prijs huishuur

martine
Topic Starter
Berichten: 93

prijs huishuur

#1 , 26 nov 2010 21:50

Geachte,

Sederd nu bijna 2 jaar verhuur ik een apprtement,aan een voor deze lage demokratishe prijs
Als er iets mankeerd aan deze laat ik alles direkt herstellen wat me in die 2 jaar al heel veel heeft gekost,maar ik ga er van uit dat alles in orde moet zijn als je iets verhuurd.
Doch lopen de kosten van syndicus en gemeenschappellijke herstellingen heel erg op omdat het gebouw zijn gemiddelde ouderdom begint te krijgen.
Ik vraag aan mijn huuder buiten de huishuur dan ook geen bijkomende kosten zoals in vele andere gebouwen voor water,elek.,kuisen gang ,etc. het geval is.
Kan ik buiten de index aanpassing,(die ik tot op heden nog niet heb doorgerekend),onkosten vragen voor bovenvermelde zaken,apart aan de huurprijs,daar ik dit bij aanvang van het contrakt niet heb gedaan en deze er niet op vermeld staan.

hartelijk dank
mvg
martine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 26 nov 2010 21:51

Indien niet vermeld in het huurkontrakt kunt u geen onkosten aanrekenen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

immolaw
Berichten: 52

#3 , 26 nov 2010 22:53

Als er niets in die zin staat in het huurcontract, kunt u dit niet doorrekenen. Indien er echter wel iets staat met betrekking tot kosten en lasten, kun je wel via vrederechter vragen om deze te 'verhogen'. Hieronder een stukje hierover uit de huurwetgeving. De integrale huurwet vind je op http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

****
Hoe worden de andere kosten en lasten bepaald?
De kosten en lasten moeten steeds los van de huur in een afzonderlijke rekening van de huur worden opgeheven. Deze regel is verplichtend. Deze regel is van toepassing zelfs indien de kosten en lasten in vaste bedragen werden vastgesteld, d.w.z. forfaitair zijn. Indien dit het geval is, dus indien de kosten en de lasten forfaitair werden vastgesteld (bijvoorbeeld: 75 euro per maand) mogen de partijen deze niet eenzijdig aanpassen rekening houdende met de werkelijke kosten en lasten die hoger of lager zouden zijn dan het forfaitair bedrag. De huurder of verhuurder mogen echter op ieder tijdstip aan de vrederechter vragen:
• ofwel de herziening van het bedrag van de forfaitaire kosten en lasten;
• ofwel hun omzetting in werkelijke kosten en lasten. De huurwet voorziet dat de rechter uitspraak doet onder meer door rekening te houden met de ontwikkeling van de werkelijke uitgaven en, dat hij telkens als het mogelijk is, tot de omzetting zal beslissen.
Indien de kosten en lasten niet forfaitair werden bepaald, voorziet de wet dat zij moeten overeenstemmen met de werkelijke uitgaven. De bewijsstukken moeten worden voorgelegd. De huurder heeft dus het recht om van de verhuurder de bewijzen van de rekeningen die hem worden toegestuurd te eisen. Een speciale regel bestaat inzake de uitvoering van deze verplichting wanneer het gehuurde goed een onderdeel is van een appartementsgebouw waarvan het beheer door eenzelfde persoon wordt gedaan (dit kan een gevolmachtigde zijn, de eigenaar zelf of een maatschappij). In dit geval beschouwt de wet dat de voorwaarde betreffende het voorleggen van de bewijsstukken vervuld is indien de verhuurder aan de huurder een overzicht van de kosten en lasten laat geworden en aan de huurder de mogelijkheid wordt gegeven om de bewijsstukken in te kijken op de woonplaats van de fysieke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer van het goed waarneemt. Opmerking : deze regels betreffende de betaling van de kosten en lasten zijn verplichtend.
****

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#4 , 27 nov 2010 03:28

Kan ik buiten de index aanpassing,(die ik tot op heden nog niet heb doorgerekend),onkosten vragen voor bovenvermelde zaken,apart aan de huurprijs,daar ik dit bij aanvang van het contract niet heb gedaan en deze er niet op vermeld staan.
U bent duidelijk een van de betere verhuutders. Dus om letterlijk op uw vraag te antwoorden en even advocaat van de duivel te spelen: ja u kan dat. Overdrijf echter niet. Hou er rekening mee dat als de huurder niet akkoord is, en hiervoor naar de vrederechter wil stappen, u mogelijk al het teveel betaalde zal moeten teruggeven aan de huurder. Beter nog: betaal het hem terug nog voor hij naar de vrederechter stapt. Wist u dat de overgrote meerderheid van de huurders nog niet eens weet dat een huishuur zo maar niet kan verhoogd worden ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 27 nov 2010 09:31

Huur en gemeenschappelijke onkosten moeten apart bekeken worden.

Lees het huurcontract nauwkeurig na op een clausule gemene/gemeenschappelijke kosten. Indien deze voorkomt heb je twee mogelijkheden:

- ofwel wordt er in het contract gesproken van forfaitaire kosten en dan kan je deze niet verhogen zonder wederzijdse toestemming of een vonnis van de vrederechter.

- ofwel wordt er gesproken over een maandelijkse provisie die afhangt van de jaarlijkse afrekening. Deze kan aanpassen naarmate de afrekening stijgt of daalt. (de huurder heeft wel een volledig inzagerecht in de stukken die tot zijn afrekening hebben geleid.)

indien er geen clausule instaat zal het zeer moeilijk worden van de rechter een verhoging te bekomen. Indien er een forfaitaire clausule is opgenomen zal je moeten aantonen dat de kosten vergeleken met jaar dat het contract werd afgesloten met minstens 20% zijn gestegen. Verwacht ook niet dat je de volledige stijging zal mogen verwerken tenzij de rechter besluit er een provisie clausule van te maken. In het algemeen wordt een forfaitaire onkost aangepast met de helft van de bewezen stijging.

Terug naar “Huren”