Verbroken vertouwen

The Syndrome
Topic Starter
Berichten: 30

Verbroken vertouwen

#1 , 30 dec 2010 14:26

Kan ik een huurster uitzetten omdat ze mij besteelt en beliegt ?
Reden is de volgende , ik laat 2 nieuwe deuren steken , voordeur en achterdeur in een huurhuis , een mooie kerstcadeau zou ik zeggen .
De sleutels lagen op tafel , van elke deur 3 stuks , ik rijd met mijn klusjesman naar het containerpark met de oude deuren , ik keer terug , geen sleutels meer te zien , ik vraag mijn sleutels , zegt dat mens , ik ga u een sleutel van de achterdeur geven , zeg ik , het zijn mijn deuren en mijn sleutels , ik moet een sleutel hebben van de voordeur ook , zegt die pipo , ge moogt als eigenaar zelfs geen sleutels hebben want dat is schending van de privacy :shock:
Kortom , dat mens besteelt en beliegt mij , wat zou de kortste weg zijn om haar buiten te zetten ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 dec 2010 14:40

Infeite heeft uw huurster het bij het rechte eind.
Je hebt niet het recht als eigenaar zomaar bij uw huurders binnen te stappen. Dat moet steeds in het bijzijn, of het akkoord van de huurders gebeuren, en dit na onderlinge afspraak.
Je hebt die sleutels dan ook niet nodig. En als je er één moets hebben, kan uw huurder nog steeds de cylinder en/of het slot vervangen. als eigenaar kan je daar NIETS tegen doen.
Je hebt dus geen been om op te staan om haar kontakt te verbreken.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 30 dec 2010 15:05

Sleutels hebben mag wel, ze gebruiken is echter totaal uit den boze. De huurster heeft het recht de sloten te veranderen.

Reclame

The Syndrome
Topic Starter
Berichten: 30

#4 , 30 dec 2010 15:20

Infeite heeft uw huurster het bij het rechte eind.
Je hebt niet het recht als eigenaar zomaar bij uw huurders binnen te stappen. Dat moet steeds in het bijzijn, of het akkoord van de huurders gebeuren, en dit na onderlinge afspraak.
Je hebt die sleutels dan ook niet nodig. En als je er één moets hebben, kan uw huurder nog steeds de cylinder en/of het slot vervangen. als eigenaar kan je daar NIETS tegen doen.
Je hebt dus geen been om op te staan om haar kontakt te verbreken.
Beste mava , mijn huurster is niemand minder dan pipo de clown .
Moest ze een nieuwe boiler hebben , maak ik een afspraak met haar stond ik voor de deur met een stielman , wie was er niet , pipo de clown , ik bel haar oeps vergeten , ze zat 200 km ver .
Ben ik met die stielman naar binnen geweest langs de voordeur , de achterkant is een klein straatje waar het voertuig van die stielman niet door kon .
Kwamen ze langs van aquafin om te kijken of ze de afvoer konden scheiden , maak ik een afspraak voor mijn en haar huis , ik bericht haar , ze ging thuis zijn , en wie was niet op de afspraak , pipo de clown , ben ik met die mensen van aquafin dan maar alleen naar binnen geweest .
En trouwens , het zijn mijn deuren en mijn sleutels , ik beslis over de verdeling van de sleutels zoals bij al mijn huizen , en wil ze andere sloten steken , tant pis maar dan moet ik binnen de 24 uur de nodige sleutels hebben .

The Syndrome
Topic Starter
Berichten: 30

#5 , 30 dec 2010 15:28

Sleutels hebben mag wel, ze gebruiken is echter totaal uit den boze. De huurster heeft het recht de sloten te veranderen.
Vraag is of ik haar kan uitzetten wegens de feiten die ze gepleegd heeft , ze heeft me bestolen en bedrogen , op zo'n manier kan ik niet met mijn huurders overweg , ik heb trouwens nog geen sleutel van haar voordeur , stel dat ze vetrekt wat ik van harte hoop en ze weigert haar sleutels af te geven dan moet ik nog een slotenmaker laten komen ook , op wat trekt dat .

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 30 dec 2010 15:32

[quote=" moet ik nog een slotenmaker laten komen ook .[/quote]
Maar dan zal je wel, alvorens naar de slotenmaker te gaan, even langs de vrederechter moeten gaan goeiedag zeggen. :mrgreen:

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 30 dec 2010 15:38

Als ze andere sloten steekt kan u wettelijk geen kopie hiervan eisen tenzij op het einde van het contract. (waar de huurder, indien hij dat wenst, evenzeer de oude sloten kan terugplaatsen)

Hierover zijn er tientallen vonnissen die zich allen baseren op artikel 15 van de grondwet
Art. 15. De woning is onschendbaar;...
De deuren en sloten maken deel uit van de woning die u verhuurt --> het genot van de woning en de aanhorigheden behoort gedurende de duurtijd van het contract exclusief toe aan de huurder.

Gelet op wat nodig is om een huurder tegenwoordig buiten te krijgen gaat u hier van een byzonder kale reis thuiskomen.

Het enige waar ik aan kan denken is het contract eens na te lezen en daar te kijken hoeveel sets sleutels u de huurder heeft bezorgd bij het intreden in de woning en haar op basis daarvan aangetekend vorderen dat u de overige sleutels bezorgd worden.

Op basis van de code op de cilinder kan de fabrikant u een nieuwe doorslag maken, hoe dit echter dient aangevraagd te worden weet ik niet.

Niet wat u wenst te horen maar zoals Manlius Torquatus een kleine 24 eeuwen geleden reeds uitriep " Dura lex, sed lex".

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 30 dec 2010 15:39

moet ik nog een slotenmaker laten komen ook .
Maar dan zal je wel, alvorens naar de slotenmaker te gaan, even langs de vrederechter moeten gaan goeiedag zeggen. :mrgreen:

Als een contract beëindigd is en de huurder is vertrokken niet...

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 30 dec 2010 16:30

Maar als de huurder vertrokken is zonder zijn sleutels af te geven, mag je nog niet zomaar binnen.

The Syndrome
Topic Starter
Berichten: 30

#10 , 30 dec 2010 16:38

Het enige waar ik aan kan denken is het contract eens na te lezen en daar te kijken hoeveel sets sleutels u de huurder heeft bezorgd bij het intreden in de woning en haar op basis daarvan aangetekend vorderen dat u de overige sleutels bezorgd worden.
In het contract staat dat de huurder 1 sleutel van de voordeur en 1 van de achterdeur heeft gekregen maar die zijn nu uiteraard waardeloos .
Op de factuur van de schrijnwerker staat dat er 2 sets sleutels van elk 3 stuks zijn geleverd .
Ik heb opdracht gegeven om 6 sleutels te maken , ik heb betaald , ik denk wel dat ik over de verdeling van die sleutels kan beschikken .

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 30 dec 2010 17:03

De overdracht van de sleutels is een symbolische daad, tegen het niet terug ontvangen van sleutels kan je je beschermen door bij de opening door een deurwaarder de leegstand van het pand te laten vaststellen.

U kan de sleutels vorderen, u kan hiervoor naar de vrederechter gaan en normaliter zal deze u in het gelijk stellen. U toegang verschaffen tot het pand met deze sleutels is echter wat anders. De passage in het contract is niet waardeloos aangezien deze duidelijk stelt dat de huurder slecht bij contract recht heeft op 1 set sleutels en niet op drie.

Ze voor dergelijke feiten buiten krijgen is een ander verhaal. Als het om een contract van bepaalde duur gaat zou ik ernstig overwegen om onmiddellijk de bevestiging te zenden dat het contract op het einde van zijn periode niet verlengd of omgezet wordt naar een negenjarig contract. Bij een negenjarig contract zou ik de ingangsdatum bekijken en bij de eerste gelegenheid einde 9jarige periode of einde verlenging van driejarige periode opzeggen.

The Syndrome
Topic Starter
Berichten: 30

#12 , 03 jan 2011 13:01

ik ben eens naar mijn makelaar geweest , het bezit van de huissleutels hoort tot de rechten van de eigenaar/verhuurder .
De eigenaar/verhuurder is bezitter van de huissleutels en beslist over de bestemming ervan .
De eigenaar/verhuurder heeft het recht 1keer per jaar de woning te inspecteren , kan of wil de huurder daar niet op ingaan den mag je zonder toestemming de woning betreden .
Is dit onmogelijk , voorbeeld huurder steekt andere sloten dan mag je onverwijld andere sloten laten steken op kosten van de huurder .

Casalangdre
Berichten: 105

#13 , 03 jan 2011 13:45

Tja, de "sleutelkwestie" is inderdaad nogal eens een probleem in huurkwesties. Hierbij komen immers twee redelijk fundamentele rechten met elkaar in botsing : het recht op privacy en genot van de huurder en het eigendomsrecht van de verhuurder. Bovendien is deze kwestie niet echt in detail wettelijk geregeld. Eigenlijk komt het erop neer dat de verhuurder niet mag verbieden aan de huurder om een ander slot te plaatsen, maar dat de huurder van de andere kant ook niet kan eisen dat de verhuurder geen sleutel heeft van de woning.

De verhuurder heeft inderdaad het recht om de woning te inspecteren en dit is ook afdwingbaar, maar in geen geval op manier waarop de poster dit omschrijft.

Er zijn echter een aantal mogelijkheden om problemen in verband met de sleutels te vermijden. De verhuurder kan bijvoorbeeld een veiligheidslot plaatsen dat niet verwijderd kan worden zonder de hele deur te vervangen. Hiervoor moet de huurder uiteraard toestemming vragen aan de verhuurder. Men kan dit zelfs laten opnemen in het huurcontract. De verhuurder kan bijvoorbeeld ook elektronische sloten plaatsen, waarvan de huurder niet zelf de code kan veranderen.

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 03 jan 2011 15:00

ik ben eens naar mijn makelaar geweest , het bezit van de huissleutels hoort tot de rechten van de eigenaar/verhuurder .
De eigenaar/verhuurder is bezitter van de huissleutels en beslist over de bestemming ervan .
De eigenaar/verhuurder heeft het recht 1keer per jaar de woning te inspecteren , kan of wil de huurder daar niet op ingaan den mag je zonder toestemming de woning betreden .
Is dit onmogelijk , voorbeeld huurder steekt andere sloten dan mag je onverwijld andere sloten laten steken op kosten van de huurder .
Ik denk dat je hier verkeerd werd voorgelicht door je makelaar. Een verhuurder mag hoegenaamd N I E T In de woning van een huurder binnenkomen, zonder zijn uitdrukkelijke toestemming.

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 03 jan 2011 15:35

Ik denk dat uw makelaar in kwestie een aantal belangrijke opleidingen aan het biv gemist heeft...of werk zonder certifiëring. Het enige juiste dat ik daar zie staan is dat je sleutels in bezit mag hebben. Het jaarlijks bezoek gebeurt altijd in samenspraak met de huurder. Weigert deze dit of is deze niet aanwezig op de afgesproken dag, dan kan je dit bezoek via het vredegerecht tegen dwangsom afdwingen.

Alleen zonder toestemming binnengaan is op zijn minst vredebreuk, gebruik maken van sleutels verzwaart dit tot inbraak.

U kiest natuurlijk zelf het pad dat u wenst te volgen, maar kom niet klagen dat je niet gewaarschuwd werd; de huurster lijkt me redelijk op de hoogte van haar rechten.

Terug naar “Huren”