Stijging van maandelijks huurbedrag voor rusthuis

Billy1969
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: Dilbeek

Stijging van maandelijks huurbedrag voor rusthuis

#1 , 05 dec 2005 14:43

Hallo mensen,

Verontschuldig me als dit niet het juiste forum blijkt, maar ik dacht dat het forum "Huren" het dichtst aanleunde bij het gegeven waarmee ik wordt geconfronteerd.

Mijn schoonvader verblijft reeds enige jaren in een rusthuis. Daar hij met z'n pensioen om de maandelijkse huur van z'n rusthuiskamer + medische verzorging niet rondkomt, ben ik genoodzaakt om bij te leggen uit het budget van mijn gezin.

Alhoewel dit lastig was voor ons budget, konden we tot nog toe rondkomen. Helaas, enige dagen geleden kreeg ik een schrijven van de directie van het rusthuis, gericht aan alle huurders, dat per ingang van 1/1/2006, de maandelijkse huurprijs van de kamers met maar liefst 8% stijgt!

Op jaarbasis berekend, komt dit overeen met een supplement van ??n volledige maand huur! Hetgeen echt een ongelooflijke supplementaire last met zich meebrengt op ons budget.

Nu mijn vragen zijn :

- Mag dit zomaar? Is een rusthuis niet verplicht zijn bewoners vroeger in te lichten?

- Moest de directie geen wettelijke termijn naleven en mag het huurbedrag met zo een groot maandelijks % in ??n keer worden verhoogd?


Alvast bedankt voor uw antwoorden en goede raad.

MVG.

-

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ratione Legis
Berichten: 76

#2 , 12 dec 2005 14:48

Beste,

Uw vraag hangt af van teveel factoren die nagezien moeten worden in concreto (we zouden het contract eens moeten kunnen inzien).
Ik raad u aan om ofwel eens langs te gaan bij uw lokaal OCMW-instelling en daar bij de dienst juridisch advies te informeren ofwel om langs te gaan in een Justitiehuis in uw buurt.

U kan hier een overzicht vinden van de Justitiehuizen in uw buurt:
http://www.just.fgov.be/nl_htm/organisa ... zen/mj.htm


Succes !

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 13 dec 2005 10:09

Ga eens kijken op http://www.wvc.vlaanderen.be/rusthuisinfofoon/vragen/

Stel eventueel uw vragen aan :

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap
Afdeling Inspectie en Toezicht
Rusthuis-Infofoon
Markiesstraat 1, 1000 Brussel
Tel. : 078/15 25 25
Fax. : 02/553 34 35
rusthuisinfofoon@vlaanderen.be

Reclame

Terug naar “Huren”