Schadevergoeding opzeg zonder motief

Cindy
Topic Starter

Schadevergoeding opzeg zonder motief

#1 , 08 dec 2005 17:09

In september 2004 kreeg ik van mijn huisbaas een opzegbrief waarin hij de overeenkomst be?indigde zonder motief.
Ik heb hierop met een aangetekende brief gereageerd dat ik er dus vanuit ga dat hij deze opzegmogelijkheid kon gebruiken mits betaling van een schadevergoeding.
De huisbaas antwoorde met aan getekende brief dat dit het geval was.

Het huis dat ik huurde was destijds de woning van mijn man (nu ex-man) en van mezelf. Het huurcontract werd opgemaakt in maart 1999 en ging in op 1 april 1999. Nu bleek wel dat dit huurcontract niet voldoet aan de vereisten van een schriftelijke huurovereenkomst. Tevens stonden zowel mijn naam als de naam van mijn ex-echtgenoot vermeld maar werd er enkel maar door de huisbaas getekend en dus niet door ons en ook niet door de huisbaas zijn vrouw, alhoewel zij ook verhuurder was.

Op het einde van de huurovereenkomst schreef de huisbaas opeens dat hij de schadevergoeding niet ging betalen daar ik zogezegd huurder was zonder recht of titel. Dit nadat ik meer dan drie jaren alleen woonde en steeds mijn huur op tijd heb betaald.

Tijdens deze jaren werd er van mij indexverhoging gevraagd en niet aan mijn ex-man (we zijn pas gescheiden in jan. 2004) omdat de huisbaas wist dat ik er alleen woonde en hij was op de hoogte van onze scheiding.
Ik heb indexverhoging betaald in 2003, 2004 en 2005 en tevens drie maanden van 2002. Ik wil deze dan ook terugvorderen van hem. Kan ik dit doen?

Mijn vragen:
Is het normaal dat men een indexverhoging kan vragen op een mondelinge overeenkomst met schriftelijk bewijs?
Is het normaal dat deze huisbaas ondertussen mijn waarborg heeft afgenomen via mijn ex-man (zonder mijn medeweten) en dat deze huisbaas dus weigerd van de schadevergoeding te betalen?

Cindy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 08 dec 2005 22:51

Wie precair een huis bewoont 'zonder recht of titel' kan er te allen tijde uitgezet worden door de eigenaar.

Het versturen van een opzeg doet wel vermoeden ( u betaalde 3 jaar) dat er een (mondelinge) overeenkomst is/was.

Wat niet is...kan ook niet opgezegd worden!
m.i. heeft U recht op een schadevergoeding.

Cindy
Berichten: 33

#3 , 10 feb 2006 10:36

Ik ben misschien een muggezifter maar wou toch graag nog iets weten... :roll:

Voorbeeld:

Een huurcontract wordt opgemaakt in slechts 2 exemplaren. Het is een huurcontract voor onbepaalde duur.
Het huurcontract heeft als verhuurder de Heer Janssen - Mevrouw Janssens. (gehuwd)
Het huurcontract heeft als huurder Piet Pietersen en Elke. (gehuwd)
Het huurcontract wordt, op het exemplaar bestemd voor de verhuurder, afgetekend door de Heer Janssen en door Piet Pietersen.
Het huurcontract wordt, op het exemplaar bestemd voor de huurder, afgetekend door enkel de Heer Janssen.

Vragen:

1. Voldoen deze beide contracten aan de vereisten van een schriftelijk contract?
2. Is het niet nodig dat Mevrouw Janssens ook tekend?
3. Dient de achternaam van Elke niet vermeld te worden?
4. Dienen de beide contracten niet te worden getekend door alle partijen?

Ik hoop dat jullie hierop een antwoord weten.

Alvast bedankt,

Cindy

Reclame

Terug naar “Huren”