verhuren van woning en waarborg

krissteenhaut
Topic Starter
Berichten: 36

verhuren van woning en waarborg

#1 , 21 sep 2010 00:53

Ik heb mijn huis voor de eerste keer verhuurd. Het is een koppel die op het ocmw staan. Tegen ieders advies is wou ik deze mensen toch een kans geven. Ze hebben een contract voor 1 jaar getekend. Ze zijn er 1 mei ingetrokken maar tot hiertoe is de waarborg en de brandverzekering nog niet geregeld. In het begin hadden we een afspraak bij de bank maar daar leken ze nog niet ingeschreven te zijn dus moesten we het verzetten. Maar nu krijg ik geen antwoord meer op mijn mails of sms. Ik heb ook al contact opgenomen met de begeleider van het ocmw maar die zegt dat ze de huurders op de hoogte zal brengen maar er gebeurt verder niets. Wat kan ik doen als ze niets doen ? Moet ik naar de vrederechter ? Wat moet ik daar voor doen ?
Als ik er wil voor zorgen dat ze het contract niet verlengen wat moet ik doen ? In mijn contract heb ik vermeld dat als er in de woning is gerookt het van de waarborg zou afgehaald worden (om alles opnieuw te verven)
Maar als er nog steeds geen waarborg betaald is, hoe kan ik dat dan verrekenen ? En in dit geval staat het ocmw waarborg. Hoe kan ik het geld krijgen als blijkt dat er schade is of er idd gerookt is als dat geld geblokkeerd is en het ocmw bv niet akkoord zou gaan ?
Alvast bedankt voor de info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 21 sep 2010 07:46

Heel nobel om je eigendom aan een OCMW koppel te verhuren om 'die mensen toch een kans te geven'.
Ik denk dat jij echter weinig kans zal maken om via het OCMW geregeld te krijgen dat de waarborg aangesproken wordt om de woning te herschilderen indien er gerookt werd.
De volgende keer kan je misschien nog een clausule toevoegen dat er geen fritjes mogen gebakken worden of geen pikante gerechten klaargemaakt mogen worden, enz.
Moest ik een pand verhuren dan zou ik het belangrijker vinden dat het op regelmatige basis onderhouden werd en dat er dagelijks gelucht werd.
Hoe meer ik lees over extra clausules bij verhuring (verboden te roken, geen huisdieren, enz) hoe gelukkiger ik ben dat ik in mijn eigen huis woon en mijn goesting kan doen.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 21 sep 2010 08:51

U dient de huurders minstens drie maand op voorhand een as te zenden waarin u hen op de hoogte brengt van het feit dat u het contract van bepaalde duur niet wenst te verlengen.

U stuurt de huurders een as waarin u hen aanmaant om u. Innen de 14 dagen het bewijs voor te leggen van de brandverzekering en de storting van de waarborg omdat u anders, gelet op het feit dat het contractuele verplichtingen zijn, verplicht zal om op hun kosten middels een advocaat het vredegerecht in te schakelen om het contract te verbreken.

U vindt in onderschrift een voorbeels van een dergelijk verrzoekschrift terug.

@tope: dat is je recht als eigenaar natuurlijk. Kwestie is dat je als verhuurder je pand zou adequaat mogelijk dient te beschermen. Schade nadien verhalen is een bijna onmogelijke opgave in de meeste gevallen.

Reclame

krissteenhaut
Topic Starter
Berichten: 36

#4 , 21 sep 2010 09:57

Als de schade moeilijk te verhalen is waarom bestaat er dan de waarborg ? Ik ben zelf een niet roker en reuk meteen als er ergens is gerookt en ik vind het niet aangenaam om in die geur te zitten (en verluchten neemt zeker niet alles weg). Dat is zoals een hond hebben, wie binnenkomt en zelf geen hond heeft reukt dat ook. En de muren worden daar vuil van en zelfs gelig na een lange tijd. Mijn vader is kettingroker geweest dus ik weet wat het is.
@tobe u bent duidelijk een roker en dus zou u daar geen probleem mee hebben maar als u ooit zelf u woning zou verhuren zou u merken dat u toch graag zou willen dat mensen uw eigendom respecteren. Ik moet die eigendom ook nog afbetalen namelijk. Als het verkocht is mogen ze er zoveel in roken als ze willen :-)

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 21 sep 2010 10:44

Waarborg is vaak ruim onvoldoende als er echt schade is in het pand. je kan huurder en schade in het algemeen indelen in twee klasses:

- diegenen die een pand onderhouden en dus weinig of geen reden geven om de waarborg aan te spreken.

- diegenen die een pand niet onderhouden. Bij hen is het bijna nooit één ding dat ze niet onderhouden doch het geheel. De waardevermindering loopt dan ook zeer snel op en overstijgt de waarborg dan ook bijna altijd.

krissteenhaut
Topic Starter
Berichten: 36

#6 , 14 nov 2010 16:45

Ik stel mij steeds de vraag hoe een aangetekend schrijven een bewijs kan zijn. Het enige dat vast staat is dat ze een brief van je ontvangen hebben maar toch niet wat er in staat. Zo kan toch iemand gemakkelijk zelf een brief typen, een heel andere tekst van maken en zeggen dat dat is wat ik geschreven heb. Hoe kan je laten registreren wat je werkelijk hebt geschrevenZe Ze hebben nog steeds geen brandverzekering afgesloten en ik kan het niet voor hen doen want ze moeten toch nog altijd tekenen. Ik heb ze nog een kans gegeven en moet dan stappen ondernemen alhoewel ik dat liever niet doe.
Kan ik het op het einde van het contract aftrekken van de waarborg ?

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 14 nov 2010 18:03

De enige absolute waterdichte wijze om een schrijven te laten bezorgen is dit per deurwaarder te laten betekenen.
De volgende algemeen aanvaarde en minder kostelijke wijze is het AS. Diegene die beweert wat anders ontvangen te hebben zal dit moeten bewijzen.

Het meest eenvoudige is zoals reeds geschreven hen een AS te bezorgen waarin u hen een beperkte tijd (14 kalenderdagen na kennisname of eerste aanbieding) geeft om zich in regel te stellen met het contract. Dat bij gebrek hieraan dit schrijven telt als enige en definitieve ingebrekestelling en u verplicht zal zijn het vredegerecht in te schakelen.

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 14 nov 2010 19:41

Je kan ook het AS versturen zonder omslag, en deze dan zo plooien en dichtplakken, dat je het adres op de keerzijde kan schrijven. Deze wijze is echter een beetje in onbruik geraakt, maar geen betwisting mogelijk. Als je hem dan ook nog eens een kopie via de gewone post stuurt moet men bijna zeker kennis genomen hebben van de inhoud van uw AS.

immolaw
Berichten: 52

#9 , 14 nov 2010 22:14

Andere manier is een envelop met een venster gebruiken, en het adres op het schrijven zelf vermelden.
Hetgeen kris schrijft: " Zo kan toch iemand gemakkelijk zelf een brief typen, een heel andere tekst van maken en zeggen dat dat is wat ik geschreven heb. ". Als je je schrijven handtekent, kan iemand anders de inhoud niet wijzigen, en is dit eenvoudigweg schriftvervalsing.

artemis
Berichten: 3297

#10 , 15 nov 2010 11:43

Er bestaan toch van die speciale enveloppen met een perforatie op de voorkant waarop dan de poststempel moet komen die dan gedeeltelijk op de brief zelf staat. Zo is er geen betwisting over de authenticiteit van de brief mogelijk.

krissteenhaut
Topic Starter
Berichten: 36

#11 , 16 nov 2010 22:58

Bedankt voor het advies. Dat kan ik al zeker meenemen ! Nog een vraag, wat als de huurder de brief nooit gaat ophalen omdat hij weet wat hem te wachten staat. Ik heb hem nog eens vriendelijk gevraagd om samen voor de waarborg te gaan tekenen maar ik kan hem op geen enkele manier meer bereiken. De huurovereenkomst duurt nog een 5 maanden en nu krijg ik het gevoel dat ze willen aanmodderen tot het contract verlopen is en ik niets kan terug vorderen van de waarborg indien ze de woning verwaarloosd hebben. Ik had zolang niet mogen wachten maar we waren al 2 keer naar de bank geweest en die waren niet duidelijk geweest waardoor het allemaal zolang heeft geduurd. Daarbij hebben ze net ook een baby dus ik wil ook niet onmens zijn en ze zo maar op straat zetten maar ze hebben nu toch een grens bereikt.
Schrijf ik in het AS dat als ze niet binnen de 14 dagen alles in orde brengen ik naar de vrederechter trek of hoe kan ik dat best formuleren zodat het duidelijk is achteraf ? Kan ik in dezelfde brief vermelden dat het contract sowieso niet kan verlengd worden nadat het huurcontract van 1 jaar is verstreken ? Ik ben van plan mijn woning te verkopen want die zorgen zijn het niet echt meer waard. Alvast bedankt voor de goede raad !

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 16 nov 2010 23:11

U zet in de brief "binnen de 14 kalenderdagen na kennisname schrijven of eerste aanbieding" U houdt via de fiche en de website van de post de zending in de gaten om de eerste aanbieding te zien. Zodra deze gebeurd is drukt u die pagina eens af. 14 dagen voorbij? ---> vredegerecht. De brief komt ongeopend terug? Prachtig ongeopend laten en bij het dossier voegen, de vrederechter zal wel openen indien nodig.

Aan het schrijven voegt u als laatste lijn toe: "enkel voor de goede orde wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

Ik wil de vrederechter tegenkomen die niet de wenkbrauwen fronst bij claims van "niets gekregen meneer de vrederechter..."

krissteenhaut
Topic Starter
Berichten: 36

#13 , 18 nov 2010 23:49

En mag ik in deze AS ook al schrijven dat het contract niet verlengd kan worden (wegens verkoop).( Ik wil de kosten voor mij ook beperkt houden.)

krissteenhaut
Topic Starter
Berichten: 36

#14 , 19 nov 2010 00:03

Ik heb ook nog eens de voorbeelden bekeken en in één ervan staat dat als het over een samenwonend koppel gaat (ze hebben beiden het contract getekend) ik het naar elk van hen moet sturen. Is dat zo ?

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 19 nov 2010 00:09

Klopt, aangetekend schrijven aan ieder richten. Op die wijze vermijdt u elk mogelijk probleem.

U kan in het schrijven hen meedelen dat het contract niet verlengd zal worden. U hoeft hiervoor geen reden op te geven.

Terug naar “Huren”