Bejaard echtpaar moet na 45 jaar uit hun appartement

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

Bejaard echtpaar moet na 45 jaar uit hun appartement

#1 , 10 jul 2011 13:48

De bejaarde ouders van een vriendin – vader 88 en moeder 83 jaar - moeten na 45 jaar hun appartement verlaten.
Na het overlijden van de eigenares werd het gebouw met 3 appartementen in Deurne immers door een immokantoor verkocht aan 3 verschillende kopers.
Het immokantoor liet hen alleen weten dat ze hun opzeg moesten geven en 3 maanden huuropzeg moesten betalen.
Tegen alle verwachting in hebben ze een splinternieuwe serviceflat in het centrum van Antwerpen gekregen die ze vanaf 1 augustus kunnen betrekken.
Daar ze pas deze week bericht kregen van hun nieuwe woonst, hebben ze hun huurcontract nog niet opgezegd.
Hun zeer oude huurcontract werd waarschijnlijk nooit geregistreerd en een intredende plaatsbeschrijving zal er ook wel niet geweest zijn.
Meer details kan ik helaas momenteel niet geven, want mijn vriendin moet nog op zoek gaan naar het huurcontract.
Los van het feit dat een verhuis na 45 jaar zonder twijfel zijn sporen zal nalaten, zullen de verhuis- en andere kosten voor een bejaard koppel met een bescheiden pensioen een zware dobber zijn.
Daarom zijn we aan het uitdokteren waar er kan bespaard worden.
In de loop van volgende week gaat mijn vriendin contact opnemen met de sociale dienst van het OCMW om te horen of ze eventueel recht zouden hebben op een huursubsidie of verhuispremie.
Zijn er ondertussen forumleden die ons nuttige info kunnen verstrekken, o.a. in verband met de afwikkeling van het huurcontract? Moeten ze bij een niet-geregistreerd contract 3 maanden vooropzeg betalen?
Elke raad is meer dan welkom.

@Vandebos Ik slaag er niet in de nuttige dokumenten over (ver)huren te downloaden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 10 jul 2011 13:55

Laat nieuwe eigenaars opzeg doen, is niet de taak van de huurders (en helemaal niet om opzeg te betalen, zitten al ruim voorbij de eerste 3 jaar).
Vandebos kan u het adres geven van het lokale registratiekantoor na adres appartement in PM aan hem doorgeven. Hier zelf langsgaan!
Indien niet geregistreerd, opzegtermijn zelf te kiezen (opzeg versturen op bv 15 juli, met ingang op 20 juli, opzegtermijn van 11 dagen kan dan perfect).
Opzeg versturen op zelfde dag als bezoek registratie (indien niet geregistreerd), registratie hierna door verhuurders is dan niet meer van belang.

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#3 , 10 jul 2011 14:03

@ Turaki Dat is alvast goed nieuws. Bedankt.

Reclame

Fore
Berichten: 1298

#4 , 10 jul 2011 14:57

Bij registratie, dient er een opzegging gegeven te worden van 3 maanden, dit wordt wss bedoelt
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

justwanttomove
Berichten: 151

#5 , 11 jul 2011 10:57

ik denk dat je inderdaad best even hier goed oplet want in het verhaal staan een paar dingen die totaal niet kloppen.

ten eerste als het appartement verkocht is, is het in dit geval niet aan de huurders om hun opzeg te moeten geven en helemaal niet op 3 maanden wederopzegging te betalen. De koper kan (bij niet geregistreerd contract) en enkel voor eigen bewoning (moet duidelijk in opzegbrief staan) een opzeg geven van 3 maanden. Het koppel kan zolang deze opzegbrief niet is ontvangen, het contract nog registreren en dan kan de koper hen pas na 6 maanden opzeggen.

Gezien ze in dit geval het geluk hebben om op 1 aug al te kunnen verhuizen, hebben ze er echter baat bij om het contract net niet te registreren.
Ze kunnen nu gewoon een aangetekende brief sturen naar de koper met de melding dat ze het appartement verlaten op 1 augustus. Ze moeten hier absoluut geen euro voor betalen.
Ook zal de eventuele huurwaarborg bij gebrek aan intredende plaatsbeschrijving volledig aan hen moeten terugbetaald worden. En natuurlijk niet enkel het oorspronkelijk bedrag maar ook de intresten van de laatste 45 jaar!

Laat je ook niets anders wijsmaken. Als het contract niet geregistreerd is, kunnen ze dadelijk en kosteloos vertrekken op voorwaarde dat ze een duidelijke aangetekende brief schrijven naar de huidige verhuurder. Om te controleren of het contract geregistreerd is, ga persoonlijk langs bij het registratiebureau met het huurcontract. Vraag dit in geen geval aan koper/immobedrijf.

Mocht het contract toch geregistreerd zijn en hun huurcontract wordt opgezegd, hebben ze de mogelijkheid om een kosteloze tegenopzeg te doen van een maand. Wil de koper echter de mensen uit het appartement krijgen, denk ik niet dat er een grote discussie gaat zijn als ze uit eigen beweging al vroeger willen vertrekken

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 11 jul 2011 11:28

Kan je me het adres per PB doorgeven??

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#7 , 11 jul 2011 11:59

@ Vandebos: dat is gebeurd
@ iedereen: bedankt voor de kostbare raad, hiermee kunnen wij zeker verder.

Franciscus
Berichten: 38715

#8 , 11 jul 2011 12:37

Altijd goed dat je achtergrondinfo hebt.
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;.

PS sociaal appartement ..... ga eens langs het districtshuis in Deurne en vraag of bel daar naar om een afspraak met de sociale dienst deze kunnen ook ondersteunen mocht de nieuwe eigenaar/verhuurbureau moeilijk doet.
PS het immobureau zal werken voor de erfgenamen....
Bevoegd (vrede)gerecht is Deurne.... Mevrouw de vrederechter zal van deze werkwijze graag kennis nemen. :mrgreen:
Dit zijn praktijken waar ze niet van houdt bij mijn weten. :mrgreen:

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#9 , 18 jul 2011 02:08

Mijn vriendin heeft ondertussen het huurcontract van het appartement van haar ouders gevonden.
Een paar extra details:
- 45 jaar geleden werd er blijkbaar slechts één maand huurwaarborg gevraagd.
- In het contract staat vermeld dat de waarborg geen interesten zal opleveren.
- Volgens het immokantoor werd de akte nog steeds niet betekend.
- De immo contactpersoon scheen ook precies op de hoogte te zijn van het feit dat het echtpaar al een serviceflat toegewezen kreeg. Hij zei nl dat hij dacht dat ze al een andere woonst gevonden hadden. Mijn vriendin heeft dit ten stelligste ontkend.
- Hij zei ook dat haar ouders een periode van 3 maanden vooropzeg goed zouden kunnen gebruiken om na 45 jaar comfortabel te verhuizen.
In mijn vriendin haar plaats zou ik alvast direct natrekken of het huurcontract geregistreerd werd.
Zo niet, zou ik onmiddellijk opzeg geven vanaf een door henzelf gekozen datum.
Mijn vriendin wil echter nog een tweede opinie halen bij de Juridische Bijstand.
Dat is haar keuze...
I'll keep you posted.

jefke007
Berichten: 1816

#10 , 18 jul 2011 10:55

Kan je eventueel proberen uit te lokken dat dat fameus immobilienkantoor hun beweringen op mail durft zetten.
Ik vrees dat je dat niet zal lukken. Zo zou de vrederechter zich later eventueel een bult kunnen lachen met hun onzin.

Terug naar “Huren”