woningonderzoek gehad op 17/05/2011 wat nu?

kimmeke23
Topic Starter
Berichten: 39

woningonderzoek gehad op 17/05/2011 wat nu?

#1 , 12 aug 2011 12:07

geachte ik heb dus een woningonderzoek gehad in het huis dat ik nu huur wegens enkele problemen.
heb ondertussen brief ontvangen waarin staat.
aangezien de woning een eindscore van 15 punten of meer heeft behaald, (57 punten) werd ons het advies verstrekt om de woning ongeschikt te verklaren.
we zijn nu al een 3 a 4 weken verder en heb nogs steeds niks gehoord van de eigenaar wat moet ik nu doen hoeveel tijd heeft hij om de werken te laten uitvoeren vooraleer men het ongeschikt laat verklaren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 12 aug 2011 13:00

Het advies werd normaliter doorgezonden naar de burgemeester en het schepencollege van de gemeente in kwestie, u dient zich bij hen te informeren.

kimmeke23
Topic Starter
Berichten: 39

#3 , 15 sep 2011 18:56

brief ontvangen van stad om te zeggen dat de burgemeester akkoord gaat met het ongeschikt verklaren van de woning
nu nog een vraag hoe zit het met de bulex want die heeft het vandaag begeven moet ik de reparatie betalen of de eigenaar ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38669

#4 , 15 sep 2011 19:26

Ga eens langs de sociale dienst van de gemeente om een degelijke uitleg.
Als pand onbewoonbaar is moet de gemeente u tijdelijk een woning aanbieden.
Tevens wordt het pand dan afgesloten.
Eigenaar krijgt een AS met de opdracht binnen een bepaalde periode pand terug in orde te brengen.
Uw huur (kan/moet) worden terugbetaald ... na uitspraak. Uw huurcontract wordt als nietig beschouwd.

Dit is een reeks van gevolgen die er mogelijk zijn ...dus best een langsgaan.

oa Woondecreet KB 08/07/1997

kimmeke23
Topic Starter
Berichten: 39

#5 , 18 sep 2011 11:27

pand is niet onbewoonbaar verklaart maar ongeschikt dit is niet hetzelfde.

pukje
Berichten: 567

#6 , 18 sep 2011 12:23

pand is niet onbewoonbaar verklaart maar ongeschikt dit is niet hetzelfde.
Alle twee wil zeggen woning voldoet niet en mag niet verhuurt worden

Volgende stap is naar gemeente
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Franciscus
Berichten: 38669

#7 , 18 sep 2011 12:28

zie link::: ( en met dank aan ..)
http://www.livios.be/nl/_build/_firs/_admi/6248.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat kan inderdaad. De Vlaamse Wooncode (VWC) voorziet enkele procedures die daarmee gepaard gaan. De procedure van de ongeschikt-, onbewoonbaar- en overbewoondverklaring is bedoeld als huisvestingsinstrument om de woningkwaliteit te bewaken. Bedoeling is door ongeschikt- of onbewoonbaarheid getroffen woningen te verbeteren, aan te passen of te renoveren, indien dit nog mogelijk is. Naast deze procedure kan de burgemeester ook overgaan tot het bevelen van een ongeschikt-, onbewoonbaar- en overbewoondverklaring van een woning op basis van artikel 135, §2 van de Nieuwe Gemeentewet.
Ongeschikte woning

Volgens de VWC is een woning ongeschikt als ze niet beantwoordt aan bepaalde minimum vereisten op het gebied van stabiliteit, bouwfysica, veiligheid of minimaal comfort.
Onbewoonbare woning

Volgens de VWC is een woning onbewoonbaar indien ze gebreken vertoont die een veiligheids- of gezondheidsrisico inhouden. De onbewoonbaarheid wordt onafhankelijk van de ongeschiktheid beoordeeld. Het is dus perfect mogelijk dat een woning die, met toepassing van het Wooncodebesluit, onvoldoende strafpunten behaalt om ongeschikt te worden verklaard, toch onbewoonbaar is wegens het veiligheids- of gezondsheidsrisico.
In tegenstelling tot de ongeschikte woning, maken de vastgestelde gebreken de bewoning van een onbewoonbaar verklaarde woning onmogelijk. Het veiligheids- of gezondheidsrisico moet in een omstandig verslag worden beschreven. Voor de evaluatie van dit risico werden geen concrete voorschriften uitgewerkt.
De overbewoonde woning

Bij miskenning van de woonbezettingsnorm, waarbij het grote aantal bewoners bovendien een veiligheids- of gezondheidsrisico vormt, spreekt men van een overbewoonde woning.
De overschrijding van de woonbezettingsnorm impliceert niet noodzakelijk een veiligheids- of gezondheidsrisico. Dit risico moet in concreto worden beoordeeld en beschreven in een omstandig verslag.
De ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring

De procedure tot ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring kan worden gestart op eigen initiatief van de burgemeester. Nochtans kan deze procedure eveneens worden ingezet via een gemotiveerd verzoekschrift van derden: het gemeentebestuur, de voorzitter van de OCMW-raad, de gewestelijke ambtenaar, de sociale woonorganisaties, de gezondheidsinspecteur van het ambtsgebied waar de woning is gelegen en iedereen die blijk geeft van een of ander ‘belang’. Dit belang wordt ruim opgevat en is niet per se beroepsmatig of statutair van aard. Als belanghebbenden komen onder meer in aanmerking: de huurder, de bewoner, familieleden van verhuurder of bewoner, buren die nadeel ondervinden door de erbarmelijke staat van de aanpalende woning enzovoort.
Als het verzoek geen motieven bevat of manifest ongegrond is, wijst de burgemeester het onmiddellijk af, zonder de gewestelijk ambtenaar om advies te vragen.
De procedure tot overbewoondverklaring

Deze procedure verloopt analoog met de procedure tot ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring met dit verschil dat het aantal bevoegde initiatiefnemers beperkt is. De sociale woonorganisaties en de belanghebbenden (zoals huurder en omwonenden) worden uitgesloten. Indien de burgemeester afziet van een ongeschikt-, onbewoonbaar- of overbewoondverklaring moet hij in principe geen verdere stappen ondernemen. Wenst hij toch maatregelen te nemen, dan moet hij voorafgaandelijk aan de verklaring van ongeschikt- of onbewoonbaarheid, twee bijzondere procedurevoorwaarden naleven. Zo moet hij het advies inwinnen van de gewestelijke ambtenaar en de eigenaar(s) en bewoners(s) horen.

In de procedure tot een overbewoondverklaring is evenwel geen hoorplicht voorzien omdat, in tegenstelling tot de ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring, de woning niet onverhuurbaar wordt. De eigenaar kan zonder enige werken uit te voeren de woning blijven verhuren. De burgemeester kan enkel overgaan tot een ongeschikt-, onbewoonbaar- of overbewoondverklaring mits advies werd verleend door de gewestelijke ambtenaar. De beoordeling door de gewestelijke ambtenaar verloopt volgens een conformiteitsonderzoek.
De burgemeester behoudt wel een eigen appreciatierecht tegenover de gewestelijke ambtenaar, in die zin dat hij niet verplicht is de woning ongeschikt, onbewoonbaar of overbewoond te verklaren wanneer het advies dat suggereert. Daarentegen kan de burgemeester de woning niet ongeschikt, onbewoonbaar of overbewoond verklaren wanneer ze volgens het advies wel degelijk geschikt of bewoonbaar is. De beslissing van de burgemeester zal uiteraard in het licht van dit advies gemotiveerd moeten worden.

Wordt de procedure gestart op verzoek, dan wordt de burgemeester geacht een beslissing te hebben genomen binnen de drie maanden na ontvangst van dat verzoek.
De beslissing, die ook de begeleidende maatregelen vermeldt, zoals uitdrijving van de bewoners, wordt betekend aan de verzoeker, de eigenaar, bewoner en houder van een zakelijk recht. De gewestelijke ambtenaar ontvangt hiervan een eensluidend afschrift. De verzoeker, de eigenaar, de bewoner, de houder van een zakelijk recht en de gewestelijke ambtenaar kunnen bij de minister met een gemotiveerd verzoekschrift beroep aantekenen tegen de beslissing of het stilzitten van de burgemeester.
Dwangmaatregelen

Binnen de drie maanden na ontvangst van het beroepschrift wordt de Vlaamse regering geacht een beslissing te hebben genomen. De Vlaamse regering kan in beroep de woning ongeschikt, onbewoonbaar- of overbewoond verklaren en de nodige maatregelen bevelen. Weigert de burgemeester deze maatregelen uit te voeren, dan kunnen dwangmaatregelen worden genomen.
Wordt geen beslissing genomen binnen de gestelde termijn, dan wordt het beroep geacht impliciet te zijn ingewilligd. Tegen de beslissing van de Vlaamse regering kan, binnen de zestig dagen na betekening of kennisneming, ten slotte ook annulatieberoep worden ingesteld bij de Raad van State.
Sanctiemaatregelen

Wie een ongeschikte, onbewoonbare of overbewoonde woning verhuurt, kan volgens de Vlaamse Wooncode gesanctioneerd worden tot het uitvoeren van werken, sloop of herbestemming. Of tot de herhuisvesting van uitgedreven bewoners.
Daarnaast kan de verhuurder en de eventuele onderverhuurder ook gestraft worden met geldboetes die kunnen variëren van 100 euro tot 10.000 euro.
Strafsanctie

Indien een huurwoning die dient als hoofdverblijfplaats ongeschikt, onbewoonbaar of overbewoond wordt verklaard, vervalt het conformiteitsattest. De verhuring van de woning wordt vanaf dat ogenblik strafbaar gesteld ongeacht de ouderdom van de woning.
Vanaf de betekening van het besluit van de overbewoning is de eigenaar niet meer onwetend van de overbevolking van de woning. Vanaf dat moment moet hij dan ook alles ondernemen om een einde te maken aan de toestand van de overbewoning, bijvoorbeeld door opzegging van de huur te betekenen aan de huurders. Doet de eigenaar dat niet, dan stelt hij zich bloot aan strafsancties.
Werken, sloop of herbestemming

Net zoals dat het geval is bij de weigering of intrekking van het conformiteitsattest, zal tijdens het onderzoek naar een ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring worden vastgesteld welke renovatie-, verbeterings- of aanpassingswerken nodig zijn om de woning opnieuw in overeenstemming te brengen met de gewestelijke normen. Deze werken moeten worden uitgevoerd binnen een vastgestelde termijn (deze bedraagt 36 maanden als een stedenbouwkundige vergunning hiervoor vereist is en 12 maanden als er geen stedenbouwkundige vergunning nodig is), tenzij de eigenaar de woning betrekt als zijn hoofdverblijfplaats en over geen andere woning beschikt. Deze werken kunnen worden uitgevoerd door de eigenaar zelf die hiervoor een tegemoetkoming kan verkrijgen of via een renovatieovereenkomst met een initiatiefnemer en, in geval van onwilligheid van de eigenaar, via het sociaal beheersrecht. Als tijdens het conformiteitsonderzoek echter blijkt dat de woning niet gerenoveerd, verbeterd of aangepast kan worden, moet ze binnen een vastgestelde termijn worden gesloopt of een andere bestemming krijgen.
Overtollige bewoners

Het veiligheids- of gezondheidsrisico verbonden aan overbewoning is gekoppeld aan de overbevolking en niet aan de bouwfysische toestand van het gebouw. Bij een verklaring van overbewoning worden dan ook geen renovatie-, verbeterings- of aanpassingswerken van de woning bevolen. Om het risico te keren, volstaat het inderdaad om de overtollige bewoners te verhuizen.
Herhuisvesting van uitgedreven bewoners

Indien de burgemeester de woning ongeschikt, onbewoonbaar of overbewoond verklaart en de bewoning niet vrijwillig wordt beëindigd, zal de burgemeester de woning moeten laten ontruimen. Het vraagstuk van de gedwongen uitdrijving van de (overtollige) bewoners stelt zich vooral in het kader van het besluit van onbewoonbaarheid of overbewoning. De ongeschiktverklaring betekent immers dat de woning weliswaar ernstige gebreken vertoont, maar in principe nog bewoonbaar is. In dit laatste geval kan ook de uitvoering van de werken de verhuizing van de bewoners noodzakelijk maken.
Indien de uitgedreven bewoners zelf geen nieuwe woning vinden en zij bovendien voldoen aan de normale toelatingsvoorwaarden voor een sociale woning, moet tot herhuisvesting worden overgegaan. De betrokken bewoners krijgen dus bij voorrang een sociale woning toegewezen. Met deze herhuisvestingsmaatregel wil men voorkomen dat deze bewoners zelf worden weggesaneerd.
Herhuisvestingsplicht

Bij wie rust deze verplichting tot herhuisvesting? Als er geen renovatiecontract tot stand is gekomen in de zin van artikel 18 §2 van de VWC, dan berust de herhuisvestingsplicht bij de burgemeester die daartoe in eerste instantie een beroep doet op de gemeente of het OCMW. Kunnen die het probleem niet oplossen, dan doet de burgemeester een beroep op de sociale woonorganisaties die op het grondgebied van de gemeente actief zijn.
Of de kosten van deze herhuisvesting op de nalatige eigenaar (verhuurder) kunnen verhaald worden valt af te wachten. De VWC voorziet immers geen regres.

kimmeke23
Topic Starter
Berichten: 39

#8 , 05 okt 2011 18:34

vandaag brief ontvangen om te zeggen dat de huisbaas vrijdag de 14de zou komen om de werken uit de voeren en dit vanaf 8u mijn probleem is nu wel dat ik midden in een opleiding zit en ik niet zomaar vrijaf kan vragen wat moet ik doen

kimmeke23
Topic Starter
Berichten: 39

#9 , 11 dec 2011 10:53

heb mijn advocaat brief laten schrijven naar huisbaas om te zeggen dat hij de werken niet kon uitvoeren op 14/10/2011 wegens ik niet thuis ging zijn.
sindsdien niets van de eigenaar gehoord om de werken te komen doen.
in mei zal het 3 jaar zijn dat ik hier woon heb een contract van 3-6-9 mijn vraag is nu kan ik hier eerder weg dan in mei wegens de werken nog steeds niet werden uitgevoerd en hoe zit het dan met de huurwaarborg?

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 11 dec 2011 11:02

Werken laten uitstellen na een lange procedureslag is nooit een goed idee. Van uitstel komt afstel. :(

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 11 dec 2011 13:11

Had u in het schrijven andere data voorgesteld of hem gevraagd u andere reparatiedata mee te delen?

kimmeke23
Topic Starter
Berichten: 39

#12 , 11 dec 2011 13:20

we hebben hem gemeld dat ik vanaf o4/11/11 geen opleiding meer had en hij moest meedelen wanneer hij zou kunnen komen

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 11 dec 2011 14:00

Opnieuw schrijven en datum vragen ...

kimmeke23
Topic Starter
Berichten: 39

#14 , 06 jun 2012 17:24

sinds 1 juni ben ik verhuist wegens de huisbaas de werken niet deed.
op de brief die ik kreeg van stadhuis ong een jaar geleden nu denk ik stond dat de verhuurder het huis niet mag verhuren zonder werken uit te voeren.
gisteren na mijn werk zag ik een plakkaat hangen met te huur (zonder immo)
mag hij dit wel doen? op die brief stond namelijk bij verhuren van woonst dat hij een geldboete en celstraf kan krijgen

Franciscus
Berichten: 38669

#15 , 06 jun 2012 18:41

Gemeente dienst terug in kennis stellen.
Hebt U een schadevergoeding van de rechtbank gekregen?
Is de verhuurder ondertussen ook veroordeeld?

Terug naar “Huren”