voortijdig opzeggen huurcontract

vis
Topic Starter

voortijdig opzeggen huurcontract

#1 , 30 nov 2005 19:11

Wegens aantal problemen wens ik mijn huurcontract voortijdig op te zeggen.Er staat niets gestipuleerd qua sancties bij contractbreuk in mijn huidig contract; Normaal moet ik nog 1 jaar huren (eind 31 december 2006) Ik wens te eindigen 31.12.2005. Ik had een persoon die wilde huren vanaf 01.01.2006 maar de verhuurder wil deze persoon niet aanvaarden als nieuwe huurder. Bestaan er ergens wettelijke sancties vb dat ik een maand extra moet betalen of iets gelijkaardigs?
Dank voor alle eventuele hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 nov 2005 19:24

betreft het de huur van de woning waar u permanent verblijft ? een garage ? een vakantie-verblijf ?

Bibendum
Berichten: 94

#3 , 30 nov 2005 21:35

Wegens aantal problemen wens ik mijn huurcontract voortijdig op te zeggen.Er staat niets gestipuleerd qua sancties bij contractbreuk in mijn huidig contract; Normaal moet ik nog 1 jaar huren (eind 31 december 2006) Ik wens te eindigen 31.12.2005. Ik had een persoon die wilde huren vanaf 01.01.2006 maar de verhuurder wil deze persoon niet aanvaarden als nieuwe huurder. Bestaan er ergens wettelijke sancties vb dat ik een maand extra moet betalen of iets gelijkaardigs?
Dank voor alle eventuele hulp

Het is idd van cruciaal belang dat wij weten onder welk huurregime u valt. Het is mss wel al nuttig om u te melden dat als u onder de woninghuurwet valt, kans dewelke ik groot acht, u zeer goed moet uitkijken met opzeg van uw huurcontract.

Graag duidelijkere info over uw soort huurcontract. Dan kunnen wij u op een vrij zekere en precieze wijze info geven.

Reclame

vis
Topic Starter

#4 , 01 dec 2005 09:43

Dank voor uw reactie.
Het betreft huren van een appartement waar ik permanent verblijf. De verhuurder had mondeling zijn akkoord gegeven voor mijn vertrek maar weigerde dat dan plotseling schriftelijk te beamen.
Het is een standaard huurcontract zoals je in de winkel koopt, zonder toevoegingen.
Het is wel zo dat de verhuurder van Turkse nationaliteit is en de persoon die wenst over te nemen van marokkaanse nationaliteit. Hij weigert op basis van de nationaliteit van de nieuwe kandidaat-huurder
Vis

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 dec 2005 10:32

Is het een overeenkomst voor bepaalde tijd?

scorpioen

Bibendum
Berichten: 94

#6 , 01 dec 2005 10:54

Dank voor uw reactie.
Het betreft huren van een appartement waar ik permanent verblijf. De verhuurder had mondeling zijn akkoord gegeven voor mijn vertrek maar weigerde dat dan plotseling schriftelijk te beamen.
Het is een standaard huurcontract zoals je in de winkel koopt, zonder toevoegingen.
Het is wel zo dat de verhuurder van Turkse nationaliteit is en de persoon die wenst over te nemen van marokkaanse nationaliteit. Hij weigert op basis van de nationaliteit van de nieuwe kandidaat-huurder
Vis

Met dat mondeling akkoord bent u niets omdat u dit niet kan bewijzen. Zoals het mij voorkomt valt u onder de woninghuurwet.
Dan is het vrij simpel: Kijk daarvoor in de woninghuurwet , artikel 3 ?5.

Als huurder kan je de huurovereenkomst ten allen tijde opzeggen maar je moet een opzegtermijn van 3 maanden respecteren. Dat wil zeggen dat als je vandaag opzegt ( doe dit met een aangetenkend schrijven) dat je dan nog 3 maanden huur zal moeten betalen, maar dat je ook nog 3 maanden erin mag wonen.
Maar let op. Als je binnen de eerste 3 jaar van uw huurcontract nog zit dan moet je een extra vergoeding betalen. Deze is 1 maand huur als je be?indigt in de periode van het derde jaar, is 2 maand indien opzeg in het 2e jaar en is 1 maand indien je opzegt in het 3e jaar.

Dit lijkt me duidelijk, niet ? De zaak lijkt me opgelost! :)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 dec 2005 17:18

Bibendum,

Wat je schrijft is juist, op voorwaarde dat het geen huurovereenkomst voor bepaalde tijd is (van korte duur). Waarom schrijft poster: "Normaal moet ik nog 1 jaar huren (eind 31 december 2006)?".

scorpioen

Bibendum
Berichten: 94

#8 , 02 dec 2005 16:24

Bibendum,

Wat je schrijft is juist, op voorwaarde dat het geen huurovereenkomst voor bepaalde tijd is (van korte duur). Waarom schrijft poster: "Normaal moet ik nog 1 jaar huren (eind 31 december 2006)?".

scorpioen

Ja inderdaad, daar had ik even te vlug overgelezen. Dank voor uw oplettendheid Scorpioen!

B.

Terug naar “Huren”