarder."

De procedure waarbij u de burgemeester inschakelt zal hoogstwaarschijnlijk leiden tot een technisch onderzoek van de woning door de dienst "Wonen Vlaanderen " , en zal resulteren in een verslag waarbij de woning x_aantal strafpunten zal oplopen .
Aan de hand van dit verslag hebben zowel de burgemeester als uzelf mogelijkheden om daar concreet iets aan te doen .
Afhankelijk van de ernst van de situatie , kunt uzelf dan een procedure opstarten bij de vrederechter .

"Gevolgen ten aanzien van het huurcontract: Het woondecreet raakt de openbare orde. Een huurcontract voor een woning die niet voldoet aan de criteria van de Vlaamse Wooncode is derhalve nietig. Door de nietigheid dienen de partijen hersteld te worden in de oorspronkelijke situatie van voor de contractsluiting en kunnen de reeds betaalde huursommen worden teruggevorderd. Deze sanctie is zeker toepasselijk voor de verhuurder die een onbewoonbare woning en a fortiori een onbewoonbaar verklaarde woning verhuurt. Bij minder flagrante inbreuken kan de huurder voor de Vrederechter een vermindering van de huur met terugwerkende kracht vorderen; Woondecreet KB 08/07/1997"

Om dit alles tot een goed einde te brengen , zal het echter noodzakelijk zijn , zo vlug mogelijk de achterstallige huurgelden te betalen .
Conclusie : uw zaak staat er redelijk goed voor , mits aan bovenstaande voorwaarde zal voldaan worden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 03 nov 2012 15:19

Een huurcontract is een verbintenis tussen min 2 partijen, als een partij (verhuurder ) zijn contractuele verbintenissen niet nakomt kan hij van de andere partij ( huurder ) niet eisen dat hij zijn verbintenis nakomt, dit moet je wel met AS aan de andere partij ( verhuurder ) melden. Het is de verhuurder die totaal in de fout gaat en zijn contractuele verbintenissen niet nakomt, en hij kan onmogelijk iest eisen. Als ik u was zou ikzelf een geding bij de vrederechter starten dit kost amper 35€, want denk niet dat de huisbaas dit zal doen daar hij veel kans heeft dit te verliezen. Zeker u bewijzen goed bijhouden. Eventueel dokters attest vragen aan u huisdokter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”