Huurhuis laten controleren.

Kelly_pl
Topic Starter

Huurhuis laten controleren.

#1 , 14 sep 2012 13:11

Is het mogelijk om een huurhuis te laten controleren op bewoonbaarheid?
En dan bedoel ik of het voldoet aan de normen waaraan een huurhuis moet voldoen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 14 sep 2012 13:32

Ja, hou er echter rekening mee dat eens de procedure wordt gestart en de vaststellingen zijn verricht je deze niet meer kan stoppen. Informeer je bij de dienst stedenbouw van je gemeente, zij dienen op jouw aanvraag de procedure te starten.

Kelly_pl
Topic Starter

#3 , 14 sep 2012 13:43

Dus mocht het huis (tijdelijk) onbewoonbaar worden verklaard zijn wij ook verplicht het huurhuis te verlaten?

Reclame

Vandebos

#4 , 14 sep 2012 14:49

Als de woning woningsongeschikt of onbewoonbaar wordt verklaard wordt uw contract beschouwd als nooit afgesloten. Dat betekent dat u een bezetter wordt van het pand.

Nu voor het zo ver is dient er een hele weg te worden afgelegd waar de verhuurder ook bij de burgemeester of diens aangestelde wordt uitgenodigd om een voorstel tot reparatie aan te brengen. Indien hij dat respecteert blijft het enkel bij een advies tot ongeschiktheid hangende een bijkomende controle na het verrichten van de reparaties.

Tijdens het uitvoeren van deze werken vallen zowel huurder als verhuurder onder art 1724 BW.
Art. 1724. Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd dringende herstellingen nodig heeft, die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld, moet de huurder die gedogen, welke ongemakken hem daardoor ook mochten worden veroorzaakt, en al zou hij gedurende de herstellingen het genot van een gedeelte van het verhuurde goed moeten derven.
Indien echter die herstellingen langer dan veertig dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd en van het gedeelte van het verhuurde goed waarvan hij het genot heeft moeten derven.
Indien de herstellingen van dien aard zijn dat hetgeen noodzakelijk is voor de huisvesting van de huurder en van zijn gezin, daardoor onbewoonbaar wordt, kan hij de huur doen ontbinden.

Kelly_pl
Topic Starter

#5 , 15 sep 2012 13:32

En kan ik om de stabiliteit van de woning te laten controleren een vakman laten langskomen op mijn eigen kosten zonder de verhuurder hiervan op de hoogte te brengen?
Binnen is er een hele boel niet inorde, maar daardoor zal het huis niet instorten.
Ik maak mij vooral zorgen over de bolle voorgevel. Nu beginnen ook de ramen en deuren in de voorgevel te verzakken, en ik vermoed dat het bol staan van de gevel hier wel de oorzaak van zou kunnen zijn.
De verhuurder ziet er geen probleem in en is dus ook niet bereid om dit te laten nakijken.

sloeberken

#6 , 15 sep 2012 13:41

Beste kelly
Moest ik u zijn zou even de amtenaar van huisvesting van u gemeente vragen op die eens na te kijken is volledig gratis, je kan ook altijd een vakman vragen maar dan moet je bijna een architech vragen wat uitteraard niet goedkoop is. Heb je de verhuuirder dit al gemeld met een AS zodat je bewijs hebt dat je het gemeld hebt, kan zeer nuttig zijn moest er iets gebeuren je weet maar nooit.
Maar als er zoveel problemen zijn met u woning zou ik ze zeker laten keuren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#7 , 15 sep 2012 13:46

Stadsarchitect via stedenbouw aanspreken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 sep 2012 13:47

Voorgevel: komt die uit op straat?
U kan de gemeente verwittigen deze hebben meestal bevoegd personeel in dienst.
Indien er dreigend gevaar is dadelijk brandweer en politie verwittigen.
In grote steden wordt er door de stadsingenieur en politiecommissaris (als bestuurlijk officier ) dadelijk maatregelen genomen.
Het is/wordt op dat ogenblik een zaak van openbare orde.

Kelly_pl
Topic Starter

#9 , 15 sep 2012 14:01

Ik heb de verhuurder meermaals mondeling en aangetekend op de hoogte gebracht over alle gebreken die dit huis vertoont. Tot hiertoe zonder gevolg.
Hij komt wel even kijken en zegt wel dat hij de problemen gaat laten nakijken/ oplossen, maar tot hiertoe is er nog niets gebeurd.
Meerdere mensen (erkende vakmannen) die werken hebben uitgevoerd op onze kosten hebben al een aantal zaken op papier gezet die dringend nagekeken en/of inorde gebracht moesten worden omdat het onveilig was, we hebben ook een kopie van deze papieren naar de verhuurder verzonden maar hij vind het allemaal overdreven wat deze mensen noteren.

De voorgevel komt inderdaad uit op de straat.

Dan ga ik inderdaad zo snel mogelijk naar de gemeente om deze dingen te laten nakijken.

j.demoor

#10 , 16 sep 2012 08:55

8 JULI 1997. Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden waaraan ten minste voldaan moet zijn wil een onroerend goed dat wordt verhuurd als hoofdverblijfplaats in overeenstemming zijn met de elementaire vereisten inzake veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid.
Toets vooraf zelf de toestand van uw huurhuis aan voornoemd Koninklijk besluit.

“Art.15.§ 1. Onverminderd de toepassing van artikel 135 van de Nieuwe Gemeentewet, kan de burgemeester, op eigen initiatief of op VERZOEK, een woning die niet beantwoordt aan de in artikel 5 bedoelde normen bij besluit ongeschikt of onbewoonbaar verklaren, op voorwaarde dat de gewestelijk ambtenaar de ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring heeft geadviseerd en na de eigenaar en de bewoner te hebben gehoord...§2.De burgemeester neemt een beslissing binnen drie maanden na de ontvangst van het verzoek, vermeld in paragraaf 1, vierde lid...Als de burgemeester geen beslissing neemt, kunnen de verzoeker en de overige instanties, vermeld in paragraaf 1, vierde lid, beroep aantekenen bij de Vlaamse Regering binnen twaalf maanden na het verstrijken van de termijn, vermeld in het eerste lid...”(15 JULI 1997. - Decreet houdende de Vlaamse Wooncode).

U kan bij de burgemeester voornoemd verzoek best aangetekend indienen indien uw huurhuis niet voldoet aan de in voornoemd artikel 5 bedoelde normen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Kelly_pl
Topic Starter

#11 , 17 sep 2012 13:32

Ik heb "het koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden waaraan tenminste voldaan moet zijn wil een onroerend goed dat wordt verhuurd als hoofdverblijfplaats in overeenstemming zijn met de elementaire vereisten inzake veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid." Nagekeken maar dit is nogal algemeen. Ik zie alleen een mogelijke inbreuk op artikel 6 maar dit is natuurlijk allemaal zeer algemeen.
Bevoorbeeld 5° in artikel 6 spreekt over "voldoende verwarmingsmiddelen die geen risico inhouden bij normaal gebruik of tenminste de mogelijkheid om één of meer verwarmingstoestellen te plaatsen en aan te sluiten."

Volgens mij is de radiator in de badkamer onvoldoende. Doordat de muren en het platdak niet of amper geïsolleerd zijn krijgen we de ruimte niet warmer dan 16 graden. Deze radiator werkt samen met de thermostaat die in de living staat. Dus als het in de living nog een 21° is het in de badkamer (waar ook het enige toilet staat) in de winter al afgekoeld tot 12° dus moeten we een elektrisch vuurtje gebruiken om bij te verwamen waarmee we het dan tot ongeveer 16 graden krijgen na ongeveer een half uurtje. De badkamer ligt achter de keuken en tussen de keuken en badkamer is enkel een plastiek vouwdeurtje voorzien dus we kunnen de koude uit de keuken niet weghouden uit de badkamer.
In de keuken is helemaal geen verwarming, ook daar moeten we dus constant een elektrisch vuurtje gebruiken in de winter waar we het ook niet warmer krijgen dan 15 a 16°(bij vriesweer nog kouder). De keuken is ook onder het platdak en de muren die niet of weinig geïsolleerd zijn.
En dan paalt de living aan de keuken waardoor je dus constant de koude lucht uit de keuken voelt komen en waardoor het dus ook erg koud aanvoelt door de doorstroom van koude lucht. Tussen de living en de keuken is ook geen deur voorzien dus het is onmogelijk om de koude lucht uit de keuken af te sluiten.

Naar mijn idee is dit onvoldoende verwarmd, maar wettelijk vastgelegd kan dit misschien wil voldoende zijn.
Zijn er ergens wettelijk minimumtemperaturen vestgelegd voor de verschillende ruimtes?

En wat bedoelen ze met "tenminste de mogelijkheid om één of meer verwarmingstoestellen te plaatsen en aan te sluiten".
Ik de keuken zijn nog enkele stopcontacten vrij, maar ik moet kiezen tussen wasmachine en droogkast opzetten of het elektrische vuurtje want de 3 samen zorgen ervoor dat de zekering afspringt (alle stopcontacten lopen op hetzelfde circuit). Dus er is een mogelijkheid om een verwarmingstoestel aan te sluiten, maar bij het gebruik van dat verwarmingstoestel kan ik de rest van de apparaten in de keuken niet gebruiken.

In de badkamer is er maar 1 stopcontact dat alleen werkt als je de plafondlamp doet branden en ook het lampje van de spiegel moet aangestoken worden alvorens het stopcontact werkt. Dus hier is ook een mogelijkheid om een verwarmingstoestel aan te sluiten, maar dan moet je intussen ook 2 lampen laten branden.

Is dit voldoende volgens wat vastgelegd is in de wet weet ik dus niet. Dus zelf kan ik niet echt beoordelen hoe de toestand van ons huurhuis is.

Xastheron

#12 , 17 sep 2012 15:25

Ik heb "het koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden waaraan tenminste voldaan moet zijn wil een onroerend goed dat wordt verhuurd als hoofdverblijfplaats in Volgens mij is de radiator in de badkamer onvoldoende. Doordat de muren en het platdak niet of amper geïsolleerd zijn krijgen we de ruimte niet warmer dan 16 graden. Deze radiator werkt samen met de thermostaat die in de living staat. Dus als het in de living nog een 21° is het in de badkamer (waar ook het enige toilet staat) in de winter al afgekoeld tot 12° dus moeten we een elektrisch vuurtje gebruiken om bij te verwamen waarmee we het dan tot ongeveer 16 graden krijgen na ongeveer een half uurtje. De badkamer ligt achter de keuken en tussen de keuken en badkamer is enkel een plastiek vouwdeurtje voorzien dus we kunnen de koude uit de keuken niet weghouden uit de badkamer.
In de keuken is helemaal geen verwarming, ook daar moeten we dus constant een elektrisch vuurtje gebruiken in de winter waar we het ook niet warmer krijgen dan 15 a 16°(bij vriesweer nog kouder). De keuken is ook onder het platdak en de muren die niet of weinig geïsolleerd zijn.
En dan paalt de living aan de keuken waardoor je dus constant de koude lucht uit de keuken voelt komen en waardoor het dus ook erg koud aanvoelt door de doorstroom van koude lucht. Tussen de living en de keuken is ook geen deur voorzien dus het is onmogelijk om de koude lucht uit de keuken af te sluiten.
Misschien trap ik hier een open deur in of heb je dit al geprobeerd, maar: zet radiator in living (nabij thermostaat) op stand 1 of 2 en die in de koude ruimtes op maximum indien mogelijk.

Kelly_pl
Topic Starter

#13 , 17 sep 2012 15:35

Dit hebben we al geprobeerd, zonder veel resultaat. Het koelt er echt zeer snel af door de gebrekkige issolatie. Onze oplossing momenteel is een zwaar gordijn in het deurgat tussen de living en de keuken. Zo houden we de koudere lucht uit de keuken toch wat tegen. Een deur zou een oplossing zijn, maar dan komt er natuurlijk helemaal geen warmte meer in de keuken en zullen we die ruimte volledig elektrisch moeten opwarmen.

Terug naar “Huren”