huurhuis te koop

cvandewalle
Topic Starter
Berichten: 3

huurhuis te koop

#1 , 19 okt 2012 12:42

Sinds augustus 2010 huren wij ons huis met een contract van 9 jaar. Sinds juni 2012 staat het huis te koop en wij hebben ondertussen al een ander huurhuis gevonden. Ik heb mijn opzeg van drie maanden opgestuurd en die loopt van oktober 2012 tot 31 december 2012. Omdat ik het huurcontract opzeg voor drie jaar voorbij zijn, zou ik normaal een schadevergoeding van 1 maand moeten betalen. Is die schadevergoeding verplicht en geldt dat ook als het huis te koop gezet wordt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eigenwijs
Berichten: 8

#2 , 19 okt 2012 12:52

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/" onclick="window.open(this.href);return false; ... 138431.pdf

Hier zal u al veel info kunnen in vinden.

justwanttomove
Berichten: 151

#3 , 19 okt 2012 13:10

ja, verkoop van het huis heeft geen impact op huurcontract
het geeft alleen iets meer mogelijkheden om de zaak in onderling overleg op te lossen aangezien een huis zonder huurders makkelijker verkoopt

Reclame

cvandewalle
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 19 okt 2012 13:16

Dank u, dat heb ik al allemaal gelezen en daar staat inderdaad in dat ik 1 maand schadevergoeding zou moeten betalen. Nu staat daar niet in of dat ook moet als ze het huurhuis te koop aanbieden.
Ik wacht liever niet om te zien of de koper er ons uit gaat zetten, ik speel liever zeker en zorg ervoor dat ik nu al een dak over mijn hoofd heb. Spijtig genoeg wordt dat bestraft met een schadevergoeding die ik moet betalen, tenzij er natuurlijk uitzonderingen zijn voor bepaalde omstandigheden.

duma
Berichten: 2871

#5 , 19 okt 2012 13:17

Inderdaad, De schadevergoeding blijft verplicht.
De huurder heeft er (wettelijk) geen zaken mee of zijn huis al dan niet verkocht wordt, aangezien de nieuwe eigenaar sowieso het huurcontract mee overneemt en dezelfde rechten en plichten krijgt als de oude eigenaar. Het enige dat voor de huurder verandert, is de rekeningnummer waarop hij moet storten.

cvandewalle
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 19 okt 2012 13:27

dank u allemaal voor de informatie, al had ik gehoopt op een andere uitkomst!? Ik kan inderdaad nog proberen overleggen met de huisbaas. Als er iemand concrete bewijzen heeft dat huizen zonder huurders beter verkopen, laat het mij gerust weten! :-)

duma
Berichten: 2871

#7 , 19 okt 2012 13:33

Maar het IS een huis zonder huurders , want u heeft opgezegd:)
U bent er uit op 31 december, vermoedelijk vroeger.

Zodra er een koper wordt gevonden en het bedrag bepaald is (kan op zich zelfs al een paar weken duren err er een bod is dat beide partijen goed bevinden), wordt de compromis getekend en dan kan het nog tot 3/4 maanden duren eer de eigenlijk koop wordt gesoten (opzoekingen notaris, administratie lening en dergelijke), waardoor het dus in realiteit zal neerkomen op een huis zonder huurders tegen dat de koper het huis effectief heeft gekocht :)

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 19 okt 2012 13:39

Woningen zonder huurders verkopen makkelijker omdat dan het gehele koperssegment van de markt interesse heeft in het pand. Maar dat heeft geen enkele invloed op uw dossier. U had beter eerst schriftelijk met de verhuurder een afspraak gemaakt dat als u er vroeger uitging zodat hij zijn pand sneller kon verkopen hij de schadevergoeding liet vallen.

mava105
Berichten: 22286
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 19 okt 2012 16:37

, wordt de compromis getekend en dan kan het nog tot 3/4 maanden duren eer de eigenlijk koop wordt gesoten
Waar dan nog eens 6 maanden opzeg bijkomen indien kopers het huis zelf willen bewonen.
Je had dus zeker nog minstens 1 jaar in dat huis kunnen blijven wonen, en dan ook nog vertrekken ZONDER schadevergoeding.. Je hebt uw rekeningen slecht gemaakt. :(

isaiahnichols
Berichten: 2

#10 , 30 apr 2013 08:35

Ik wil een huis op huur of begaafd om mijn zoon te kopen, ik ben op zoek naar het huis in lange tijd, maar nooit gevonden .. Als ik klik op deze site dan vinden deze prachtige informatie, dus bedankt voor deze ...
____________________________________________________________
Klik hier voor meer informatie: - Sant Antoni de Calonge |villa playa daro

Terug naar “Huren”