Handelshuur nog niet gestart, kan ik nog opzeggen?

achtacht10
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Handelshuur nog niet gestart, kan ik nog opzeggen?

#1 , 11 apr 2024 13:47

Ik schets even de huidige situatie.

Vorig jaar heb ik een handelshuurcontract getekend met een brouwerij om een pand van hen te huren om een café uit te baten.
In overleg met de brouwerij zou het pand een grondige renovatie ondergaan. Een omgevingsvergunning werd ingediend, goedgekeurd op voorwaarde dat het 1ste verdiep bewoonbaar zou zijn. Dit wil zeggen dat er tussen het plafond van het gelijkvloers en het eerste verdiep (woninggedeelte) een brandwerende plafond aangebracht moest worden die 1 uur brandvertragend werkt. Bij het strippen van het pand blijkt dat het huidige plafond serieus begint door te hangen (er zou een maximale belasting van 100kg/m² mogen zijn) Het huidige plafond zou de brandwerend plafond dus nooit kunnen dragen. Een nieuwe plafond steken betekent een kettingreactie aan kosten en niet meer rendabel voor de brouwerij (nieuwe baddings of potrellen, verhogen van plafond of anders moeten de ramen aangepast worden,...). De figuurlijke stekker werd uit het project getrokken door de brouwerij werd mij telefonisch meegedeeld.

Ik heb toen zelf het initiatief genomen en het voorstel gedaan om een vereenvoudigde renovatie te doen, waarbij er dus geen omgevingsvergunning nodig is. het plafond blijft dus gewoon zoals het nu is (eigenlijk niet veilig) en de bestaande ruimtes krijgen een opfrissingsbeurt. De brouwerij zag dit wil zitten maar ik zou ook een deel van die renovatie moeten betalen. Er wordt verwacht dat ik ondervloer, vloer en pleisterwerken bekostig. maar het ganse project blijft nu opnieuw aanslepen. Eigenlijk zitten we nu in de fase van onderhandeling voor een nieuw contract met een nieuwe huurprijs en wie wat betaald.

Ik ben ondertussen op zoek gegaan naar een ander pand en heb dit ook gevonden (nog niets getekend). Dit is een pand die niet in handen is van de brouwerij.

Mijn vraag is nu: is het huidige contract nog geldig (ondertekend februari 2023)? Het contract omvat een addendum met de werken waar de brouwerij in ging voorzien en waar ik in ging voorzien. Het contract zou ingaan 1 maand na het beëindigen van de werken ten laste van de brouwerij (die dus eigenlijk niet meer uitgevoerd zullen worden).

Of dien ik dit via onderling overleg of het vredegerecht ongedaan zien te maken?

Alle advies of raad in deze situatie wordt geappricieerd.

Mvg.

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 apr 2024 16:31

Ik schets even de huidige situatie.

Dit wil zeggen dat er tussen het plafond van het gelijkvloers en het eerste verdiep (woninggedeelte) een brandwerende plafond aangebracht moest worden die 1 uur brandvertragend werkt.
is al meer dan 50 jaar een verplichting.. Heb dat al enkele honderden keren moeten doen tijdens mijn 30 jarige beroepscarriere als beheerder van ongeveer 1500 horecapanden in gans Vlaanderen. Als ik dat voorkreeg was de oplossing, bestaande zoldering uitbreken, en een nieuwe vloer in beton (of welfsels) gieten. Kost wel meer, maar je hebt een hogere draagkracht van die nieuwe vloer. En het voordeel is dat je GEEN brandwerende zoldering meer moet plaatsen.
Heb zelfs meermaals de bestaande vloer (mits bijkomende ondersteuning) gebruikt als bekisting voor de nieuwe betonnen vloer

lukasi
Berichten: 1149

#3 , 11 apr 2024 16:49

Snap iets niet: voor de brandveiligheid MOET er een brandvertragende plafond tussen het verdiep zitten en het gelijkvloers.
Bij de werken wordt er gemerkt dat de plafondroostering ondermaats zijn en doorbuigen.
En jullie , jij en de brouwerij om deze werken niet uit te voeren ???

Je weet toch dat de minimum extra belasting van een vloerdeel 350g /m² moet zijn?
Ik zou niet graag daar een koffie gaan drinken, zo spelen met de veiligheid.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38613

#4 , 11 apr 2024 18:18

Best een advocaat raadplegen.
U wil van handelshuur contract af... wegens niet kunnen leveren van het gebouw tenzij op uw kosten...
Hangt er vanaf wat u allemaal an anders hebt afgesproken. Wat is juridisch bindend.
Tricky met wat u schrijft.

Terug naar “Huren”