Clausule onderhoud en herstellingen

Angelique123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Clausule onderhoud en herstellingen

#1 , 21 mar 2024 00:45

Wij hebben na lang zoeken eindelijk een huurwoning gevonden. In het huurcontract staan echter een paar clausules waar wij ons toch wat zorgen over maken. We hebben al begrepen dat in principe het Vlaams Woninghuurdecreet boven een huurcontract staat. Toch zoek ik nog naar bevestiging dat wat er staat gebruikelijk en in orde is.

Hetgeen wat ons het meest zorgen baart is:

"De huurder staat in voor onderhoud en herstellingen van water- gas, en electriciteitsleidingen, verwarmingsinstallatie, ventilatiesysteem, ..."

Uiteraard moet de ketel bijvoorbeeld onderhouden worden en de leidingen regelmatig doorgespoeld, maar als er schade ontstaat aan bijvoorbeeld de waterleidingen door ouderdom, dan komt dit toch altijd ten laste van de verhuurder?

Ook staat er:

"De geringste beschadiging aan het sanitair heeft tot gevolg dat de huurder instaat voor de volledige vervanging van het toestel."

Wat moet ik hier nu juist onder verstaan en is dit ook gebruikelijk?

Tot slot komt het ruimen van putten en sekreten volgens het contract ten laste van ons, evenals het nakijken en afstellen van de verwarmingsinstallatie.

Zijn dit gebruikelijke clausules of moeten we ons nu zorgen maken? En zijn ze überhaupt wel rechtsgeldig?

We willen deze woning echt niet kwijtraken dus we zijn huiverig om te vragen of het aangepast kan, maar we willen anderzijds ook niet opgelicht worden natuurlijk.. Hopelijk heeft hier iemand meer inzicht of advies voor ons!

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 mar 2024 11:49

Bij vervanging van een sanitair toestel dient er uiteraard rekening gehouden worden met de vetusteit.
En bij het ruimen van de putten, stel u dan eens de vraag: Wie heeft ze verstopt of gevuld? De veroorzaker dient het nodige te doen

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mar 2024 14:40

Sowieso, het laten ruimen van de putten is sedert 2019 verplicht door de huurder.

Reclame

Angelique123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 mar 2024 15:08

Ik heb gisteravond de hele brochure behorende bij het Woninghuurdecreet bestudeerd en het is mij nu inderdaad duidelijk dat putten ruimen door de huurder dient te gebeuren en het laten nakijken van de verwarmingsinstallatie ook.

Echter, zoals het er nu staat geschreven zijn wij ook verantwoordelijk voor herstellingen aan leidingen, ventilatiesysteem enzoverder. Het betreft een oud huis, het kan toch niet zo zijn dat wij als huurders, mocht op een gegeven moment blijken dat de waterleiding volledig vervangen dient te worden terwijl wij er bijvoorbeeld nog maar 3 maanden wonen, daarvoor moeten opdraaien?

Hetzelfde met de formulering rondom het sanitair: de geringste beschadiging... Dan zie ik voor me dat er ergens een klein krasje in een badkuip zou komen en het hele bad daarvoor vervangen dient te worden. Er staat ook in dat we bijvoorbeeld instaan voor schade door vocht, condensatie, verstopping; wat nu als na 2 weken huren blijkt dat de leidingen toch niet goed doorlopen of er een gemaskeerd schimmelprobleem in de badkamer zit? Dan moeten wij volgens wat hier staat opdraaien voor het herstel en voor alle schade, terwijl wij die niet veroorzaakt hebben en wij niet de eigenaar zijn.

Waar ik qua worst case scenario bang voor ben is dat wij als huurders "misbruikt" zouden kunnen worden om de woning te renoveren op onze kosten, en dan met name op het gebied van groot onderhoud zoals de waterleiding.

Ik weet dat het Woninghuurdecreet boven het contract staat, maar we willen natuurlijk niet in een situatie terecht komen waar we de vrederechter erbij moeten halen. Maar door de scheve huurmarkt ben ik eveneens bang om de woning kwijt te raken als ik niet gewoon direct teken maar vraag om aanpassingen...

Wat zouden jullie doen?

Franciscus
Berichten: 38613

#5 , 21 mar 2024 17:23

Zorgen dat u een goede rechtsbijstandsverzekering hebt - familiale en brandverzekering.
Best een die ook contractuele zaken inbegrepen heeft zoals huren.

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 21 mar 2024 19:45

Hetgeen franciscus aangeeft, is een goede tip. Als het bad een email-laag (smeltglas) heeft, is dat verzekerd onder glasbreuk. De verzekeraars keren de waarde van een nieuw bad uit.
Verstopping is niet verzekerd maar dat kost ook geen fortuinen. Je kan het aflopen van de sanitaire toestellen controleren voor dat je de ingaande PB tekent.
Schimmel ten gevolge van condensatie is uiteraard ook iets dat voor de huurder is, stoken en ventileren in de natte ruimtes.
"De huurder staat in voor onderhoud en herstellingen van water- gas, en electriciteitsleidingen, verwarmingsinstallatie, ventilatiesysteem, ..."
Dergelijke clausules moet je lezen met in uw achterhoofd dat het enkel geldt voor de schade waar je als huurder verantwoordelijk bent.

Terug naar “Huren”