Welke herstellingskosten zijn ten laste van de huurder?

Gast
Topic Starter

Welke herstellingskosten zijn ten laste van de huurder?

#1 , 19 dec 2005 15:59

Hallo,

Bij een van de rolluiken in mijn huurhuis is er een lint kapot en na telefonisch onderhoud weigert mijn huisbaas dit te herstellen.
Zijn verklaring hiervoor is dat verven en behangen ook ten laste van de huurder is en dat dit iets gelijkaardigs is.
Ikzelf ben er echter van overtuigd dat het niet zo is en zou dan ook een aangetekende brief willen schrijven.

Omdat ik in het verleden een keer mijn huur twee dagen (!) te laat betaald had en mijn eigenaar toen met sancties dreigde, wil ik dan ook eerst helemaal zeker zijn dat ik hier gelijk heb.
Mijn huisbaas is nogal een moeilijke mens en probeert alle kosten af te schuiven op mij als huurder. De eigenaar stelt zich ook als persoon nogal assertief/agressief op.
Bovendien zijn de gebruikte materialen in huis allemaal van dergelijke kwaliteit dat er de voorbije jaren al 3 rolluiken stuk gegaan zijn. De vorige huurder heeft die telkens op eigen kosten vervangen.

Weten jullie waar ik info kan vinden waarop ik mij kan beroepen voor mijn aangetekende brief? Of heb ik ongelijk en moet ik dit als huurder zelf vergoeden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 19 dec 2005 16:35

Art. 1732. Hij(=huurder)is aansprakelijk voor de beschadigingen of de verliezen die gedurende zijn huurtijd ontstaan,... Art. 1754. Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen :
Aan haarden, haardplaten, lijsten en mantels van schoorstenen;
Aan de bepleistering van de muren van appartementen en andere woonplaatsen, onderaan tot op een meter hoogte;
Aan vloerstenen en tegels van kamers, wanneer er slechts enkele gebroken zijn;
Aan ruiten, tenzij die gebroken zijn door hagel of andere buitengewone en door overmacht veroorzaakte voorvallen waarvoor de huurder niet aansprakelijk is;
Aan deuren, vensterramen, planken dienende tot afschutting of tot sluiting van winkels, hengsels, grendels en sloten.

Art. 1755. Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven. (Burgerlijk Wetboek)

Dietmar
Berichten: 20

#3 , 22 dec 2005 00:41

Verven en behangen is om te beginnen al niet hetzelfde als rolluiken herstellen.

In principe zijn de kleine herstellingen voor de huurder, met uitzondering van de kosten voortkomende uit overmacht en slijtage.
Indien het zo is dat de gebreken hun oorsprong vinden in een abnormale slijtage van de gebruikte materialen, is het aan de verhuurder om deze te herstellen.

Voor verdere toelichting dient u een beroep te doen op de lijsten die beschikbaar zijn in bepaalde werken inzake huur.

Twee bemerkingen:
- u dient als huurder te bewijzen dat het om slijtage gaat
- lees uw contract eens na: indien u huurt onder het regime van de woninghuur, kan het inderdaad zo zijn dat alle kosten (uitgezonderd de onroerende voorheffing) ten laste van de huurder, aangezien het hiervoor uiteengezette beginsel slecht geldt als aanvulling voorzover de partijen (u en de verhuurder) hierover niets hebben bepaald.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 dec 2005 03:46

De vraag is: hoe komt het dat het lint kapot gegaan is?

Door de ouderdom: ten laste van de verhuurder
Door verkeerd gebruik: ten laste van de huurder.


scorpioen

Gast
Topic Starter

#5 , 02 jan 2006 10:17

Zeker niet zelf betalen. Ik heb al voldoende ervaring met zulke verhuurders en laat je geen angst aanjagen door zijn asociale houding.

En wat betreft die 2 dagen dat je te laat was met huur betalen, laat je daar ook niet mee bedreigen. Je hebt als huurder nog steeds het recht om tot maximum 10 dagen te laat te betalen. Dus als je, zoals in jouw geval, 2 dagen te laat betaald, kan de verhuurder zeker geen sancties nemen.

Met vriendelijke groeten.

Gast
Topic Starter

#6 , 22 jan 2006 16:58

art 1754 : herstellingen ten laste van de huurder of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe , behoudens andersluidend beding , de huurder gehouden is , zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en oa... zie supra andere post .
door het plaatselijk gebruik: Wat dit plaatselijk gebruik is dient u te bekijken op de griffie van uw plaatselijk vredegerecht, daar weet men dit , bovendien is er een werk van Pauwels en Raes waar alle herstellingen en rechtspraak zeer specifiek uiteenzetten wie wat moet betalen. Ik zou mij daar dus eens in verdiepen. Tot zolang zeker niet betalen.

Terug naar “Huren”