De zaken zijn juist omgekeerd aan wat JohnD en Vandenbos beweren. In de technische richtlijnen voor kwaliteitscontrole van de Vlaamse overheid staat wat betreft electriciteit juist expliciet vermeld dat de tellerkast niet toegankelijk moet zijn voor alle bewoners. Wel moet men toegang hebben tot de veiligheidsinstallatie van de betreffende wooneenheid. Maar deze veiligheidsinstallatie maken deel uit van een kast met de differentieels en automaten en niet van de tellerkast. De poster van deze thread heeft het wel degelijk over de tellerkast, vermits hij op zoek ging naar het EAN-nummer.
Wat betreft de hoofdkraan van het water, moet dit in principe inderdaad wel toegankelijk zijn, maar dit principe geldt niet meer wanneer er een tussenkraan is waarmee het water naar één bepaalde wooneenheid kan afgesloten worden. De poster dient dus eerst even na te kijken of dit het geval is.
De tellers bevinden zich verder in een onderdeel van het gebouw dat niet verhuurd is aan de poster, dus kan hij zeker en vast geen permanente toegang eisen tot dit gedeelte. Wat ik persoonlijk zou aanraden is om voor te stellen dat er een veiligheidskastje in een gemeenschappelijke ruimte geplaatst wordt (hall of garage) waarin zich een sleutel van de kelder bevindt. In uiterste geval van nood kan het glas in het kastje gebroken worden om de sleutel te bereiken. Dit kan U overleggen met de verhuurder of het immo-kantoor. Let wel op : dit geldt dan enkel in geval van nood. Men kan deze sleutel dus bv. niet gebruiken om meterstanden te gaan opnemen. Het is verder ook zeer sterk aan te raden, om de verhuurder of het immo-kantoor (proberen) te contacteren eer U dat glas zou breken.
En bovendien moet men helemaal geen toegang hebben tot de tellerkast om een EAN-nummer te verkrijgen. Dat staat daar niet eens op vermeld. Een eenvoudig mailtje of telefoontje naar de netwerkbeheerder zou dit veel sneller opgelost hebben.
In tegenstelling tot de hierboven geplaatste bewering heeft de poster het wel degelijk over de meter/zekeringkast die niet bereikbaar is voor hem.
So far, so good. Maar wij wonen daar nu reeds een tweetal maanden en nog steeds kunnen wij niet in de kelder. Stel, de waterleiding springt of er is een lek, dan kunnen wij niet eens de kraan gaan toedraaien. Stel, onze elektriciteit valt uit, dan kunnen wij niet eens aan de meter/zekeringenkast om alles terug op te zetten.
de technische richtlijnen vermelden specifiek op pagina 43 onder punt 2 lid 3:
Het verdeelbord of de verdeelkast van de woning ontbreekt of is niet bereikbaar
op pagina 44 vindt men bovendien volgende tekst:
Wanneer de hoofdzekering zich in een afgesloten of niet bereikbare kelder bevindt en er (voor elke woongelegenheid) een degelijke verdeelkast is met de nodige verliesstroomschakelaars en zekeringen wordt rubriek 51 niet aangekruist.
Voor elke woongelegenheid houdt in dat deze bereikbaar dient te zijn voor elke woongelegenheid. als zekeringkast en teller een eenheid vormen dan
MOET deze bereikbaar zijn voor de bewoner.
Tellers mogen niet in een privatief gedeelte in een mede-eigendom staan. deze dienen steeds in een gemeenschappelijk gedeelte ondergebracht te worden.
Een gebouw dat verhuurd wordt en meerdere gezinseenheden bevat bevat dient aan dezelfde regels te voldoen.
Ter staving hiervan raad ik u ten zeerste aan "Handboek Appartementsrecht" van R Timmermans te raadplegen op pagina 96, 100.
Ten slotte is er ook nog, zoals terecht door seth opgemerkt, artikel 6 °6 1ste lid van het KB van 8 juli 1997 tot vaststelling van de voorwaarden waaraan ten minste voldaan moet zijn wil een onroerend goed dat wordt verhuurd als hoofdverblijfplaats in overeenstemming zijn met de elementaire vereisten inzake veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid.
Mijn punt blijft dus geldig. Tussen haakjes, het is Vandebos, niet Vande
nbos.