uithuiszetting zelf uitvoeren

sandoz
Topic Starter
Berichten: 15

uithuiszetting zelf uitvoeren

#1 , 01 okt 2009 08:54

Een huurder van me heeft enkele maanden geen huur meer betaalt, weigert waarborg te betalen (had één maand uitstel gekregen na betrekking), houdt huisdieren terwijl dit in het contract niet toegelaten is, heeft geen brandverzekering.

Ondertussen wordt een procedure (na verzenden aangetekende brief) opgestart.
De volgende vraag loopt wel vooraf op de feit, maar uiteindelijk zal het toch zover komen :
De vrederechter ontbindt het contract en de huurder moet het pand binnen de 30 dagen verlaten.

Doch deze doet dit niet.
De wet voorziet dat hiervoor een deurwaarder moet worden aangenomen, prijskaartje 1500 EUR (de huurder is onvermogend dus de kans dat ik het geld terugkrijs is nihil).

Aangezien ik een appartement verhuur voor maar 300 EUR/mnd is deze kost van de gerechtsdeurwaarder veel te hoog.

Wat zijn mogelijke de sancties als je nadat de 30 dagen verlopen zijn zelf de huurder het appartement uitzet?
Ik ben me er van bewust dat je hierbij de wet overtreed, maar enkel op het feit dat de manier van uithuiszetting niet volgens de wet is. De uithuiszetting op zich zelf werd reeds bij wet opgelegd, dus hierbij wordt geen overtreding begaan.

Tevens zal het pand opnieuw verhuurd worden, dus zal op de dag dat de huurder vrijwillig/onvrijwillig het pand verlaat het appartement bezet worden door nieuwe huurders.

Het lijkt me steeds meer dat huurders soms schaamteloos alle verplichtingen naast zich neer te leggen en dit ten koste van eerlijke verhuurders. Iemand enige ervaring of weet van precedenten.
Zelf al moet een bepaalde soms als boete betaald worden, dit zal hoogstwaarschijnlijk nog lager zijn dan de kosten van gerechtsdeurwaarders?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dorinka
Berichten: 65
Locatie: Boom

#2 , 01 okt 2009 09:22

Wat er met ons gebeurd is heelemaal het tegenovergestelde. Wij hadden ook graag een eerlijke huisbaas gehad. De huisdieren waren geen probleem. Kregen nooit een huurcontract, betalen iedere maand huishuur. Door mijn fout, daar ik toch ons adres hier wou zetten, want wat in geval van inbraak, brand ongeval. Noem maar op, kon ik dit niet doen. Pas na mijn aanvraag om adres verandering bij de gemeente voor mijn dochtertje, ik en mijn man wisten wij pas dat het hier een opslagplaats is. Huur is zo duur elders,huisdieren en soms kinderen zijn niet welkom. Dus een betaalbaar huis kopen ? Mijn man is 53, ik 41 mijn dochterje 12. Een huis kopen is niet het zelfde als een GSM kopen, en verloopt ook veel trager. En geld lenen verloopt ook even gemakkelijk.Wij zijn eindelijk zo ver, ons eigen huis maar nog niet woonbaar. Wij kregen nooit schriftelijk of verbaal klacht. Tot verleden week van de eigenaar,dat er nu zaerdag hier iemand komt huren. Betalen voor de 4de maand huishuur voor twee woningen. Vandaag zou een deurwaarder gestuurd worden naar ons. Ik wens u veel sterkte !

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 01 okt 2009 10:45

U mag het recht niet in eigen handen nemen... Die € 1500 is inderdaad hoog doch verzekert je ervan dat je niets aangewreven kan worden.

Kosten eigenhandige uitzetting in boetes en erelonen kan beduidend hoger liggen dan die € 1500.

Reclame

DUFLOU
Berichten: 12

#4 , 01 okt 2009 11:18

sandoz U schreef :
Iemand enige ervaring of weet van precedenten.
Lees hieronder de rubriek :
Één jaar gratis huren , wonen & hulp gerechtsdeurwaarder.
Het enige dat je kan doen is op zoek gaan naar ´n gewetensvolle
gerechtsdeurwaarder en hem op blote knieën smeken of
hij de uitdrijving wil doen.
Alsjeblieft doe dit zo , indien je het niet doet , dan zie je nog meer af
en ga je eraan kapot

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 01 okt 2009 12:33

Een huurder van me heeft enkele maanden geen huur meer betaalt, weigert waarborg te betalen (had één maand uitstel gekregen na betrekking), houdt huisdieren terwijl dit in het contract niet toegelaten is, heeft geen brandverzekering.

Ondertussen wordt een procedure (na verzenden aangetekende brief) opgestart.
De volgende vraag loopt wel vooraf op de feit, maar uiteindelijk zal het toch zover komen :
De vrederechter ontbindt het contract en de huurder moet het pand binnen de 30 dagen verlaten.

Doch deze doet dit niet.
De wet voorziet dat hiervoor een deurwaarder moet worden aangenomen, prijskaartje 1500 EUR (de huurder is onvermogend dus de kans dat ik het geld terugkrijs is nihil).
U gaat er dus al vanuit dat hij niet vrijwillig zal vertrekken, is dat niet iets wat voorbarig? U heeft blijkbaar nog niet eens een vonnis van de vredrechter.

Wat zijn enkele maanden geen huur betaald?
Huisdieren kan u niet verbieden!
Hoe weet u dat de huurder geen brandverzekering heeft?

Tegenwoordig is het echt moeilijk geworden om een huurder eruit te laten zetten. Als het OCMW tussenkomt is het goed mogelijk dat die 30 dagen, 100 dagen worden.

Ik zou U aanraden om het volgende eens grondig te lezen vóór U nog meer kosten maakt!
http://www.jongebalieoudenaarde.be/Docu ... ETTING.doc

Terug naar “Huren”