achterstallige huur

mochoukri
Topic Starter
Berichten: 77

achterstallige huur

#1 , 15 jan 2007 10:08

Beste mensen,

misschien werd deze vraag eerder gesteld op dit forum maar k heb op het eerste zicht niets teruggevonden.

Ik heb wat problemen met ??n van mijn huurders.

ten eerste hebben ze achterstallige huur te betalen. Ik heb hen verschillende keren gevraagd deze zo snel mogelijk te betalen maar echter zonder resultaat. Wat kan ik als stappen ondernemen?wat zijn mijn rechten?

ten tweede is de huurwaarborg nog steeds niet geregeld. Ik had in het huurcontract een clausule opgesteld waarin staat dat de huurder de huurwaarborg op een geblokkeerde rekening zet samen met mij VOOR 31 december 2006. Nog steeds niets gezien. Wat kan ik doen?

ten derde had ik ook in het contract opgenomen dat honden niet toegelaten zijn. Dat hadden we ook mondeling overeengekomen voor het ondertekenen van het contract (maar heb het voor de zekerheid ook schriftelijk opgenomen in het contract). Nu blijkt dat ze daar stiekem een grote hond hebben.Wat kan ik hier doen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik ben einde raad.

Alvast bedankt.

mvg,
Mo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mochoukri
Topic Starter
Berichten: 77

#2 , 16 jan 2007 13:00

niemand die me kan helpen?


Reclame

koen999
Berichten: 730

#4 , 16 jan 2007 13:53

tip van een verhuurder:

Geef NOOIT een huurder de sleutels alvorens de huurwaarborg en de huur voor de eerste maand betaald zijn.
En vraag altijd de gegevens van de vorige verhuurder teneinde bij hem eens te informeren of het ene goede huurder was ja of nee.
Niks belet je ook naar een recent rekeninguittreksel te vragen-
is de huurder daar niet toe bereid heeft dat doorgaans zo zijn redenen.
Gaat het om een relatief jonge huurder laat de ouders dan mee borg tekenen.

Eens je de sleutels overhandigd hebt en er wordt niet betaald ben je gegarandeerd zes maand verder en makkelijk 1000 euro kwijt aan je advokaat eer je hem er uit krijgt als hij vrijwillig geen andere woonst wil zoeken

mochoukri
Topic Starter
Berichten: 77

#5 , 16 jan 2007 16:30

@koen : ik heb jammer genoeg de sleutels gegeven voordat de borg werd betaald...

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 18 jan 2007 16:08

?Art.1344septies.Voor de huur van woningen worden de hoofdvorderingen...inzake de invordering van achterstallige huurgelden of inzake de uithuiszetting VERPLICHT vooraf aan de rechter voorgelegd overeenkomstig de artikelen 731, eerste lid, 732 en 733(=minnelijke schikking)...?(Gerechtelijk Wetboek)

Aarzel niet uw huurder ONVERWIJLD op te roepen in minnelijke schikking.Die procedure is kosteloos en kan aan de griffie mondeling gevraagd worden.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

mochoukri
Topic Starter
Berichten: 77

#7 , 18 jan 2007 16:14

@demoor:

misschien een stomme vraag maar wat betekent "ONVERWIJLD op te roepen in minnelijke schikking" ?

Alvast bedankt

dieke
Berichten: 1299

#8 , 18 jan 2007 16:57

tip van een verhuurder:


Niks belet je ook naar een recent rekeninguittreksel te vragen-
is de huurder daar niet toe bereid heeft dat doorgaans zo zijn redenen.
Gaat het om een relatief jonge huurder laat de ouders dan mee borg tekenen.
Ik begrijp je voorzichtigheid, maar persoonlijk zou ik nooit ofte nimmer mijn rekeninguittreksels laten zien aan een toekomstige huisbaas. Dat ie dan maar aan een ander verhuurt. Dat heeft dan bij mij alvast niet de reden dat ik niet zou kunnen betalen, maar wel dat ik niet vind dat een huisbaas mijn priv?-leven mag uitvlooien. Ervaringen uit mijn verleden met huisbazen zouden mij bij zo'n vraag argwaan doen krijgen.

En als ouder borg tekenen voor het huurcontract van mijn kinderen? Ik denk er nog niet aan! Wat is relatief jong he? Als mijn kind op zijn 18de een job zou hebben en alleen zou gaan wonen, ben ik niet geneigd mij akkoord te verklaren in te staan voor zijn schulden. En ik denk met mij de meeste ouders.

koen999
Berichten: 730

#9 , 18 jan 2007 18:09

Vraag je aan een bank een lening waarvoor je maandelijks 500 euro ofzo moet afbetalen, dan wordt je al evengoed verzocht bewijzen voor te leggen dat je solvabel bent.

Ik zie niet goed in waarom een huisbaas zomaar de eerste de beste die zich aanbiedt moet geloven op zijn woord.

En als ik een jonge huurder heb wiens ouders al twijfelen aan zijn capaciteit en/of goodwill de huur te betalen, waarom zou ik het er dan wel op wagen?

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 20 jan 2007 12:24

De procedure ?minnelijke schikking? is kosteloos doch verplicht krachtens art.1344septies Ger.W. bij invordering achterstallige huur.Komt geen minnelijke schikking tot stand dan dient u de huurder bij tegensprekelijk verzoekschrift voor de vrederechter te dagen,overeenkomstig art.1344bis e.v. Ger.W.

U beschikt maximaal over drie maanden huurwaarborg.De procedures minnelijke schikking en tegensprekelijk verzoekschrift duren samen vrijwel zeker minstens drie maanden.Er is dus geen tijd voor palavers en ingebrekstellingen vandaar ONVERWIJLD.

mochoukri
Topic Starter
Berichten: 77

#11 , 22 jan 2007 15:39

ik heb na veel moeite toch een deel van de huur kunnen ontvangen afgelopen weekend. De huurders liepen letterlijk van me weg, gewoon niet te doen. Ze hebben tot woensdag de tijd gekregen om de rest te betalen en de waarborg op een geblokkeerde rekening te zetten.

Maar ik wil het contract van deze mensen toch verbreken omdat ik de energie niet heb om elke maand achter mijn geld aan te lopen.
Als argumenten om het contract te verbreken heb ik :
1)houden van een hond,terwijl in het contract staat dat het niet mag
2)laattijdig betalen
3)overschrijden van termijn om waarborg in orde te brengen (in contract staat ten laatste 31 december 2006)

Zijn dit goede argumenten?

Moet ik beginnen met een aangetekende brief? Wat moet er juist in die brief vermeld staan?

Help me aub aangezien ik een leek ben op dit vlak.

Alvast bedankt

koen999
Berichten: 730

#12 , 22 jan 2007 15:43

U kan een aangetekend schirjven sturen,
als ze de woonst niet vrijwillig verlaten ;


u kan een verzoeningsprocedure opstarten dat is gratis,
misschien bindt de huurder er zich daar toe de woning te verlaten

zoniet zal u een gerechtelijke procedure moeten beginnnen

Ze manu militari buitenzetten is geen goed idee

mochoukri
Topic Starter
Berichten: 77

#13 , 16 feb 2007 12:48

beste experts,

ik heb net de formuieren gekregen van het vredegerecht om een procedure tot verzoening op te starten.
Daarvoor heb ik een attest van woonst nodig van de huurders. Ik heb gebeld naar het districthuis en blijkt dat die mensen nog niet zijn ingeschreven op het adres van mijn huis.

Nu is mijn vraag :

Is het in mijn voordeel dat mijn huis hun hoofdverblijfplaats NIET is?
(want in het contract staat een clausule dat het zo hoort)

hopende snel iets van jullie te horen.

mvg,
Mochoukri

Bibendum
Berichten: 94

#14 , 17 feb 2007 20:45

beste experts,

ik heb net de formuieren gekregen van het vredegerecht om een procedure tot verzoening op te starten.
Daarvoor heb ik een attest van woonst nodig van de huurders. Ik heb gebeld naar het districthuis en blijkt dat die mensen nog niet zijn ingeschreven op het adres van mijn huis.

Nu is mijn vraag :

Is het in mijn voordeel dat mijn huis hun hoofdverblijfplaats NIET is?
(want in het contract staat een clausule dat het zo hoort)

hopende snel iets van jullie te horen.

mvg,
Mochoukri
Geachte,

Ik las uw probleem. Het is zeer vaak voorkomend. Groot lichtpunt in deze is wat u hiernet zegt namelijk dat het blijkbaar geen hoofdverblijfplaats is voor de huurders. In dit geval is de uitleg die gegeven werd door voorgaande posters irrelevant. Deze hebben het immers over de woninghuurwet. Evenwel moet ik dit nuanceren daar feitelijke elementen hier een grotere invloed (kunnen) hebben dan wat het contract letterlijk zegt.

Onder bepaalde omstandigheden kan er voor u een vrij simpele uitweg zijn, maar om u een correct advies te kunnen geven heb ik veel meer gegevens nodig.

U mag me steeds een persoonlijk bericht sturen voor meer contreet advies.

B.

koen999
Berichten: 730

#15 , 17 feb 2007 20:50

ik denk dat de woninghuurwet wel vantoepassing is -

de huurder heeft er als ik het goed begrijp effectief zijn hoofdverblijfplaats en dat staat ook zo in het huurcontract-

hij staat er alleen niet gedomicilieerd

Terug naar “Huren”