wanbetaler huurwoning

Christel V
Topic Starter
Berichten: 5

wanbetaler huurwoning

#1 , 11 nov 2010 17:48

Ik ben eigenaar van een app dat ik verhuur voor een periode van 3 jr . Het app moet ik zelf nog 5jr afbetalen
De nieuwe huurder kan de huur niet betalen , na enkele telefoongesprekken met de huurder weigert deze nog steeds te betalen , schriftelijk hebben we al een aanmaning gestuurd , zonder resultaat.
Hoe kan ik die huurder zo vlug mogelijk uit mijn app krijgen ? Ik ben zelfs bereid om terug in mijn eigen app te gaan wonen .

Dank u bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 11 nov 2010 18:03

Bevatte de aanmaning een ingebrekestelling mocht niet overgaan tot betalen? Werd deze aangetekend verzonden?

Christel V
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 11 nov 2010 19:31

We hebben een aangetekend schrijven verstuurd tot aanmaning van betaling , De huurder heeft telefonisch bevestigd deze ontvangen te hebben .
We krijgen via sms steeds andere uitvluchten tot niet betalen. We vrezen het ergste na het bekijken van gelijkaardige gevallen op dit forum.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 11 nov 2010 20:16

Bevatte het as al dan niet een beding dat duidelijk stelde dat dit schrijven gold als enige en definitieve ingebrekestelling of niet? Dat is het belangrijkste punt voor men u een verdere stap kan aanraden.

Christel V
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 12 nov 2010 16:36

Onderstaand het aangetekend schrijven.Is dit voldoende en wat is dan de volgende stap ?

Naar aanleiding van ons telefonisch contact eerder deze week heb ik moeten vaststellen dat u nog steeds geen huishuur betaald hebt voor de maand november.
Wij hadden een overeenkomst met verwijzing naar het huurcontract waarin duidelijk staat dat de huurder de huur moet betalen voor de eerste werkdag van de maand waarop hij betrekking heeft.
Het contract is ingegaan op 1 okt 2010 en ook daar was u al in gebreke want u betaalde slechts een deel vooruit en daarna heb je op 2 okt het resterende gedeelte cash betaald alvorens u de sleutel overhandigd kreeg.
U verzekerde mij dat dit éénmalig was en dat u de bank een bestendige opdracht had gegeven voor de volgende betalingen correct te laten verlopen.
Een tweetal weken terug ben ik nog bij u langs geweest om een kooplaat te leveren en heb ik moeten vaststellen dat u alweer gelogen hebt ivm uw gezinssituatie, nml…..u was een koppel zonder kinderen terwijl daar nu ineens een kind opduikt van 3 jaar!
Weet u, ik ben een correcte verhuurder en had steeds correcte huurders.
Ik heb je steeds gevraagd of alles in orde is en of er nog wat moet gerepareerd of iets moet gebeuren want ik wil mijn eigendom in goede staat houden.
Als ik dan lijdzaam moet toezien dat jullie de boel de boel laten en zelf niet reageren op hetgeen ik vraag of aanbied!
Ik stel veel vertrouwen in de mensen maar wanneer u mijn vertrouwen schaadt is het afscheid nabij.
Het correct betalen van de huur is een essentieel onderdeel van de huurovereenkomst.
Hopelijk is deze brief een duidelijk signaal voor de nabije toekomst, zoniet zie ik mij genoodzaakt om verdere maatregelen te treffen.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 12 nov 2010 17:53

U schrijft een nieuw AS waarin u hem naar aanleiding van d vorige briefwisseling 7 kalenderdagen na kennisname geeft om het achterstallig bedrag te betalen, dat bij gebrek aan betaling binnen de gestelde periode dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestalling en u verplicht zal zijn om op zijn kosten middels advocaat bij het lokale vredegerecht een verbreking van het contract en uitzetting te bekomen.

U sluit af met "enkel voor de goede orde wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

U volgt het AS via de site van de post. 7 kalenderdagen na de eerste aanbieding geen geld? vredegerecht met een verzoekschrift art. 1344bis/ev Ger.W. zoals u kan terugvinden in onderschrift.

kosten zonder advocaat: € 35 om zaak op rol te plaatsen, vermoedelijk € 6 bij dienst bevolking gemeente voor het bekomen van een bewijs van woonst van de huurder. Deze kosten kan u terugeisen in uw verzoekschrift.

Christel V
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 16 nov 2010 21:03

U schrijft kosten zonder advocaat enz.............maar men zegt mij dat de kosten voor een advocaat hoog oplopen en dat men ze niet kan recupereren als de huurder toch geen cent heeft om te betalen.
maw, verloren moeite............
Heb ik als eigenaar recht op een prodeo advocaat of is dit niet mogelijk?

Terug naar “Huren”