Dringend aub: Toegang tot elektriciteits- en watermeter

SimonC
Topic Starter
Berichten: 2

Dringend aub: Toegang tot elektriciteits- en watermeter

#1 , 07 apr 2010 11:03

Beste,

sinds 1/02/2010 huur ik samen met mijn vriendin een appartement op het gelijkvloers. Voordat wij daar gingen wonen, wilden we een contract afsluiten met een elektriciteitsleverancier, maar daarvoor hadden we de EAN-nummer nodig van de meter. Blijkbaar kon de huurder die er op dat moment inzat ons die niet geven, want hij kon niet in de kelder bij de meter omdat de deur afgesloten was. Na veel aandringen bij het immokantoor en de huisbaas hebben we deze code dan toch kunnen bemachtigen en zonder problemen ons contract bij de maatschappij kunnen afsluiten.

So far, so good. Maar wij wonen daar nu reeds een tweetal maanden en nog steeds kunnen wij niet in de kelder. Stel, de waterleiding springt of er is een lek, dan kunnen wij niet eens de kraan gaan toedraaien. Stel, onze elektriciteit valt uit, dan kunnen wij niet eens aan de meter/zekeringenkast om alles terug op te zetten.

Ik heb het immokantoor al gemaild (mét ontvangsbevestiging) dat wij graag zouden hebben dat die deur openblijft, maar tot op vandaag is er geen reactie gekomen.

Mijn vraag is redelijk duidelijk:
Bestaat er een juridische basis waardoor wij het immokantoor/huisbaas kunnen verplichten om ons toegang te verlenen tot de kelder? Moet hij ons trouwens toegang verlenen tot de kelder?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Met vriendelijke groeten,

Simon en Karin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 07 apr 2010 11:31

Of er nu een juridische wet bestaat die typisch stelt dat je toegang dient te hebben tot die meters weet ik niet.

In elk geval dien je toegang te hebben tot die meters, al was het maar om je verbruik te kunnen nazien.

Waarschijnlijk zal die plicht van verhuurder/immo onder een andere wet vallen, waarbij het verzuim van deze laatsten om je toegang te verlenen tot de lokal(en) waar deze meters zich bevinden als een inbreuk word aanzien.

AS naar verhuurder of immokantoor en daarna bij ontbreken van een reactie binnen een termijn van 11 dagen, naar de Afbeelding, is mijn raad. Dwangsom van bvb 20€ per dag vertraging eisen, vanaf de uitspraak, dat je geen toegang krijgt. Onmogelijkheid van toegang laten vaststellen door deurwaarder. Als je deze eisen misschien in dat AS omschrijft kunnen er misschien ook reeds plots veel deuren opengaan...

En euh ..
Ik heb het immokantoor al gemaild (mét ontvangsbevestiging) dat wij graag zouden hebben dat die deur openblijft, maar tot op vandaag is er geen reactie gekomen.
Dat is standard procedure bij de meesten. Je zal in dit geval rechtstreeks een AS nr. de eigenaar moeten sturen, die je dan waarschijnlijk wel terug nr. het immokantoor verwijst omdat hij zich afvraagt waarom hij hen anders betaalt. Leuk toch ? :D
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 07 apr 2010 11:59

U bezorgt beiden een AS waarin u hen in gebreke stelt wegens:

- de puntentelling die de woningdienst toepast om een pand onbewoonbaar te verklaren en waar het niet toegang hebben tot de verdeelkast gelijkstaat aan een quotering van 15 punten. (Technische richtlijnen voor woningkwaliteitsonderzoek, Vlaamse overheid, p43)

- het niet toegankelijk zijn van de hoofdkraan voor alle bewoners volgens de woningdienst gelijkstaat aan 3 strafpunten (zie bovenstaande publicatie doch pagina 61)

Hetgeen in combinatie, zonder enig ander gebrek (hetgeen praktisch onmogelijk is in eender welke niet nieuwbouw), reeds voldoende is om het pand onbewoonbaar te laten verklaren mocht er een verzoek tot onderzoek gericht worden aan de bevoegde dienst.

- u stelt hen in gebreke aangezien aangezien het door hun besluit is dat u niet in staat bent de artikels 1732-1733 BW na te leven.
Art. 1732. Hij is aansprakelijk voor de beschadigingen of de verliezen die gedurende zijn huurtijd ontstaan, tenzij hij bewijst dat die buiten zijn schuld hebben plaatsgehad.

Art. 1733. _ <W> Hij is aansprakelijk voor brand, tenzij hij bewijst dat de brand buiten zijn schuld is ontstaan.
- dat u hen bij deze aansprakelijk houdt voor alle schade die aan het pand ontstaat door waterschade, overbelasting stroomnetwerk of brandschade ten gevolge van kortsluiting daar deze door het gebrek aan toegang onder overmacht vallen middels art 1755 BW.
Art. 1755. Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.
- Dat u bij gebrek aan toegang tot de verdeelkast en de hoofdwaterkraan binnen de 10 dagen na kennisname van dit schrijven verplicht zal zijn de woningdienst in te schakelen, uw verzekeraar preventief op de hoogte te brengen en indien dusdanig geadviseerd door de huurdersbond op kosten van de eigenaar een geding aan te spannen om de toegang te bekomen waarop u veiligheidshalve recht heeft.

Hopelijk helpt dit u verder?

Reclame

Seth
Berichten: 50

#4 , 07 apr 2010 15:53

Toch staat er wel in het Koninklijk Besluit mbt tot de minimumvoorwaarden inzake veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid voor een onroerend goed dat wordt verhuurd als hoofdverblijfplaats:

Art. 6 De woning moet ten minste voorzien zijn van :

6° een permanente toegankelijkheid tot de smeltveiligheden van deelektrische installatie van de woning ... etc


Waarbij smeltveiligheden oftewel plombs zich bevinden in de meterkast die in de kelder staat. Wettelijk gezien heb je het recht op toegang.
Deze minimumvoorwaarden zouden ook verplicht als bijlage bij je huurovereenkomst moeten zitten alvorens die te registreren.

Wijs hierop bij je AS.

Gegroet.

Casalangdre
Berichten: 105

#5 , 07 apr 2010 16:09

De zaken zijn juist omgekeerd aan wat JohnD en Vandenbos beweren. In de technische richtlijnen voor kwaliteitscontrole van de Vlaamse overheid staat wat betreft electriciteit juist expliciet vermeld dat de tellerkast niet toegankelijk moet zijn voor alle bewoners. Wel moet men toegang hebben tot de veiligheidsinstallatie van de betreffende wooneenheid. Maar deze veiligheidsinstallatie maken deel uit van een kast met de differentieels en automaten en niet van de tellerkast. De poster van deze thread heeft het wel degelijk over de tellerkast, vermits hij op zoek ging naar het EAN-nummer.

Wat betreft de hoofdkraan van het water, moet dit in principe inderdaad wel toegankelijk zijn, maar dit principe geldt niet meer wanneer er een tussenkraan is waarmee het water naar één bepaalde wooneenheid kan afgesloten worden. De poster dient dus eerst even na te kijken of dit het geval is.

De tellers bevinden zich verder in een onderdeel van het gebouw dat niet verhuurd is aan de poster, dus kan hij zeker en vast geen permanente toegang eisen tot dit gedeelte. Wat ik persoonlijk zou aanraden is om voor te stellen dat er een veiligheidskastje in een gemeenschappelijke ruimte geplaatst wordt (hall of garage) waarin zich een sleutel van de kelder bevindt. In uiterste geval van nood kan het glas in het kastje gebroken worden om de sleutel te bereiken. Dit kan U overleggen met de verhuurder of het immo-kantoor. Let wel op : dit geldt dan enkel in geval van nood. Men kan deze sleutel dus bv. niet gebruiken om meterstanden te gaan opnemen. Het is verder ook zeer sterk aan te raden, om de verhuurder of het immo-kantoor (proberen) te contacteren eer U dat glas zou breken.

En bovendien moet men helemaal geen toegang hebben tot de tellerkast om een EAN-nummer te verkrijgen. Dat staat daar niet eens op vermeld. Een eenvoudig mailtje of telefoontje naar de netwerkbeheerder zou dit veel sneller opgelost hebben.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 07 apr 2010 21:28

De zaken zijn juist omgekeerd aan wat JohnD en Vandenbos beweren. In de technische richtlijnen voor kwaliteitscontrole van de Vlaamse overheid staat wat betreft electriciteit juist expliciet vermeld dat de tellerkast niet toegankelijk moet zijn voor alle bewoners. Wel moet men toegang hebben tot de veiligheidsinstallatie van de betreffende wooneenheid. Maar deze veiligheidsinstallatie maken deel uit van een kast met de differentieels en automaten en niet van de tellerkast. De poster van deze thread heeft het wel degelijk over de tellerkast, vermits hij op zoek ging naar het EAN-nummer.

Wat betreft de hoofdkraan van het water, moet dit in principe inderdaad wel toegankelijk zijn, maar dit principe geldt niet meer wanneer er een tussenkraan is waarmee het water naar één bepaalde wooneenheid kan afgesloten worden. De poster dient dus eerst even na te kijken of dit het geval is.

De tellers bevinden zich verder in een onderdeel van het gebouw dat niet verhuurd is aan de poster, dus kan hij zeker en vast geen permanente toegang eisen tot dit gedeelte. Wat ik persoonlijk zou aanraden is om voor te stellen dat er een veiligheidskastje in een gemeenschappelijke ruimte geplaatst wordt (hall of garage) waarin zich een sleutel van de kelder bevindt. In uiterste geval van nood kan het glas in het kastje gebroken worden om de sleutel te bereiken. Dit kan U overleggen met de verhuurder of het immo-kantoor. Let wel op : dit geldt dan enkel in geval van nood. Men kan deze sleutel dus bv. niet gebruiken om meterstanden te gaan opnemen. Het is verder ook zeer sterk aan te raden, om de verhuurder of het immo-kantoor (proberen) te contacteren eer U dat glas zou breken.

En bovendien moet men helemaal geen toegang hebben tot de tellerkast om een EAN-nummer te verkrijgen. Dat staat daar niet eens op vermeld. Een eenvoudig mailtje of telefoontje naar de netwerkbeheerder zou dit veel sneller opgelost hebben.
In tegenstelling tot de hierboven geplaatste bewering heeft de poster het wel degelijk over de meter/zekeringkast die niet bereikbaar is voor hem.

So far, so good. Maar wij wonen daar nu reeds een tweetal maanden en nog steeds kunnen wij niet in de kelder. Stel, de waterleiding springt of er is een lek, dan kunnen wij niet eens de kraan gaan toedraaien. Stel, onze elektriciteit valt uit, dan kunnen wij niet eens aan de meter/zekeringenkast om alles terug op te zetten.
de technische richtlijnen vermelden specifiek op pagina 43 onder punt 2 lid 3:

Het verdeelbord of de verdeelkast van de woning ontbreekt of is niet bereikbaar
op pagina 44 vindt men bovendien volgende tekst:
Wanneer de hoofdzekering zich in een afgesloten of niet bereikbare kelder bevindt en er (voor elke woongelegenheid) een degelijke verdeelkast is met de nodige verliesstroomschakelaars en zekeringen wordt rubriek 51 niet aangekruist.
Voor elke woongelegenheid houdt in dat deze bereikbaar dient te zijn voor elke woongelegenheid. als zekeringkast en teller een eenheid vormen dan MOET deze bereikbaar zijn voor de bewoner.

Tellers mogen niet in een privatief gedeelte in een mede-eigendom staan. deze dienen steeds in een gemeenschappelijk gedeelte ondergebracht te worden.

Een gebouw dat verhuurd wordt en meerdere gezinseenheden bevat bevat dient aan dezelfde regels te voldoen.

Ter staving hiervan raad ik u ten zeerste aan "Handboek Appartementsrecht" van R Timmermans te raadplegen op pagina 96, 100.

Ten slotte is er ook nog, zoals terecht door seth opgemerkt, artikel 6 °6 1ste lid van het KB van 8 juli 1997 tot vaststelling van de voorwaarden waaraan ten minste voldaan moet zijn wil een onroerend goed dat wordt verhuurd als hoofdverblijfplaats in overeenstemming zijn met de elementaire vereisten inzake veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid.

Mijn punt blijft dus geldig. Tussen haakjes, het is Vandebos, niet Vandenbos.

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 08 apr 2010 01:35

Euh ... gewoon vrederechter ... eens zien of die dat allemaal wel weet. Als je op de dag van vandaag nog niet het recht hebt om bij je eigen meter te komen is het al erg vind ik. Je moet toch kunnen in het oog houden wat je eigen verbruik is ? Al was het maar om te controleren dat wat je aangerekend word klopt volgens de meterstanden. En zekeringskast daar moet je overigens zeker bijkunnen.

Die verhuurder en immo zijn grondig in de fout door de toegang tot de smeltveiligheden en de teller niet te voorzien. En ik heb het dan nog niet eens opgezogd. :D
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

SimonC
Topic Starter
Berichten: 2

#8 , 08 apr 2010 09:37

Beste,

Bedankt voor al jullie snelle reacties! Ik onthou dat we toch op zn minst toegang moeten hebben tot de zekeringenkast, wat mij ook al logisch leek...

Met vriendelijke groeten,

simon en karin

Terug naar “Huren”