eindafrekening werkelijke lasten en kosten

fientje
Topic Starter
Berichten: 7

eindafrekening werkelijke lasten en kosten

#1 , 14 sep 2006 20:36

Wij hebben de afgelopen 5 jaar een appartement gehuurd. Daar zijn we nu sinds eind vorige maand weg. In ons contract stond dat wij maandelijks 750 BEF (later 20 Euro) "voorschot op de vaste kosten betalen" en dat er jaarlijks een afrekening volgt. Na 5 jaar hebben wij geen enkele afrekening gekregen en toen ik vandaag aan de huisbaas vroeg wanneer ik een afrekening ging krijgen zei hij dat ik er geen ga krijgen. 20 Euro vaste kosten is voor hem 20 Euro vaste kosten zei hij.

Ik heb gelezen in de huurwetgeving dat ik dat kan eisen tot 5 jaar terug. Vooraleer ik dit doe, wil ik wel eens weten wat hij allemaal kan voorleggen als bewijsstukken.

Bv. in ons contract staat :"de huurder zal tevens de helft betalen van het ereloon dat gevraagd wordt door de syndicus". Welke syndicus? Ik heb daar nooit iets van gehoord. Wat zou die man moeten doen?
-> kan hij hiervoor een bedrag inbrengen als kost? is dit iets wat hij zogezegd "zelf" kan gedaan hebben?

Bv. "onderhoud van de gemeenschappelijke delen": de kuisvrouw en de tuinman kwamen in het zwart. Kan hij dit inbrengen?

bv. "jaarlijks onderhoud van de boiler": volgens onze papieren hebben wij op 5 jaar tijd 1 jaarlijks onderhoud gehad en de rest waren - doordat de huisbaas liever het jaarlijks onderhoud uitstelde - herstellingswerken aan de boiler. Wat kan hij hiervoor dan inbrengen?


M.a.w. moeten de "bewijsstukken" van de verhuurder allemaal offici?le facturen zijn of mag hij ook "geprovisioneerde" bedragen inbrengen (bv. syndicus of kuisvrouw in 't zwart)?

fientje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 15 sep 2006 09:06

U kan een 'jaarlijkse afrekening' EISEN van de verhuurder, INDIEN u MAAR 20 Euro per maand betaalde, de kans is (heel)GROOT dat uw 20 Euro onvoldoende is.

Wie welke prestaties (al dan niet in 'het zwart') verrichtte is een zaak van de 'vereniging van Mede?igenaars'.

fientje
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 15 sep 2006 12:51

Als ik eens reken dat onze huisbaas van elk appartement in ons gebouw (5 kleine appartementen) 20 Euro per maand ontvangt, dan is dat 1200 Euro per jaar.


Wat is de "vereniging van mede-eigenaars"?

Als de huisbaas enkel offici?le facturen mag voorleggen, denk ik dat we zeker meer hebben betaald dan nodig. Als hij natuurlijk ook zaken in het zwart mag inbrengen, kan je misschien wel gelijk hebben. Vandaar dat ik eigenlijk wou weten of zwarte prestaties al dan niet mogen ingebracht worden.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 15 sep 2006 13:41

De vereniging van mede?igenaars is een vereniging waar alle eigenaars deel van uitmaken.

Deze duid een syndicus aan. De syndicus is degene die de dagelijkse zaken regelt. Jaarlijks legt de syndicus zijn jaarrekening voor aan de eigenaars.

Uw vraag om de (jaarlijkse) afrekening zou wel eens zware gevolgen kunnen hebben.

Hou er rekening mee dat er veel meer kosten zijn dan wat u (vermoedelijk) voor ogen heeft!

U kan maar beter hopen dat er 'in het zwart' werd gewerkt!!

fientje
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 15 sep 2006 14:28

Het (kleine) appartementsgebouw is volledig ZIJN eigendom, dus ik denk niet dat die vereniging van mede-eigenaars hier niet van toepassing is. Hij staat zelf in voor de dagelijkse "running", dus ik denk ook niet dat we rekening moeten houden met een syndicus.

Kan hij niet-offici?le zaken (=zwart) doorrekenen?
Kan hij zichzelf (als hij de dagelijkse gang van zaken zelf regelt) als "syndicus" benoemen en dus een vergoeding inbrengen als kost hiervoor?

Terug naar “Huren”