Huurder wil pand na wettelijke opzegtermijn niet verlaten

lieziewiezie
Topic Starter

Huurder wil pand na wettelijke opzegtermijn niet verlaten

#1 , 02 aug 2010 21:49

Hallo,

mijn vader verhuurt zijn woning maar gaat hier zelf terug in wonen. Hij heeft een aangetekend schrijven gedaan naar de huurder en die zouden op 15 september ten laatste uit zijn huis moeten zijn. Ze hebben een wettelijke opzeg van 6 maanden gekregen.

Nu maakt de huidige huurder totaal geen aanstalte om iets anders te zoeken en weigert ons toegang tot de woning als wij even iets willen opmeten op meubels voor mijn vader te bestellen. We krijgen zelfs dreigtelefoons dat de huurder niets meer van ons wenst te horen tot de termijn verstreken is en dat we hem er dan maar met de politie moeten laten uitzetten...

Zoals je ziet zijn deze mensen duidelijk niet van plan om te vertrekken.

Wat kunnen we best doen dat alles toch een beetje vlot verloopt en moest het zover komen dat ze niet vertrekken op 15 september, hoe lang duurt het dan eer wij die mensen uit ons huis hebben?

Dank je wel!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 02 aug 2010 21:57

Hoe komen jullie aan een opzegdatum van de 15de september?

Bij wet is een opzeg verplicht te beginnen lopen op de eerste van de maand volgend op de kennisname van de opzeg. Dit houdt in dat een contract altijd dient te eindigen op het einde van een maand.

eg opzeg voor eigen bewoning verzonden op 15 maart. Verhuurder ontvangt AS op 17 maart. Opzeg begint dan te lopen vanaf 1 april om te eindigen op 30 september.

lieziewiezie
Topic Starter

#3 , 02 aug 2010 22:17

we hebben dit verstuurd begin maart maar okee, laat het dan nog eind september zijn, daar gaat het niet echt om, ze willen gewoon ons huis niet uit. Mijn vraag is gewoon of wij nu al iets kunnen doen dat dit toch correct wordt nageleefd en zoniet, hoe lang het duurt eer we ze er effectief uit hebben.

Reclame

Vandebos

#4 , 02 aug 2010 22:31

U dient de exacte data te respecteren anders kan en zal een vrederechter in geding u terugfluiten. (huurder is wettelijk sterker beschermd dan verhuurder, hij is immers de "zwakkere" partij)

Op 1 oktober heeft de huurder het pand niet verlaten? dan dient u onmiddellijk een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.W. in te dienen waarbij u de uitzetting van de bezetter eist.

best case scenario:

De zaak komt binnen de drie weken op de rol, de huurder laat verstek gaan, de rechter vordert bij vonnis de uitzetting binnen een termijn van 30 dagen na betekenis vonnis. U kan het vonnis een drietal dagen later gaan afhalen en het wordt binnen de week per deurwaarder betekend. 30 dagen later wordt de huurder geholpen te verhuizen door deurwaarder, slotenmaker, gemeentearbeiders, politie. Uzelf mag hierbij niet aanwezig zijn.
Een eventueel kortere termijn tot uitzetting is mogelijk maar dan dient u dit specifiek en met redenen omkleed aan de vrederechter te vragen.

Worst case scenario:

U heeft een slechte advocaat , de huurder duikt op met een goede... de zaak kan niet onmiddellijk op de rol geplaatst worden wegens een overvloed van dossiers... de advocaat van de tegenpartij slaagt erin telkens uitstel van uitspraak te bekomen... tegenpartij gaat in beroep...

Ik ken een dossier dat reeds 2 jaar aansleept.

Er valt maw geen vaste termijn op te plakken, hou rekening met minstens drie maanden, dan kom je nooit echt bedrogen uit.

In dit geval kan het nuttig zijn te overwegen de huurder reeds eens in verzoening voor de vrederechter te dagen en te trachten bindende afspraken te bekomen voor de opzeg is verlopen. Een dergelijk akkoord heeft kracht van vonnis. Het zal de wakkere huurder ook laten realiseren dat het u ernst is.

JohnD

#5 , 03 aug 2010 12:13

.. huurder is wettelijk sterker beschermd dan verhuurder, hij is immers de "zwakkere" partij.
Daar gaan we weer. Nogmaals ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Als de huurder de pech heeft een vooringenomen vrederechter tegen te komen, dan is daar niets tegen te doen en staat hij nog sneller op straat dan hij kan vermoeden, zonder OCMW of wat dan ook. En neem van mij aan dat die vrederechters dan ook elke wet naast zich kunnen leggen zonder de minste schroom. Er komen zowel "worst case" als beter dan "best case"
scenario's voor.

En trouwens zoals je zelf zegt
Een eventueel kortere termijn tot uitzetting is mogelijk maar dan dient u dit specifiek en met redenen omkleed aan de vrederechter te vragen
.
Wat dus inhoud dat je toegeeft dat het mogelijk is.
.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#6 , 03 aug 2010 12:23

Natuurlijk is het mogelijk.

De wetgever voorziet specifiek in een kortere termijn tussen betekening en uitzetting. Dit dient dan wel verzocht te worden aan de vrederechter. Zonder gegronde redenen zal deze hier niet op ingaan. Zelf nog maar één keer meegemaakt dat deze werd ingekort van de klassieke dertig dagen naar 14 dagen.
huurder is wettelijk sterker beschermd dan verhuurder, hij is immers de "zwakkere" partij.
John, neem de volledige huurwetgeving erbij, zowel de gemene als deze specifiek voor hoofdbewoning en leg de rechten en plichten van beide partijen eens objectief naast elkaar. De uitspraak van een rechter zal verschillen naargelang de aard van het dossier en de redelijkheid van de eisen van beide partijen dat is een proces dat onmogelijk algemeen besproken en vergeleken kan worden. De wetgeving zelf daarentegen biedt deze mogelijkheid perfect aan.

lieziewiezie
Topic Starter

#7 , 03 aug 2010 14:34

waar jullie hier nu over aan het discussieren zijn heeft volgens mij toch niet echt veel met ons probleem te maken als ik mij dat mag permiteren om dat te zeggen.

Ik vind trouwens helemaal niet dat de huurder hier de "zwakkere" partij is! Mijn vader wacht al een half jaar om terug naar zijn eigen huis te kunnen. hij heeft veel mee gemaakt (ziekte, overlijden van moeder, ...) en nu gaan die mensen nog eens een beetje wringen en willen gewoon niet uit ZIJN huis waar ze tenslotte verschillende jaren voor een spotprijsje gewoond hebben.

Wie is hier dan de "zwakke" partij??? Als je terug in je huis wil gaan wonen en je geeft de mensen een half jaar om iets anders te vinden dan moet dit toch kunnen zonder heel dat gedoe of zie ik dit dan weer verkeerd?

Vandebos

#8 , 03 aug 2010 15:30

Zie de post voor deze onderbreking.

Als de huurder het pand niet heeft verlaten op de gestelde datum zal u naar het vredegerecht dienen te stappen. De procedure tot uitzetting vraagt tijd en is niet gratis..

Terug naar “Huren”