kosten schilderwerken

delciost
Topic Starter
Berichten: 12

kosten schilderwerken

#1 , 17 nov 2010 20:07

Ik ben een een contract voor 1 jaar aangegaan dat ingaat op 1 december. De plaatsbecshrijving gebeurt door het immokantoor in de voormiddag. Ik krijg pas de sleutels in de namiddag na het voorleggen van de brandverzekering en het betalen van de eerste maand huur. Vervolgens heb ik nog 8 dagen om de door hun opgemaakte plaatsbeschrijving aan te vullen en evt. herstelling te vragen.

Wanneer ik het appartement ben gaan bezichtigen stond alles nogal vol, waardoor het moeilijk was alles gedetailleerd te bekijken. De huidige huurders zijn zware rokers. En er worden hier en daar wat ruiten vervangen daar er bartsen in zitten.
Ik vrees dus dat het appartement geschilderd zal moeten worden. Ben ik hier voor verantwoordelijk of de huisbaas? Ik wil dit zeker zelf doen, maar moet ik dan ook alle kosten dragen?

mvg,
Stèphanie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
immolaw
Berichten: 52

#2 , 17 nov 2010 20:26

De schilderwerken zijn ten laste van de verhuurder. U zou misschien wel kunnen overeenkomen met de verhuurder dat hij u de schilderwerken laat uitvoeren, zodat u naar uw smaak kan schilderen, en dat hij in u hiervoor vergoed door een vermindering van de huur voor een maand bijvoorbeeld. Bij deze wel een gouden raad: zet schriftelijk vast dat u toestemming hiervoor hebt, alsook dat u vooraf besproken hebt welke kleuren u wenst te gebruikten (merk, type verf, kleurtint vermeld op de pot) en welke compensatie u ervoor krijgt, en ook of u al dan niet bij einde huur de muren opnieuw in een neutrale kleur zult moeten zetten.

Tenslotte moet deze woning niet alleen uw huis, maar ook uw thuis worden.

delciost
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 17 nov 2010 21:00

Bedankt!

Indien hij vindt dat schilderen niet nodig is, kan ik dit dan ook vragen? Wie bepaald dat schilderen al dan niet nodig is. De vorige mensen hebben er een aantal jaren in gewoond, dus opfrissing lijkt mij sowieso aangewezen. De vraag is echter of de eigenaar dat ook vindt natuurlijk.

De eerste maand huur vragen lijkt me een goed idee (had mijn moeder ook reeds gezegd), maar probleem is wel dat ik de eerste maand huur dien te betalen vooraleer ik de sleutels krijg.
Ik kan dan ook de situatie maar tegoei inschatten op de dag dat ik er in ga. De plaatsbecshrijving werd dan ook reeds opgemaakt door het immokantoor. Ik ben natuurlijk niet van plan deze te ondertekenen vooraleer ik het appartement gezien heb in lege staat. Ook al heb ik nog 8 dagen om toevoegingen te doen. Of ben ik dit verplicht? Ik dacht echter dat de plaatsbecshrijving normaliter in het bijzijn van huurder en verhuurder diende te worden opgesteld.

alvast bedankt

Reclame

immolaw
Berichten: 52

#4 , 18 nov 2010 09:14

Als de verflaag niet beschadigd is, kan je moeilijk eisen dat de eigenaar die toch vernieuwd, omdat jij vindt dat die al verouderd vindt, of niet jouw smaak is. Je kunt een vermindering van de huur gedurende een beperkt aantal maanden vragen. De verhuurder moet waarschijnlijk ook nog zijn lening afbetalen met de huuropbrengst.

De plaatsbeschrijving die gebruikt zal worden zal waarschijnlijk deze zijn die opgesteld is bij het uittreden van de vorige huurder. Indien de eigenaar niets wijzigt, is het normaal dat die gebruikt wordt voor als referentie voor de intredende huurder. Je kunt op het ogenblik dat je de sleutels overhandigt krijgt, met de verhuurder en de plaatsbeschrijving nog is alles ter plekke overlopen, en onmiddellijk aan die plaatsbeschrijving toevoegen (ook elke wijziging paraferen en duidelijk vermelden in elk exemplaar van de plaatsbeschrijving). En als je binnen de 8 dagen nog iets vast stelt, zoals een afvoer die defekt is, een electrische kookplaat die niet werkt, een dampkap die niet afzuigt, geen of onvoldoende warm water, enz...) schriftelijk melden per AS en per gewone post, zodat dit ontegensprekelijk is.

delciost
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 18 nov 2010 11:10

oké bedankt voor de info!

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 18 nov 2010 13:52

Afspraak die ik met huurders altijd maak als er geschilderd dient te worden: de huurder bepaalt de kleuren die hij ter bevestiging komt tonen, ik kies het merk en leverancier en betaal de verf (ben ik zeker van de kwaliteit en dat het effectief die kleuren zijn), de huurder neemt het werk voor zich met dien verstande en schriftelijk akkoord dat als hij het verknalt het door een schilders op zijn kosten wordt in orde gezet. Heeft tot nu toe steeds gewerkt en is eenmaal bij de vrederechter bevestigd.

Terug naar “Huren”