einde huurcontract,geen andere huis

draculavlad
Topic Starter
Berichten: 28

einde huurcontract,geen andere huis

#1 , 17 nov 2010 10:49

Ik heb een opzeg 6 maanden geleden gekrijgen,mijn contract is tot 30 november 2010,tot nu heb ik geen andere huis gevonden,ben alleenstande moeder,dus prive markt is onbereikbaar voor me,de huizen zijn te duur of teveel kandidaten voor een goedkoope huis,ik staa wel op de lijst van een huisvesting en op de lijst van SVK,deze maand geven ze huis maar niet naar me,ik weet niet wat zal met me en de kinderen gebeuren vanaf 1 december,dus vraag ik tot waneer mag ik hier woonen,moet de huisbas eerst naar de vrederechter gaan om ons van deze huis te uitzetten of moggen ze dan zo naar me komen en vragen de huis verlaten?ben ik dan vanaf eerste december dakloos?want ik ga in andere worden in een krakpand wonen?dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Angie-54
Berichten: 4

#2 , 17 nov 2010 13:27

De verhuurder moet toestemming hebben van de kantonrechter om het huurcontract op te zeggen.

Er zijn zes situaties waarin de verhuurder de huur kan opzeggen als de kantonrechter daarmee instemt:

De huurder komt zijn plichten niet na (is 'geen goed huurder').
Betaalt een huurder steeds de huur te laat? Bezorgt hij medebewoners of medehuurders overlast? Woont hij niet in de woning die hij huurt? Onderhoudt hij zijn woning slecht? Voor de verhuurder allemaal geldige redenen om het huurcontract op te zeggen. De verhuurder kan in deze situatie ook besluiten om het contract te ontbinden.
De verhuurder heeft de woning dringend zelf nodig.
Bijvoorbeeld om een renovatie waarmee de huurder niet instemt, toch uit te kunnen voeren. De huurder moet dan wel een geschikte andere woning hebben.
Er is een tijdelijk huurcontract.
Bijvoorbeeld als de verhuurder tijdelijk in het buitenland is, of nog niet zelf in zijn nieuwe koophuis kan wonen. Er moet dan wel nadrukkelijk tussenhuur zijn afgesproken.
Er is een bestemmingsplan waarvoor het nodig is dat de huurder de woning verlaat.
De huurder stemt niet in met een redelijk aanbod om het huurcontract aan te passen. Bijvoorbeeld een renovatie en bijbehorende huurverhoging. Dit kan alleen een reden voor opzegging zijn als de verhuurder nog niet begonnen is met de werkzaamheden.
De huurder woont in hetzelfde huis als de verhuurder (hospita/hospes) en de belangen van de verhuurder om de huur op te zeggen wegen zwaarder dan die van de huurder om in dat huis te blijven huren.

draculavlad
Topic Starter
Berichten: 28

#3 , 17 nov 2010 13:33

de contract is gewoon gedaan na 9 jaar,de eigenares wil deze huis verkopen,dat was de reden,kan momenteel nergens te gaan,wat zal nu gebeuren?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6861

#4 , 17 nov 2010 14:08

De verhuurder moet toestemming hebben van de kantonrechter om het huurcontract op te zeggen.
Kantonrechter ? Dat is iets voor Nederland dacht ik.
Uw info zal perfect zijn voor Nederland, maar in Vlaanderen gelden voorlopig de eigen wetten.

Voor Draculavlad : hoog tijd om actie te ondernemen, toch iets zoeken, contact nemen met OCMW, eventueel Vlaams Woningfonds of iets dergelijks..

Casalangdre
Berichten: 105

#5 , 17 nov 2010 14:22

Inderdaad; een kantonrechter en de bovenstaande redenen zijn duidelijk Nederlands. Volgens de gegevens die we doorkregen van de oorspronkelijke poster, gaat het dus niet om de opzegging van een huurcontract, maar wel om een niet-verlening. Een klassiek huurcontract van 9 jaar, wordt niet verlengd indien één van de twee partijen dit minstens zes maanden vooraf laat weten. Juridisch gezien lijkt mij dit dus wel in orde te zijn.

Om langer in de woning te blijven, zijn er twee mogelijkheden. Ten eerste kan U best even overleggen met de eigenaar. Indien er een akkoord bereikt kan worden, kan er een contract van voorlopige bewoning worden opgesteld. Er dient dan wel rekening gehouden te worden met veranderende voorwaarden (zoals een hogere huurprijs). Als er geen akkoord is, kan U zich wenden tot de vrederechter om een verlening wegens buitengewone omstandigheden te bekomen. Gezien de vrij korte periode waarover het gaat (U moet het pand verlaten op 30 november), geef ik U echter zeer weinig kans bij de vrederechter. Bovendien moet U hierbij zo goed als zeker rekening houden met een hogere huurprijs en een zeer beperkte verlening.

Indien U zonder akkoord of zonder vonnis van de vrederechter in de woning blijft na 30 november ..... dan kan U even in een aantal eerdere posts de gevolgen zien. En deze gevolgen zijn zowel voor de huurder als de verhuurder niet zo aangenaam.

Los van deze zaak, komt het inderdaad steeds vaker voor dat men probeert om de huurders uit een te krijgen voor het te koop te stellen. Een huis zonder huurders verkoopt immers vlotter dan één met huurders.

draculavlad
Topic Starter
Berichten: 28

#6 , 25 nov 2010 11:04

ik ben naar OCMW geweest,maar daar kunnen me niet helpen,ben ook naar de immo kantoren geweets,omdat ik werkloos bent,mag ik geen huis huren,ik heb vaste 33% arbeidsongeschitheid,moet lichte werk hebben,nu de maand is bijna op,dus ik heb twee optie,of blijf ik in deze huis,of ga ik op de straat wonen,ben ook naar advokaat geweest,maar hij kan niet veel doen,ik heb drie kinderen,als de eigenaares zal een huisuitzetting vragen ,dan kan ik ook de kosten niet betalen,want als de rechter zal beslissen,dat moet ik alle gerechtskosten terug betalen,dan is beter een zelfmord pleggen,heb geen rechten hier,misschien moet ik naar de media stappen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 nov 2010 14:30

Moest je op straat terecht komen, kan het OCMW het volgens mij niet maken om je niet te helpen, zeker aangezien je drie kinderen hebt. Mogelijk vinden ze voor u een "doorgangwoning" als tijdelijke oplossing.

In ieder geval: VRAAG naar hulp. Het sociale vangnet is er niet voor niets. Als je voor de rest met alles in orde bent (bijvoorbeeld niet illegaal in het land), zal het OCMW vast en zeker een oplossing voor je zoeken en je niet op straat zetten in december met 3 kinderen. Als ze je toch niet verder willen helpen: richt je tot de gemeente met de melding dat het OCMW hun werk niet doet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”