Gegevens opvragen door immo

Scalle123
Topic Starter
Berichten: 26

Gegevens opvragen door immo

#1 , 12 sep 2009 11:07

Ben van plan om via een immomakelaar (century21) een appartement te huren.
Mag deze volgende gegevens opvragen?
- wie mijn werkgever is
- mijn bank contacteren en gegevens opvragen
- mijn huidige verhuurder contacteren
- sinds wanneer ik werkende ben en wat mijn inkomen is

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 12 sep 2009 12:42

LOL, zij mogen alles vragen (onofficieel natuurlijk), en u mag alles weigeren. Het resultaat is dat als u iets weigert u het app. niet zal mogen huren.

Ik raad u persoonlijk sterk af om via een immokantoor te huren. Er zij er nl. die u bedriegen en de eigenaar ook nog. Er zijn er bovendien nog bij die vrijwel niets anders doen dan inkasseren. Ik heb persoonlijk ooit eens alles samen een 10-tal AS's en FAXen verstuurd naar een immokantoor ivm foutieve jaarlijkse afrekeningen en ... nooit een antwoord ontvangen. Wel stuurden ze een ingebrekestelling zonder de minste referentie naar al mijn diverse AS's.

Trouwens zelfs als ze inlichtingen vragen die tot de privesfeer behoren en wat dus in feite niet toegelaten is, hoe zal u dat bewijzen ? dacht u dat u een kopij krijgt van de stukken die u invult ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 12 sep 2009 12:46

Deze mag dat indien u er geen bezwaar tegen heeft hem de nodige gegevens te verstrekken. Niets of niemand kan u echter verplichten deze gegevens te overhandigen.

- Werkgever is klassiek deze wordt dan gecontacteerd met de vraag of uw salaris voldoende is om een maandelijkse huur van x euro te betalen.

- Bank is niet klassiek en zou ik in feite weigeren. U kan hem eventueel de bank mededelen maar met de rest heeft hij geen zaken.

- Huidige verhuurder is ook klassiek.

- laatste vraag hangt samen met de eerste, ben je iemand die om de 7 weken ander werk dient te zoeken of iemand die reeds jaren in dezelfde omgeving is tewerkgesteld?

Nogmaals niemand kan je verplichten deze informatie te verstrekken, doch niemand kan de verhuurder/immokantoor tegenhouden aan iemand anders te verhuren.

Reclame

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#4 , 12 sep 2009 18:24

Je mag niet alle immo's over dezelfde kam scheren. Ik heb onlangs een huurcontract getekend en ben heel tevreden van het immokantoor.

En over die persoonlijke gegevens ... er is hier al genoeg over gepraat. Ik begrijp perfect dat de eigenaar zich wil indekken tegen wanbetalers en dus wil weten of u wel genoeg verdient om de huur te kunnen betalen, en daar ook de nodige bewijzen van wil op papier.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

digits
Berichten: 224

#5 , 13 sep 2009 22:27

Ben van plan om via een immomakelaar (century21) een appartement te huren.
Mag deze volgende gegevens opvragen?
- wie mijn werkgever is
- mijn bank contacteren en gegevens opvragen
- mijn huidige verhuurder contacteren
- sinds wanneer ik werkende ben en wat mijn inkomen is
Als je dat niet graag geeft zou ik op zoek gaan naar een huis/appartement waar je meteen contact met de eigenaar kan hebben. Bij immokantoren krijg je vaker meteen het deksel op de neus, terwijl je bij de eigenaar meer kans hebt dat die luistert naar je redenen waarom je die gegevens niet kan/wil geven (dat was mijn eigen ervaring in Gent een paar maanden geleden). Vooral die bank gaat toch wel erg ver.

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 14 sep 2009 11:17

Ik wil hier wel onderstrepen dat wat mapleleiah zegt misschien wel kan kloppen, en dat er dus mogelijk wel goede tussenzitten, maar dat is dan wel duidelijk vanuit het standpunt van de verhuurder bekeken.

Als de verhuurder tevreden is over een immokantoor wil dat nog niet zeggen dat de huurder tevreden is over het immokantoor.

Trouwens mijn verhuurder is in de wolken over zijn verhuurkantoor, niettegenstaande het soms maanden duurt eer een app't verhuurd is, zelfs met heel redelijke huurprijzen. Hij weet natuurlijk niet dat het verhuurkantoor bijna nooit afspraken met kandidaten nakomt. Soms zie ik hier dan mensen gedurende een uur ijsberen in de kou. De kandidaten worden gefilterd volgens ras en kleur, dat is 100% zeker.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 14 sep 2009 12:16

Als de de overgrote meerderheid van de immokantoren niet werkte zoals het hoort, of binnen de mate van het accepteerbare, zou het geen boomende sector zijn.
Dat er nog steeds uitschot, cowboys en incompetenten tussen zitten is geweten. De wetgever vult langzaam maar zeker de gaatjes in de wetgeving op aangaande verloning, vereiste competenties en plant stappen om daar in te grijpen waar de sectororganisatie zelf weigert in te grijpen...

Discussies tussen huurders en verhuurders zullen er altijd blijven. Men mag immers niet vergeten dat huurders steeds mondiger worden en dat dit aan de ene kant wel een goede zaak is omdat er steeds meer echte misbruiken aan de kaak gesteld worden doch deze gunstige evolutie mag de keerzijde van de medaille niet verhullen dat steeds meer huurders de mening lijken te zijn toegedaan dat een verhuurder zich vereerd zou moeten voelen dat er van hem gehuurd wordt en dat deze dan ook maar beter alle wensen van zijn nieuwe huurders stante pede uitvoert; anders zal men wel eens gaan klagen bij controle organismes...

Trouwens laat ons ook eerlijk wezen, de meeste verhuurders stappen naar een immokantoor om te verhuren omdat ze de miserie met wanbetalende, afbrekende, immer reclamerende op niets huurders beu zijn en ze op deze wijze een buffer inbouwen. (Als we dan toch eventjes alle verhuurders en en immokantoren dienen te demoniseren wil ik wel een spiegeltje ter hand houden) Je zou voor minder blij zijn met een immokantoor...

Aan de kant van de verhuurders is de situatie reeds drastisch verbeterd, in de grootsteden zijn er reeds verscheidene tientallen met ruchtbaarheid voor huisjesmelkerij veroordeeld, zijn er jaarlijks verscheidene duizenden panden verbeurd, onbewoonbaar, gevaar voor publieke gezondheid en ongeschikt verklaard. Goed, deze stap was meer dan nodig en zal door de ernstige verhuurder enkel slechts toegejuicht worden. Maar scheer een scheur in behangpapier, een losse tegel of onvoldoende stopcontacten (maar nog steeds reglementair voldoende) niet over dezelfde kam als echte problemen.

Men hoeft hier echt niet elke verhuurder als een handenwrijvende maffioso af te beelden die enkel gediend is met malafide immokantoren...

Conflicten met immokantoren zullen er altijd blijven, net zoals er altijd discussies zullen blijven met garagisten, electrozaken, aannemers, architecten, loodgieters, tuinaanleggers, stroomleveranciers, IT zaken, advocaten, notarissen, enz, enz, ... zelfs met sinterklaas en de kerstman!

Kwestie blijft, tref je een laakbare situatie aan, ageer dan ipv . enkel te klagen.

Discriminerend immokantoor? ---> CGKD
Frauderend immokantoor? ---> BIV, lokaal vredegerecht, Econ. Inspectie, BBI, RVA, RSZ (heel het alfabet om erop af te zenden)
Pand effectief niet in orde? ---> Woningdienst, gemeente, vredegerecht.

Terug naar “Huren”