weigeren van kandidaat-huurders?

Vanmar
Topic Starter
Berichten: 9

weigeren van kandidaat-huurders?

#1 , 04 mei 2010 18:07

Beste,
Onze huurders zegden onlangs hun 9-jarig huurcontract op. Dit gebeurde in het 2e jaar van verhuring, wettelijk zijn zij dus een wederverhuringsvergoeding van 2 maand huur schuldig aan ons. Indien zij echter binnen hun opzegtermijn van 3 maanden een geschikte huurder vinden, zijn wij bereid deze wederverhuringsvergoeding niet in rekening te brengen.
Ondertussen stelden onze huurders al enkele kandidaat-huurders voor, die wij niet aanvaard hebben. Wij vroegen om liefst naar een koppel zonder kinderen uit te kijken en vragen aan kandidaat-huurders om een kopie van de loonfiche(s) om toch wat zekerheid te hebben dat zij de huurprijs aankunnen in hun gezinssituatie (om achteraf geen problemen te krijgen met het betalen van de huur).
Onze huurders zijn niet erg opgezet met het feit dat we al enkele kandidaten geweigerd hebben (omwille van het aantal kinderen en omwille van hun solvabiliteit) en zien dit als een soort "stokken in de wielen steken" van ons.
Mijn vraag is of we het recht hebben en hoeveel keer we het recht hebben om kandidaat-huurders te weigeren die aangebracht worden door onze huidige huurder?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 04 mei 2010 20:18

Zolang er geen sprake is van gerichte discriminatie is het moeilijk u wat te maken. Koppels met kinderen uitsluiten kan, tenzij het pand in kwestie om zichtbare redenen niet geschikt is voor kinderen, beschouwd worden als een vorm van discriminatie.

billie3
Berichten: 88

#3 , 05 mei 2010 14:29

ik ben zeker niet juridisch onderlegd, maar persoonlijk vind ik dat huurders tevreden mogen zijn dat U de schadevergoeding wegens het verbreken van het huurcontract kwijtschleldt,indien de woning is verhuurd. Het vragen van deze schadevergoeding heeft volgens mij niets te maken met het al dan niet verhuurd zijn van de woning. Vroeger vroegen wij ook geen schadevergoeding bij het verbreken van het contract, nu doen wij dit wel Dit na meerdere problemen met verschillende huurders (niet betalen van huurgelden, beschadiging,......) De weinige rechten die wij als verhuurder hebben passen we ook toe.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 05 mei 2010 14:49

bij het herlezen van de eerste post wens ik wel nog de opmerking te plaatsen dat voor het berekenen van de wederverhuringsvergoeding men geen rekening dient te houden met de datum waarop de opzeg wordt gegeven doch met de datum waarop de opzeg een einde neemt.

Ieder maakt zijn eigen afspraken met de uittredende huurders die hij wenst. Persoonlijk zal ik nooit de gehele wederverhuringsvergoeding laten vallen, louter en alleen omdat het voortijdig wisselen van huurders een hoop onvoorziene rompslomp en papierwerk met zich meebrengt die zich niet vanzelf oplost.

Maar nogmaals, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken...

Vanmar
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 05 mei 2010 15:50

Bedankt voor de reacties!
Wij zijn bereid om deze wederverhuringsvergoeding niet in rekening te brengen omdat onze huurders steeds heel correct zijn geweest... Nu, indien er schade is aan het appartement, zullen zij die vergoeding wel nog moeten betalen (was ook een voorwaarde).
Voor ons is het het belangrijkste dat we na het vertrek van onze huidige huurders direct een nieuwe huurder hebben zodat het appartement niet leegstaat. De "kwijtschelding" van deze vergoeding is ook een goede motivatie voor onze huurders om andere huurders te vinden...
Maar eigenlijk zijn we idd te braaf, wettelijk gezien hebben we wel het recht om deze schadevergoeding zowieso te vragen.

Seth
Berichten: 50

#6 , 06 mei 2010 10:20

Nou Nou te braaf.....

De opzegvergoeding is er inderdaad onder andere om de kosten te dekken van het vroegtijdig opzeggen en de papierwinkel die daardoor wordt geopend.

Maar ik vind het zeer correct van u dat u deze wil laten vallen indien de huurder u helpt bij het vinden van een kandidaat.
Ik zou ze dit wel op papier geven om zo correct te blijven.
Uiteindelijk is het voor de huurder (dan wel door eigen keus) ook veel werk om te verhuizen en een nieuwe woning te vinden, deze lasten te delen vind ik een mooie uitwerking.

Als uw huurders in die twee jaar altijd een goede verstandhouding met u hebben gehad en net met uw eigendom en de huurgelden zijn omgegaan, dan doet u er goed aan om ook zo correct terug te zijn, wie weet hebben ze daar bij hun volgende verhuurder niet zo een geluk mee.

Lijkt me meer dan logisch dat het wel een voorwaarde is dat u een kandidaat naar uw keuze wenst, uiteindelijk zijn uw huidige huurders ook door uw beoordeling goed terecht gekomen.

Terug naar “Huren”