Vrijgeven huurwaarborg

Stef12
Topic Starter
Berichten: 5

Vrijgeven huurwaarborg

#1 , 25 okt 2006 12:40

Hallo,

Wij zijn op het laatste van een huurcontract. Wij moeten het apt. verlaten ten laatste 31 okt 24:00. Nu de volgende huurder heeft gevraagd aan ons om er maandag 30 okt er al in te mogen vermits hij uit zijn apt. moet op 30 okt. Omdat wij een huis gekocht hebben die in renovatie zit kwam het ons niet uit om toe te zeggen van vervroegde intrede nieuwe huurder. (Ons huis is momenteel een bouwwerf: geen vloeren, nog behangen of geschilderd geen badkamer enz). Wij hebben alle tijd en plaats nodig in ons huidig apt. Nu heeft de huisbaas het ons komen vragen of wij vroeger het pand willen verlaten. Wij hebben geweigerd. Dat heeft hij ons kwalijk genomen en spreekt van onwil van onze kant uit (zonder naar ons verhaal te luisteren). De verplicht de huisbaas ons ertoe om de septische put te ledigen en de gasinstallatie + schoorsteen te kuisen op onze kosten. (Staat wel in het huurcontract) Als wij erin kwamen was de septische put niet geledigd door de vorige huurder en vermoedelijk was de gasinstallatie ook niet gekuisd.
Mijn vragen zijn nu :
-Mogen wij een attest vragen van vorige ledeging septische put en kuisen gasinstallatie. Als hij die niet kan voorleggen moeten wij dan wel deze taken uitvoeren?
- Wat met de huurwaarborg? Moet die direct vrijgegeven worden bij overhandiging sleutels? kan hij de huurwaarborg levenslang blokeren?

Graag een antwoord

Dank bij voorbaat

Stefaan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 25 okt 2006 17:33

beste,

als ik u was vroeg ik de huisbaas of hij bereid is het zo te laten als jullie er 30 oktober alsnog uit gaan.

Ik ken de context niet, maar in zijn geval zou ik u het u op het eerste zicht ook niet in dank afnemen.
wat is nu een dag vroeger vertrekken??

of was u van plan net die dag te vloeren en een badkamer te plaatsen en te schilderen etc....

Stef12
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 26 okt 2006 08:40

@koen999

Inderdaad U kent de context niet.
Mijn was het alleen te doen om raad te vragen.
Maar blijkbaar zitten er veel betweters op het net zitten die over alles een mening hebben zonder de achtergrond te kennen.

Ik ben gisteren naar een raadsman geweest en die heeft me antwoorden gegeven zonder nonsens.

Voorts wens ik daar niet verder op in te gaan

Mvg

Stefaan

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 26 okt 2006 09:54

U HAD toepassing KUNNEN vragen van art. 11 van de huurwet(20 feb. 1991).

ARt. 11. Wanneer een huurovereenkomst vervalt of eindigt ten gevolge van een opzegging, kan de huurder, die het bewijs levert van buitengewone omstandigheden, om een verlenging verzoeken.
Deze verlenging wordt, op straf van nietigheid, uiterlijk een maand voor de vervaldag van de huur aan de verhuurder gevraagd bij een ter post aangetekende brief.

U huurt tot 'de laatste DAG' van de maand...de woning geeft U terug, in de staat zoals U ze ontving.

koen999
Berichten: 730

#5 , 26 okt 2006 10:06

Voorts wens ik daar niet verder op in te gaan
Jammer ,

ik had graag vernomen wat hij ervan denkt ,

en, na 31 oktober, hoe het uiteindelijk voor u verlopen is

Stef12
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 26 okt 2006 10:42

@ Koen999,

Sorry voor mijn gedrag (antwoord), ik ben nl onder stress (en slaaptekort)

De nieuwe woning is bijlange nog ver van afgewerkt.
Vrijdag (morgen) komen ze voor de installatie van de nieuwe badkamer.
Volgende week maandag zal de leefkamer afgewerkt worden. Dus is het mooi meegenomen dat er nog geen meubels staan (Op ??n dag kan er veel afgewerkt worden).De slaapkamers zullen we pas kunnen afwerken (vloer,muren en plafond) als we er in wonen. Dus zoals je leest zullen we veel moeten schipperen met meubelen.
Daarbij komt er ook bij dat we twee jonge kinderen hebben.

@Lex

Als wij het huidig huurkontract hadden opgezegd hadden had de verhuurder al een nieuwe huurder gevonden binnen de week van opzeg.
Dus konden wij daar niet van genieten

P.s. proficiat met Uw blijde verwachting


Mvg

Stefaan

Terug naar “Huren”