De bejaarde ouders van een vriendin – vader 88 en moeder 83 jaar - moeten na 45 jaar hun appartement verlaten.
Na het overlijden van de eigenares werd het gebouw met 3 appartementen in Deurne immers door een immokantoor verkocht aan 3 verschillende kopers.
Het immokantoor liet hen alleen weten dat ze hun opzeg moesten geven en 3 maanden huuropzeg moesten betalen.
Tegen alle verwachting in hebben ze een splinternieuwe serviceflat in het centrum van Antwerpen gekregen die ze vanaf 1 augustus kunnen betrekken.
Daar ze pas deze week bericht kregen van hun nieuwe woonst, hebben ze hun huurcontract nog niet opgezegd.
Hun zeer oude huurcontract werd waarschijnlijk nooit geregistreerd en een intredende plaatsbeschrijving zal er ook wel niet geweest zijn.
Meer details kan ik helaas momenteel niet geven, want mijn vriendin moet nog op zoek gaan naar het huurcontract.
Los van het feit dat een verhuis na 45 jaar zonder twijfel zijn sporen zal nalaten, zullen de verhuis- en andere kosten voor een bejaard koppel met een bescheiden pensioen een zware dobber zijn.
Daarom zijn we aan het uitdokteren waar er kan bespaard worden.
In de loop van volgende week gaat mijn vriendin contact opnemen met de sociale dienst van het OCMW om te horen of ze eventueel recht zouden hebben op een huursubsidie of verhuispremie.
Zijn er ondertussen forumleden die ons nuttige info kunnen verstrekken, o.a. in verband met de afwikkeling van het huurcontract? Moeten ze bij een niet-geregistreerd contract 3 maanden vooropzeg betalen?
Elke raad is meer dan welkom.
@Vandebos Ik slaag er niet in de nuttige dokumenten over (ver)huren te downloaden.