Raam kapot

AnastasiaNVE
Topic Starter
Berichten: 1

Raam kapot

#1 , 13 sep 2012 18:02

Ons badkamerraam is met het raam dicht te doen stuk gegaan. (het glas zelf)
Na lang bellen heb ik de verhuurders toch vast gekregen en nu zeggen ze dat wij dit zelf moeten betalen.
Kan dit kloppen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38712

#2 , 13 sep 2012 18:14

Met het raam dicht te doen ...u hebt een handeling gesteld waardoor glas brak.... lijkt mij duidelijk.
Of was er geen stopverf meer aan het raam of was de raamkader zo rot?
Hebt u een familiale verzekering en verzekering (huur)schade?
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105
Berichten: 22324
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 13 sep 2012 20:01

Glasbraak is bijna in 100% van de gevallen ten laste van de huurders, tenzij je kan bewijzen dat het raam zelf rot is.

Reclame

beemka
Berichten: 52

#4 , 13 sep 2012 22:16

Met het raam dicht te doen ...u hebt een handeling gesteld waardoor glas brak.... lijkt mij duidelijk.
Of was er geen stopverf meer aan het raam of was de raamkader zo rot?
Hebt u een familiale verzekering en verzekering (huur)schade?
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;
Vind ik wel wat kort door de bocht hoor!
Oorzaak kan ook zijn dat door vocht het raamkader is uitgezet als het een houten raam betreft.
Dan is het veel voorkomend dat een sluiting niet voorbij zijn opsluitnok geraakt.
Als je dan de hefboom (klink) bediend trekt het raam scheef waardoor glasbreuk kan optreden.
Hetzelfde verhaal bij PVC ramen van mindere kwaliteit, dit dan bij zeer warm weer.
Dus zo maar de schuld bij de sluiter van het raam afschuiven?

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 13 sep 2012 23:08

Glasbraak is bijna in 100% van de gevallen ten laste van de huurders, tenzij je kan bewijzen dat het raam zelf rot is.

Kan alleen maar bevestigen. Wetgever maakt gemene huurwet zelfs specifiek melding van glasbraak.
Art. 1754 BW. Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen :
Aan haarden, haardplaten, lijsten en mantels van schoorstenen;
Aan de bepleistering van de muren van appartementen en andere woonplaatsen, onderaan tot op een meter hoogte;
Aan vloerstenen en tegels van kamers, wanneer er slechts enkele gebroken zijn;
Aan ruiten, tenzij die gebroken zijn door hagel of andere buitengewone en door overmacht veroorzaakte voorvallen waarvoor de huurder niet aansprakelijk is;
Aan deuren, vensterramen, planken dienende tot afschutting of tot sluiting van winkels, hengsels, grendels en sloten.
In meer dan een decennium verhuur van meerdere panden ben ik tot op heden nog geen glasbraak tegengekomen (uitz. 1 inbraak), zelfs na geding, waar de verhuurder opdraait voor glasbraak.

artemis
Berichten: 3297

#6 , 14 sep 2012 11:07

Huurders willen soms niet bekennen hoe het glas precies is gebroken.
Raam open laten staan bij afwezigheid en dan wat rukwinden hebben wij (gelukkig) zelf al kunnen vaststellen als oorzaak.

Terug naar “Huren”